Rubriky:

Cyklistika

Ambice obětuje ve prospěch Kolumbijce. Čech po přestupu méně závodil a nechal se tetovat

3. května 2018 16:29 - Praha

Dřel do úmoru, aby si vybojoval vysněný kontrakt v elitním týmu. Italské Giro v minulém roce bylo pro českého cyklistu Jana Hirta klíčovým okamžikem kariéry. Skvělý výkon a konečné dvanácté místo při debutu na některé z Grand Tour mu zajistilo přestup z formace CCC Polsat do stáje Astana patřící do World Tour. Nyní se na Giro vrací v roli hlavního domestika v nových barvách.

 

facebook Tour of the Alps, Facebook

Můžete přiblížit první čtyři měsíce v novém týmu po lednovém přestupu?

Byl jsem nadšený a užíval si každý den. Měli jsme vynikající atmosféru a k tomu se dařilo dělat super výsledky. Poznával jsem odlišnosti stáje World Tour v plné parádě. Jsem v jednom z největších týmů, což je patrné. Dvakrát během zimy jsme byli na dlouhodobém vysokohorském soustředění pod sopkou Teide na Kanárských ostrovech. S CCC jsem absolvoval za tři roky jediné soustředění v horách. Nemám žádný problém s materiálem. Jedno tréninkové kolo mám v Česku, další v zahraničí, abych ho nemusel pořád tahat letadlem. Jde o drobnost, ale šetří starosti a energii.

Investoval jste stejně jako řada závodníků z World Tour do druhého domova v teple, abyste mohl být na kole celý rok?

Pořídil jsem si byt v horách, ale není to vyloženě v místě, kde je celoročně teplo. Jde o rezidenci s ohledem na můj trénink zaměřený na kopce, pro nějž tam mám skvělé podmínky. Více bych si tohle téma nechal pro sebe.

Dostal jste přiděleného osobního trenéra. Přinesl do vašeho zaběhnutého systému změnu?

Já spolupracoval s Karlem Martínkem a moje výsledky byly slušné. Nyní mi přidělal tým Runeho Larsena, bývalého závodníka. Neumím vyhodnotit, o jak velký posun se jedná. Nic markantního jsem zatím nepozoroval. Nejzásadnější změnou je, že jsem letos méně závodil a více se věnoval horskému tréninku.

Co obnáší závodění v barvách týmu patřící mezi vybranou elitu ve srovnání s minulým angažmá ve stáji CCC, která se řadí do skupiny prokontinentálních?

V dresu Astany je závodění příjemnější. Člověk se snadněji prokouše pelotonem, pozice v balíku se získává snadněji. Z hlediska pozičního boje prostě platí nepsaná pravidla, v nichž jsou menší týmy znevýhodněny. Teď se nemusím s nikým loktovat. Hodně důležité je i obsazení pozice lídra při konkrétním závodě. Dosud to tak bylo na všech závodech s Astanou. Sám jsem zvědavý, zda bude stejná výsada platit i na Giru. Při závodě World Tour je tlačenice pokaždé obrovská. Ale není pochyb, že je snadnější závodit v dresu Astany než v oranžovém při mém minulém angažmá.

Na začátku sezóny váš tým veřejně informoval, že má problém s financemi. Nicméně na výsledcích se nic negativně neprojevilo. Jaká byla skutečnost? Co trable způsobilo?

Abych řekl pravdu, moc nemám tušení. Jako závodníci jsme dostali informaci, že další den bude daná zpráva zveřejněna. Ale kdyby mi ten email nepřišel, o ničem bych nevěděl. A kluci v týmu rovněž ne. Výplaty chodí včas, soustředění proběhla podle plánu. Nikde nebylo poznat, že by týmu chyběly peníze.

Ve stájích World Tour je tradicí určitý nováčkovský uvítací ceremoniál. Musel jste i vy něco v Astaně podstoupit?

Před prezentací týmu jsme si museli všichni noví kluci udělat tetování. Šlo však o jednorázové, na dva dny. Já jsem kluky pobavil nápisem Astana na hrudníku.

Po dvanácti měsících se vracíte na Giro, ovšem ve zcela jiném týmu a nepochybně i rozpoložení. Cítíte menší tlak? Jste více uvolněný?

Minulý rok jsem bojoval o svoji smlouvu. Letos chci už v rámci Astany maximálně přispět k úspěchu týmu. I proto jsou moje pocity podobné. Není to tak, že bych si řekl: Kontrakt mám, kašlu na to. Nechci závod pokazit týmu ani našemu lídrovi Lopezovi.

Bude vaším úkolem maximální podpora kolumbijského parťáka?

Nejde o můj výsledek jako v minulém roce. Tentokrát jsem tu pro Lópeze. Pro mě půjde o zcela novou situaci. Budu se snažit jej maximálně podpořit a udělat vše, aby byl na pódiu. A nemám sebemenší problém, že moje ambice půjdou stranou. On je extrémně silný a má super formu. Pro takového člověka je radost pracovat.

Giro bude startovat v Izraeli. Vnímáte tři úvodní etapy mimo italské území s následným přesunem jako nepříjemnost?

Nějak to zvládneme. Nic jiného nám nezbývá. Navíc na cestování je vyhrazený den volna. Nedělám si z toho hlavu. Horší to bude pro lidi z týmu, kteří převáží materiál. Logisticky jde pochopitelně o určitou komplikaci.

Studoval jste trasu závodu s velkým předstihem?

Vůbec. Budu to brát den za dnem, jak bude vše přicházet. Vím, že se začíná v Izraeli, v itineráři je zařazené legendární stoupání na Zoncolan a finiš je v Římě. Víc s nějakým velkým předstihem vědět nepotřebuji.

Od začátku sezóny se závodníkům Astany hodně dařilo a pravidelně jste měli zastoupení na stupních vítězů. Je nyní hodně velký tlak od vedení kvůli pódiovému umístění z Gira?

Absolutně žádný. Máme velkou pohodu. V čele týmu je Vinokurov, bývalý skvělý závodník. Dobře ví, že tlak může být spíše kontraproduktivní. Psychické rozpoložení dělá hodně. My se nepasujeme do role největšího favorita závodu, ale všichni víme, že López je extrémně kvalitní. Navíc máme silný tým vrchařů a můžeme se zastoupit.

Finální fázi přípravy jste absolvoval jen v minitýmu dalších dvou kolegů v Sestriere. Proč kemp v horách neabsolvovala kompletní sestava pro Giro?

Každý chtěl poslední část tréninku absolvovat jinak. Měli jsme jen tři těžší tréninky, jinak šlo spíše o takový stimul pro tělo. Někdo byl závodit, jiní kluci se připravovali doma, já byl na soustředění. Nikdo v týmu nikomu nenařizoval, co má dělat. Je to o diskusi. Pokud někomu týden před závodem nesedí pobyt ve vysoké nadmořské výšce, nemá smysl jej nutit tam trénovat. Nenosí se žádná diktatura, všechno je prostě podle nás jezdců, aby výsledkem byly nejlepší možné výsledky.

Radek Malina, Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Cyklistika

Filtr článků - Cyklistika