Hlavní obsah

Sezóna vrcholí, Velká pardubická je za dveřmi

PRAHA

Tradičním vyvrcholením domácí dostihové sezóny bude tuto neděli 113. ročník Velké pardubické steeplechase. Z devatenácti koní na startovní listině experti nejvíce favorizují Registanu sedlanou vítězem posledních dvou ročníků Peterem Gehmem z Německa.

Foto: ČTK

Žokejové se na pardubickém závodišti sejdou po stotřinácté.

Článek

Ten při minulém závodu vedl Maskula a v roce 2001 Chalka, jenž musel být po loňském zranění utracen. Nestartuje ani Peruán, který mohl čtvrtým vítězstvím vyrovnat rekord legendárního Železníka. Prošel sice kvalifikací, ale jeho majitel ho nepřihlásil. Slavný Železník vyhrál čtyřikrát (1987-89 a 1991) a pokaždé jej vedl Josef Váňa, který je dokonce pětinásobným vítězem dostihu.

Historie slavného dostihu je velmi bohatá: první závod přes přírodní překážky se konal 5. listopadu 1874 a byl dotován částkou 8000 zlatých. Nápad uspořádat v Pardubicích dostihy vyšel z tzv. parforsních honů, tedy štvanic, které byly velmi populární v Anglii a v roce 1836 daly vzniknout Velké národní v Liverpoolu.

Jednou nedoběhl ani jeden kůň

Pardubické závodiště bylo vybudováno v roce 1856. Díky přičinění hraběte Maxe Ugarta, prince Emila Fürstenberga či Oktaviána Kinského poznalo o osmnáct let později prvního vítěze Velké, jímž byl šestiletý hřebec Fantome s Angličanem G. Sayersem. Závod měřil 6950 metrů a koně, jichž se na startu sešlo čtrnáct, museli překonat 24 překážek.

Náročný dostih si brzy získal renomé - chlubil se totiž nejen Taxisovým příkopem. Výjimkou byly pouze roky 1876 (mrazy), 1908 (špatný terén), 1968 (politické události) a válečná léta 1914-19 a 1938-45. Raritou je rok 1909, kdy dostih nedokončil žádný z koní. V ročnících 1899, 1920 a 1993 proběhl cílovou rovinkou jediný aspirant.

Během 112 ročníků se trať několikrát upravovala. Klasická podoba vydržela v letech 1877 až 1937. Bombardování pardubických chemiček zasáhlo v roce 1944 i závodiště, jež prošlo přestavbou a bylo zkráceno. Změny přinesla i regulace vodního toku (1952) a od roku 1957 se jezdí dnešních 6900 metrů s 31 překážkami. Taxis, osudný dvacítce koní, prošel radikálními úpravami po roce 1992, kdy si ochránci zvířat vynutili změny v profilu překážek.

Vícenásobní vítězové (koně):
4 - Železník (1987-89 a 1991)
3 - Peruán (1998-2000), Sagar (1981-83), Korok (1969 a 1971- 72), Epigraf (1957-59), Lady Anne (1891, 1894 a 1896), Brigand (1875 a 1877-78)
2 - Mor (1974-75), Grifel (1960-61), Var (1948 a 50), Herold (1935-36), Remus (1932-33), Landgraf II (1923 a 1925), Jour Fix (1902-03), Magyarád (1897 a 1900), Alphabet (1890 a 1892) a Victoria (1881 a 1883)
Vícenásobní vítězové (jezdci):
5 - Váňa (1987-89, 1991 a 1997)
4 - Chaloupka (1969, 1971-72 a 1977)
3 - Matysík (1998-2000), Liebich (1981-83, Buckenham (1899- 1900 a 1904), Fletcher (1886, 1889 a 1891), Baltazzi (1881, 1883 a 1887)
2 - Gehm (2001-02), (Snitkovskij (1994 a 1996), Zajko (1986 a 1990), Benš (1974-75), Vítek (1963 a 1965), Avdějev (1960-61), Prachov (1958-59), Svoboda (1946-52), Lengnik (1935-36), Spano (1932-33), Popler (1926 a 1930), Seiffert (1905 a 1910), Rosák (1902-03), Geoghegan (1894 a 1896-97), Williamson (1890 a 1893), Phillips (1880 a 1888) a Metternich (1877-78)

Reklama