Hlavní obsah

Štybar: Jako pokusný králík si nepřipadám, i zdánlivě prkotiny můžou být zásadní

Radek Malina (Leuven)Právo

Nenápadná stavba. Ale skýtá netušené možnosti. Bakala Academy v belgickém Leuvenu je útočištěm širokého spektra sportovců. Mimo jiných i cyklistického týmu Omega PharmaQuick Step. Jednou z jeho hvězd je Zdeněk Štybar. „I zdánlivé prkotiny můžou být zásadní, v konečném důsledku můžou znamenat lepší výsledek,“ usmívá se rodák ze Stříbra, trojnásobný mistr světa v cyklokrosu a úřadující český silniční šampión.

Foto: Radek Malina, Právo

Zdeněk Štybar během testů v Bakala Academy.

Článek

Co pro vás znamená možnost využívat zázemí Bakala Academy?

Když jsem zrovna v Belgii, jsem tu pravidelným návštěvníkem. Často tady rovnáme třeba posed, zkoušíme hledat optimální nastavení kola. Součástí zdejší přípravy je i stabilizační cvičení k ideální rovnováze na kole.

Zařízení disponuje i speciálními pokoji, kde je možné simulovat různou nadmořskou výšku. Využíváte je?

Spal jsem v nich. Dvakrát po třech dnech. Testoval jsem, jak budu reagovat na výšku. A neměl jsem s tím problém. Začínal jsem dva a půl tisíce metrů nad mořem, končil jsem o nějakých šest set výš.

A měl pokus kýžený efekt?

Nemůžu říct, že bych se zlepšil o procento. Takhle jsme to nepojali. Chtěli jsme vědět, jestli je to prospěšný impulz. A jsem přesvědčený, že ano. Navíc všechno je vědecky ověřené. Závěr byl jasný předem... (směje se)

Nepřipadá si sportovec jako testovaný králík?

Ne. Důvod je prostý, všechno je připravené a zařízené v náš prospěch. Nejde tady o doktory, ale o nás. Máme perfektní zázemí, neustále aktualizované informace o tréninku. Jsme o krok dál.

Můžete alespoň částečně přiblížit, na co se nejvíc zaměřujete?

Škála možností je obrovská. Třeba silový test ukazuje, kterou nohou člověk vyvine v konkrétní fázi točení větší výkon. Já měl vždycky lepší pravou nohu, takže minulý rok jsem v posilovně víc dřel levou, abych to srovnal. Pochopitelně se to odehrává pod dohledem trenéra, fyzioterapeuta.

Váš osobní trenér profesor Peter Hespel prozradil, že jste velký pedant na čísla i posed na kole...

Pořád něco zkouším... (usmívá se) Když jsem na silnici začínal, měl jsem řídítka široká čtyřiačtyřicet centimetrů, pak jsem přešel na dvaačtyřicítky a teď používám čtyřicítky. Všechno se přitom testuje z pohledu aerodynamiky. Sleduje se, jestli je změna přínosná z hlediska postavení ramen a krku. Všechno se zaznamenává na kamery. Zpředu, ze stran. Je to hledání efektivní hranice. I změna sedla o dva milimetry může mít velký vliv na konečný výkon.

Vážně tak nicotný rozdíl může přinést užitek?

Zdá se to jako prkotina, ale měl bych zabírat líp. Dokonce jsme zkoušeli dát levý a pravý zámek v pedálu rozdílně, protože mi přišlo, že levou nohou zabírám jinak. Míň. A zdá se, že jsme udělali dobře. A znovu mluvíme o milimetrech...

Provádějí se takové změny i v průběhu roku pod dojmem aktuálních výsledků?

Ne. Zásadně na konci sezóny. Hlavně když mi začíná volno. Tělo je v určité formě. Pokud bych změny ladil po dovolené, výsledek nemá vypovídající hodnotu, protože člověk má nějaký tuk navíc, forma není.

Reklama