Hlavní obsah

Gebrselassie asi zůstane osamocen, bojkot olympijského maratónu nehrozí

PRAHA

Minibojkot olympijského maratónu podle všeho nehrozí. Světový rekordman na klasické trati Haile Gebrselassie jako první oznámil, že kvůli smogové situaci v Pekingu rozhodně na silnici nepoběží, další hvězdy z maratónského pole by však ubýt neměly.

Článek

„Bude to nejtěžší závod v historii a já si nechci zničit zdraví. Myslím, že podobný krok udělá víc atletů,“ vysvětloval Gebrselassie své rozhodnutí. Je situace skutečně vážná? „Haile je specifický případ,“ řekl Právu při své návštěvě Prahy Sean Wallace-Jones, koordinátor silničních běhů Mezinárodní atletické federace IAAF. „Má problémy s astmatem, není stoprocentně zdravý. Nemyslím, že by ho někdo napodobil,“ domníval se funkcionář. Legendární vytrvalec zvažuje start na desetikilometrové trati, ale v silné etiopské konkurenci je i podle trenéra reprezentace Kostreho start téměř nemožný.

Horší byla vedra

Ostatním podle Wallace-Jonese vážné problémy nehrozí. „Mohou vzniknout dočasné potíže, ale ne dlouhodobé. Jsou to trénovaní lidé,“ říkal funkcionář. „Jeden závod nikomu moc neublíží, neběží se na rekordy, ale o medaile, a tak jsou podmínky pro všechny stejné. Horší podle mě byla velká vedra v Aténách,“ líčila zkušená česká vytrvalkyně Jana Klimešová. U Gebrselassieho mohly hrát i jiné důvody. „On si vydělává velké peníze, má za sebou řadu úspěchů, pro něj asi není olympijské zlato tím nejdůležitějším,“ přemítal Wallace-Jones.

Podle zprávy MOV se navíc ovzduší v Pekingu mírně zlepšuje. „Před šesti lety jsem slunce v Pekingu neviděl celý týden a tušil jsem, že to bude velký problém. Teď už z toho obavy nemám,“ prohlásil v deníku Boston Globe například sportovní ředitel amerického olympijského výboru Steve Roush, podle něhož větší komplikací může být kombinace vysoké teploty a vlhkosti.

Ve hře je stále možnost v rámci olympiády posunout maratón na dřívější termín než tradiční poslední den. „Šlo by o extrémní řešení, musely by se zvážit i ostatní záležitosti jako televizní práva nebo uzávěrky ulic,“ vysvětloval Wallace-Jones.

Reklama