Hlavní obsah

9 tipů, jak se stát neoblíbeným pořadatelem závodů

René KujanSport.cz

Nové běžecké závody rostou v našich končinách jako houby po dešti. A evropské město bez vlastního maratónu jako by snad postrádalo samotný smysl své existence. Například jen u našich německy hovořících sousedů pořádají ročně přes pět tisíc běžeckých akcí. U nás se jejich počty také každoročně zvyšují. Některé jsou velmi povedené, jiné méně. Jaká bývá motivace pořadatelů? Je to důsledek jejich nezvladatelné běžecké vášně, nebo jsou jejich motivy finančního rázu? A možná i vy patříte do nějakých pořadatelských organizací. Máme pro vás zaručený návod, jak se stát neoblíbení, pokud bojujete s převisem poptávky nad nabídkou.

Foto: Profimedia.cz

Také si myslíte, že by měli běžci ze závodů odcházet s úsměvem na rtech?

Článek

1) Chybně naměřte trasu závodu, nenechávejte si ji certifikovat. Ponecháváme na vaší tvořivosti, zda se rozhodnete avizovanou trasu spíše prodloužit, nebo naopak zkrátit. Prodloužení přinese podle našeho názoru více nespokojenosti. Nikdo se neplahočí rád více, než je nezbytně nutné. U zkrácení trasy hrozí, že svým účastníkům naopak uděláte radost, protože na vašich závodech překonají své dosavadní osobní rekordy.

U nás se to snad ani stát nemůže, máme přece nejcertifikovanějšího měřiče z certifikovaných, ale třeba jeden maratón ve Vídni prý měl o tři kilometry méně. Rovněž rakouští soudruzi se blýskli v Grazu, kde nechali malé nadšence při dětském běhu absolvovat sedm kilometrů místo avizovaných 4,2.

2) Udržujte poměr cena/výkon na co možná nejnižší úrovni. Nejlepší asi bude všechno zorganizovat jen tak náznakem, však oni běžci domů také nějak trefí. A kdo proběhne první místem, které je pravděpodobně cílem, se pozná poměrně snadno, ne? Do startovního balíčku zároveň vřele nedoporučujeme vkládat jakékoli praktické věci. Nacpěte je k prasknutí reklamními letáky. Čím více budou od věci, tím lépe. Mužům můžete věnovat například letáky s nabídkou tamponů jahodové vůně, ženám třeba nabídněte slevu k pánskému krejčímu. Balíček můžete navrch ozdobit vyschlou reklamní propiskou politické strany, která u voleb propadla.

Trapný tip z praxe: Účastnická trička kupte za hubičku od nějakého no-name asijského výrobce a natiskněte na ně logo světoznámého producenta sportovního oblečení. Radost finišerů bude úplně stejná a vy hodně ušetříte.

3) Vezměte si příklad z Cimrmana a zásoby jídla či pití rozhodně nenásobte dvěma. Prostě kdo se chce na občerstvovacích stanicích skutečně občerstvit, musí přidat do kroku! Na ty pomalejší zkrátka nezbyde. Na závody se ostatně nejezdí proto, aby se tam člověk dosyta nacpal nebo napil. Kam bychom přišli, že? Pokud máte ale na občerstvovačkách přeci jen nějaké přebytky, rychle je rozdejte přihlížejícím divákům, ať si běžci nezatíží žaludek.

Třeba na New Forest Marathonu v Británii se stalo, že avizované cílové občerstvení kompletně vyjedli půlmaratónci. Když do cíle doběhli maratónci, zůstávaly jim často jen oči pro pláč. Organizátory ani v nejmenším nezajímalo, že běžci druhé skupiny zdolali dvojnásobnou trať, a tudíž budou mít dvojnásobný hlad. A na argumenty typu „vždyť jsme si to zaplatili" už úplně zapomeňte.

V tomto bodě je nutno pokárat také tuzemský podnik Silva Nortica Run, kde se mi několikrát úspěšně podařilo nabízenou přehršel občerstvení včetně několika druhů kozího sýra doplnit ještě pivem vyžebraným ze soukromých zásob obsluhy občerstvovaček.

4) Zásadně o svém podniku mluvte jako o největším na světě, nebo alespoň v Evropě. Světová premiéra také hodně zabírá. Jen opravdový škarohlíd by v takové chvíli mohl poukazovat na to, že v sousední vsi mají něco podobného a organizují to tam už přes dvacet let.

Třeba Vienna Indoor Marathon se svého času prezentoval jako „světová premiéra". Organizátoři zcela ignorovali fakt, že se kupříkladu německý Norimberk nalézá na téže planetě a že něco podobného už tam mnoho let provozují.

5) Trať vyznačte špatně, nebo alespoň nějakým nevhodným způsobem. Zmatení běžci budou na konci rádi, že se vůbec dostali domů (hlavně pokud byl váš závod noční) a na nějakou kritiku si vůbec netroufnou. V lepším případě je po cestě sežerou medvědi. Máte-li po trase dobrovolníky, určitě je vůbec neinformujte o průběhu paralelních závodů. Můžete se pak společně s hospodskými přihlížejícími bavit nad tím, jak maratónci vbíhají po 21 kilometrech do cíle, zatímco půlmaratónci už mají za sebou přes 30 kilometrů a cíl stále v nedohlednu.

Takto jsem například absolvoval první ročník závodu Swiss Iron Trail startujícího v noci. Trať byla značena krásnými černými páskami, které se za noční temnoty na tmavém pozadí dobře vyjímaly. Občasně použité „reflexní" značky se s odrážením světla vůbec nenamáhaly. Náhradní trasa, na niž jsme byli z důvodu deště odkloněni, nebyla pro jistotu značena vůbec a na dvanácti kilometrech byl k vidění jediný pořadatel.

6) Přesnost je výsadou králů a v každé zemi může být jen jeden král. Určitě nestartujte svůj závod včas! Pokud jej pořádáte v zimě, nechte závodníky alespoň půl hodiny mrznout na startu. Budou o to rychlejší, až se budou chtít během zahřát. Pokud máte závody v létě, nechte atlety na přímém slunci řádně podusit ve vlastní šťávě. Přece nechcete, aby někdo o vaší akci říkal, že byla snadná!

7) Nezajišťujte dostatek toalet. Každý by si měl svoje pochody vyřizovat doma a nechodit s tím mezi lidi. Naléhavé potřeby se dají jistě vyřešit do městské kašny v oblasti startu či v přilehlé zeleni. Městskému úřadu tak ušetříte spoustu výdajů za zahradnické úpravy pozemků. A když běžci nenajdou nic na stolech občerstvovaček, bude je vylučování trápit tím méně.

8) V oblasti startu i na trati se postarejte o dostatečnou skrumáž. Lidé si přeci musí být blízcí. A společný koníček je musí sbližovat ještě více. Pokud po trase nemáte dostatečně úzké ulice, nažeňte mezi běžce pořadatelské vozy nebo alespoň motorky. No co, lidská populace roste, musíme si zvykat na zmenšování životního prostoru.

Krásnou ukázku tohoto umění předvedli třeba organizátoři maratónu mezi francouzskými městy Nice a Cannes. Do nejužších míst pustili na trať přímo mezi běžce motorky s fotografy a kameramany. Páchnoucí stroje se za neustálého agresivního troubení prodíraly mezi závodníky a míjely je ve vzdálenostech stěží odpovídajících bezpečnému průběhu závodu, ačkoli hned vedlejší pruh byl pro provoz motorových vozidel volný.

9) Nešetřete běžce ani v oblasti zázemí. Instruujte službu u úschovy zavazadel, ať odmítá běžcům přijímat nebo vydávat odložené věci. Případně zajistěte, aby obsluha trvala velmi dlouho a závodníci se hned nerozeběhli spokojení domů. Totéž lze zajistit u vyhlašování výsledků. Vymyslete si co možná největší počet nejrůznějších kategorií. Jednotlivé sekce prokládejte dlouhými songy místní dechové kapely a před důležitějšími oceňovacími akty nechte promlouvat zástupce sponzorů nebo místní honorace. Pokud jsou vaše závody naplánovány na víkend, snažte se, aby od vás běžci odcházeli až v pondělí přímo do práce.

Pokud ale přeci jen chcete zruinovat svoji špatnou pověst, pak se nechte inspirovat maratónem nebo půlmaratónem v Berlíně. Tam se vám určitě stane totéž co mně, že obsluha na vás bude už z dálky mávat s připraveným zavazadlem na pultu.

Máte rádi, když je závod dobře zorganizovaný?
Vůbec! Má mírumilovná povaha vynikne nejlépe v nepřátelském prostředí.
70,1 %
Jak kdy, občas jsem schopen/schopna nějaká ta pozitiva tolerovat.
17,3 %
Ano, ovšem pouze na doporučení ošetřujícího lékaře.
12,6 %
Celkem hlasovalo 358 čtenářů.

Reklama

Související témata: