Hlavní obsah

Běhání je mentální očista, říká český pilot Air Race Petr Kopfstein

Praha

Jako pilot seriálu Red Bull Air Race musí být Petr Kopfstein ve skvělé kondici. Vždyť létá jen kousek nad zemí rychlostí až 400 km/h. Jeho tělo pravidelně snáší obrovské přetížení a ani na vteřinu nesmí ztratit koncentraci. Jak mu s tím pomáhá běhání?

Foto: Red Bull Content Pool

Petr Kopfstein létá po zemi i ve vzduchu.

Článek

Viděli jste někdy závod letecké série Red Bull Air Race? Je to úžasná podívaná, která přináší všechno, co od prvotřídního diváckého zážitku čekáte – drama, napětí, pocit nebezpečí a fantastické výkony. Vítěze a poražené přitom dělí častokrát menší rozestupy než sprintery na stometrové trati! Proto je tato soutěž vyhrazena pouze čtrnácti nejlepším pilotům na světě, mezi kterými je také náš Petr Kopfstein. Jak mu pomáhá běhání k lepším výsledkům?

Řekněme si to otevřeně: Pro piloty není aerobní kondice příliš důležitá. Při pravidelném tréninku vytrvalostních sportů totiž dochází mimo jiné ke změnám v lidském srdci – snižuje se tepová frekvence (u elitních maratonců klidně pod 30 tepů za minutu) a roste vnitřní objem levé komory, která pumpuje krev do těla.

A proto se také pilotům Air Race vytrvalecké srdce nehodí. Musejí totiž čelit extrémnímu přetížení až 12 G, které na ně klade obrovské nároky. Tělo je při něm dvanáctkrát těžší a srdce musí být mimořádně „svalnaté", aby zvládlo pumpovat krev do hlavy a pilot neztratil vědomí.

Foto: Red Bull Content Pool

Čas bojovat o každou tisícinu vteřiny jako sprinter.

Red Bull Content Pool

„Jako piloti nesmíme mít pomalou tepovku, jakou mají třeba běžci. Rozhodně by neměla klesnout pod 50. Letečtí lékaři proto doporučují běhat maximálně pět až sedm kilometrů. Daleko víc bychom se měli zaměřovat na crossfit a jiné intenzivnější aktivity," říká Petr Kopfstein, který v nejprestižnější letecké soutěži působí už třetím rokem.

Proč tedy pravidelně běhá? Jak všichni víme, běhání má i další skvělé benefity. Například hubnutí. V Air Race dělí vítěze od poražených tisíciny sekund – tak moc je soutěž vyrovnaná! O vítězství či prohře tak může rozhodnout každý gram, který máte v letadle navíc. „Mojí nevýhodou je, že jsem o 10 kilo těžší než třeba Japonec Muroya, který je aktuálně mistr světa. Už jen tři kila váhy navíc jsou přitom při přetížení 12 G stejná, jako kdybych do letadla naložil 36 kilogramů. To si můžu na klín posadit pubertální dítě," říká s nadhledem Petr.

Foto: Red Bull Content Pool

Úprava hmotnosti je téma i pro špičkového závodníka.

Red Bull Content Pool

Říká se, že o sportovním vítězství často víc než kondice rozhoduje hlava. A v Air Race to platí dvojnásob. Právě tady Petr vidí největší přínos běhání. „Je to pro mě především relax. Chvíle, kdy se člověk stoprocentně uvolní a na všechno zapomene. Absolutní mentální očista," říká.

Minimálně dvakrát týdně tak obouvá běžecké boty a vyráží na stezky v okolí Karlových Varů, odkud pochází. „Máme tu nádherné trasy. Všude kolem nás jsou kopce s lázeňskými lesy. A když chci rovinku, běhám podél řeky. Obvykle sedm až deset kilometrů," říká.

Jako karlovarský patriot se zapojuje i do místních sportovních akcí. Absolvoval karlovarský půlmaraton, ale také noční CITY Night Run, který se v lázeňském městě koná v rámci programu Světového poháru v triatlonu.

Běhání může být i Petrovou tajnou zbraní v leteckých závodech. Ostatní piloti totiž preferují jiné sporty. On sám přitom občas poznává i závodní destinace v běžeckých botách. „Jsou závody, před kterými jdu běhat strašně rád. Například v Abú Zabí, v San Diegu nebo v Kazani. Je to nejlepší způsob, jak nastartovat den."

Foto: Red Bull Content Pool

Běhání Petru Kopfsteinovi pomáhá relaxovat před náročným dnem.

Red Bull Content Pool

Snad mu běhání pomůže ke skvělému výsledku i v posledních dvou závodech této sezony – už tento víkend se bude létat v Indianapolis, v polovině listopadu pak v také americkém Fort Worth.

Reklama