Rubriky:

Ladíme

Hardcore trénink se zátěžemi: Nic pro začátečníky!

13. února 2015 12:04 - Praha

Běháte dlouho, trénujete tvrdě, a přesto se cítíte dobře? To se dá lehce změnit. Ve třídílném seriálu vás seznámíme s dalšími možnostmi zvyšování tréninkového efektu. Bude to dřina, bude to bolet a bude to stát za to! Endorfiny vám budou stříkat z uší a na závodech se vám poběží lehčeji, než kdy předtím.

Sport.cz

Zátěže si dnes můžete pořídit snad všude a na všechno. Už i některé obyčejné a veskrze nesportovní supermarkety je mají ve své nabídce. V zásadě se takový běžec může pomučit ve třech různých úrovních a připojit si závaží na ruce, nohy nebo si ho připevnit na záda.

Ruce jsou základ

Závaží na ruce, lépe řečeno na zápěstí jsou asi nejméně agresivní způsob, jak si dát při běhu více do těla. Neoprenová pouzdra naplněná železnými pilinami nebo kuličkami se k zápěstí upevňují pomocí suchých zipů. Ty lepší a propracovanější mají tvar jakýchsi rukavic bez prstů, takže na rukou lépe sedí a jsou příjemnější na nošení.

Běžci obecně potřebují jako sůl posilovat jiné svalové partie, než jsou nohy. Ruce jsou asi to první, co nás napadne. A ačkoli se to nezdá, silné ruce pomohou k lepším výkonům i běžci.

Nohy jako z olova

Pokud chcete začít experimentovat se zátěžemi, ty na ruce jsou určitě prvním krokem. Další možností je připevnit si neoprenová mučítka na holeň. K dostání jsou zátěže v různých „gramážích" i provedení. Čím více mají pásků se suchým zipem, tím lépe drží na noze. I tak to ale není žádná sláva. Zátěže na nohách snesete pravděpodobně jen na kratší úseky nebo několik málo kilometrů. Ať je upevnění sebe lépe vymyšleno, po chvíli vám poskakování zátěží začne vadit, břemena škrtí, odírají.

Na záda opatrně!

S čím doporučujeme začínat až v poslední řadě, je zátěž na záda ‒ zátěžové vesty. Opět existuje nepřeberné množství provedení. To nejzákladnější je jen obdobou zátěží na ruce a nohy ‒ neoprenová vestička naplněná zátěžovým materiálem. Existují i sofistikovanější verze odolných vest s množstvím kapes, do nichž dle potřeby a výkonnosti zasouváte ocelové tyčky. Nákup tohoto tréninkového prostředku lze samozřejmě také obejít a vyzbrojit se batohem, do nějž vložíte například plastové lahve naplněné vodou či pískem.

Běh představuje pro lidský organismus do značné míry jednostrannou zátěž. Chcete-li být dobrými běžci a vydržet v kondici déle než pár sezón, procvičujte pravidelně celé svoje tělo. Jak? Dozvíte se u nás.

S touto zátěží ale nikdy nezačínejte experimentovat, pokud máte jakékoli problémy se zády či páteří. A rovněž s ní nezačínejte dříve, než řádně zpevníte hloubkové, stabilizační svaly jádra svého těla. V opačném případě si můžete ublížit. A to vy přece nechcete ‒ vy chcete běhat. Uvědomte si, že jestli někdo nese odpovědnost za váš zdravotní stav a jestli bude někomu vadit vaše případné zranění, jste to vy sami!

Hodně šťastných kilometrů bez nehod!

René Kujan, Sport.cz

Používáte zátěže při tréninku?


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Běhání v zimě

Zima je pro řadu běžců obdobím nejistoty a nechuti k běhání. Nízké teploty od běhu často odradí, proto je důležité dodržovat základní pravidla. Ať už v zimě hledáte běžeckou motivaci, pilujete techniku běhu nebo hledáte zimní běžecké vybavení, jistě vám poslouží naše tipy a triky, jak se na běh v zimním období připravit a pořádně si ho užít.

Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2021 únor 2021 březen 2021 duben 2021 květen 2021 červen 2021 červenec 2021 srpen 2021 září 2021 říjen 2021 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce