Článek
Sezóna už je prakticky minulostí, šampionát se navíc kvůli počasí odsunul ještě o čtrnáct dnů. V jakém rozpoložení před mistrovstvím jste?
Neměl jsem kvůli zranění v první polovině sezóny tolik závodních dnů, tudíž se cítím pořád relativně čerstvý a těším se. V neděli jsem absolvoval Kolem Lombardie, asi nejtěžší klasiku, a cítím se pořád relativně dobře.
Lombardii jste však nedokončil...
Byl to docela extrém. Během závodu musí cyklisté absolvovat přes čtyři a půl tisíce výškových metrů, navíc tyhle jednorázové závody jsou nevyzpytatelné. Já neměl vyloženě svůj den a úplně mi to nevyšlo.
A jaké budou vaše ambice pro mistrovství světa?
Při časovce jednotlivců bych se rád vešel do desátého místa, za určité konstelace by to mohlo jít do pětky, protože po olympijských hrách v Riu někteří závodníci jako Cancellara a Froome startovat nebudou. V té týmové časovce hned první den šampionátu bychom třeba mohli figurovat i v boji o pódium.
Na olympijských hrách jste v časovce obsadil jedenáctou příčku. Je reálné na šampionátu umístění vylepšit?
V Riu jsem byl z výsledku trochu zklamaný. Ale čas byl ovlivněný počasím, když naší první skupině pršelo. Nechci se vymlouvat, ale za konstantních podmínek byla pozice mezi nejlepšími osmi reálná.
Po třítýdenní Vueltě jste o startu na mistrovství světa vůbec neuvažoval. Co změnilo vaše rozhodnutí?
Když se naskytla příležitost jet obě časovky. Je to šance se i v časovce nějakým způsobem zlepšit a nabrat další zkušenosti. Půjde o dlouhou časovku po rovině, relativně technickou. A týmy jsou v šesti lidech, z toho si také nějaké zkušenosti odnesu.
Měli jste příležitost s dalšími parťáky ladit spolupráci?
Ne. Ale pátého odlétám a v dějišti budeme mít tři tréninky, abychom se dali dohromady jako tým. Není to ideální. Ale původně se týmová časovka kvůli rozbrojům Mezinárodní cyklistické unie s týmy neměla vůbec jet. Přesto jsme se dozvěděli, že BMC a Etixx se sjížděli už minulý týden na autodromech. Ale v našem týmu jsou Thomas, Kiryjenka či Kwiatkowski. Budeme bojovat.
Podle jmen je sestava Sky velmi dobrá.
Máme silný tým, a proto tvrdím, že pódium je reálné. Nechci tvrdit, že pojedeme na vítězství, protože BMC se na tuto akci připravuje skoro celý rok a mají vynikající závodníky. Záleží i na našem přístupu a motivaci. Stačí, aby jeden či dva lidi z týmu nebyli v hlavě stoprocentní a je to problém.
Ještě nikdy v historii neměl žádný z českých cyklistů medaili ze silničního mistrovství světa profesionálů. Je pro vás pódium o to větší motivací?
Rozhodně. Věřím, že medaili můžeme vybojovat. Záleží na okolnostech.
V Kataru jste nikdy nezávodil. Budou vám vyhovovat tamní podmínky?
Podle informací by mělo být kolem čtyřiceti stupňů. Jedeme s určitým časovým předstihem, abychom se stihli na vysoké teploty aklimatizovat. Mně navíc vedro vyhovuje. Nejvíce jsem zvědavý na vítr. Poryvy mají být podle předpovědí velké. A také není ideální, že jediným kopcem je jen nadjezd nad dálnicí, ale musím se s tím poprat.
Jaká se volí strategie pro jízdu ve velkém vichru, který má závody provázet?
V balíku je to hlava na hlavě, každý se tlačí dopředu, aby se v zatáčce, dostal co nejvíc vpřed. Je to často spurt na jednu zatáčku. V časovce družstev, jestli bude foukat, rozestupy mezi námi budou naopak větší. Člověk si musí hlídat, aby si nepřeložil přední kolo. Může to být dost nebezpečné.