Rubriky:

Ladíme

Maraton = zabiják našich srdcí?

29. prosince 2018 08:05 - Praha

Už delší dobu se v médiích objevují zprávy, že maratonská vzdálenost už pro člověka není nic zdravého, natož pak pro lidské srdce. To má pod tíhou kilometrů naříkat, úpět, praskat a pukat jako zrnko kukuřice na pánvi s rozpáleným olejem. Jako opravdu?!

 

Profimedia.cz

Je to tak. Mediální zprávy vycházely ze studie porovnávající biomarkery u 63 probandů ze vzorků odebraných jim těsně před závodem na 42 195 metrů a těsně po něm. Výsledky jsou samozřejmě alarmující: Výskyt troponinu, látky bílkovinného charakteru, v srdečním svalstvu rapidně narostl a ukazoval tak na možné poškození myokardu.

Zpráva, z níž padnete na kolena: Běh kloubům prospívá

Ano, není pochyb o tom, že uběhnutí maratonské vzdálenosti je pro lidské tělo velká zátěž. Tady ale opravdová vypovídací schopnost studie, z níž mnohé články děsivé pro maratonce čerpaly, končí. Maraton představuje velkou zátěž a tuto skutečnost lze vědeckými prostředky jednoznačně prokázat. Přítomnost troponinu může za „běžných okolností" ukazovat na akutní infarkt myokardu. U maratonců v cíli tomu tak v drtivé většině případů není. Troponin je už po několika málo dnech v krvi běžců nedohledatelný a vše se navrací k normálu.

Na rovinu řečeno: Maraton představuje velkou zátěž pro celý lidský organismus. Pro srdce i cévní soustavu, pro svalový aparát, klouby, kosti... Tato skutečnost přímo vybízí k tomu, abychom se na takovou zátěž pečlivě, dlouhodobě a systematicky připravovali. Maraton se neběhá ze „štégrajfu" (bez přípravy, z divadelního slangu ‒ pozn. red.).

Zvednout se a jít ven běhat je pouze první fáze a chtít hned zdolávat královské distance je mírně řečeno přehnané a neuvážlivé. V ideálním případě trvá maratonská příprava rok i dva, pokud nemáte předchozí základy fyzické kondice.

Říkají mu Řecká mašina. Dvě desetiletí se k jeho rekordu nikdo ani nepřiblížil, prý přetrvá staletí

Existuje mnoho nejrůznějších studií jednoznačně prokazujících významně menší rizika kardiovaskulárních chorob u běžců než u neběžců. Maraton ovšem může být nebezpečný až smrtelný, když se k němu nepřistupuje náležitým způsobem.

Maratonský trénink nepředstavuje pouhou přípravu těla na danou vzdálenost, ale také na daný čas. Pokud se do něj pustíte v intenzitě a tempu naprosto neodpovídajícím vaší dosavadní přípravě, o úplně zdravém pohybu se mluvit určitě nedá. Nespoléhejte na zázračné preparáty chemického průmyslu, sportovní nápoje, gely, tablety, kompresní obleky nebo aerodynamické čepice. To, co vás u maratonů posouvá dopředu, je poctivý trénink.

A ještě jedna věc závěrem: Jogging vznikl jako prostředek rekonvalescence pro lidi po onemocnění srdce. Běh jako takový může být lékem. Za jedné extrémně důležité podmínky: Musí být přiměřený vašim možnostem, schopnostem a okolnostem. Postupem času dokážete cokoli. Třeba uběhnout 1000 kilometrů za 5 dní 16 hodin a 17 minut jako jeden Řek, který stále ještě žije, a to bez infarktu. V okamžiku, kdy máte skutečně natrénováno na to, co děláte, vás výskyt troponinu v krevním řečišti trápit nemusí. A v určité chvíli můžete seznat, že 42 kilometrů vlastně není zase až taková dálka.

kü, Sport.cz

Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv září říjen listopad prosinec leden 2020 únor 2020 březen 2020 duben 2020 květen 2020 červen 2020 červenec 2020 srpen 2020 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce