Hlavní obsah

Počasí při MS v Liberci bude sledovat tým meteorologů

Ve Vesci a na Ještědu bude mít během mistrovství světa v klasickém lyžování mobilní pracoviště tým čtyř meteorologů, který bude sledovat vývoj a předpověď počasí pro oba závodní areály. K dispozici bude mít všechny údaje jako stálé prognostické pracoviště Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) a navíc ještě výsledky dlouhodobého monitorování počasí přímo na místě. v pondělí to řekl vedoucí meteorologické skupiny Martin Novák.

Foto: NOVINKY/Vladimír Dušánek

Ilustrační fotografie

Článek

Ve Vesci budou meteorologové sledovat hlavně vlhkost a teplotu vzduchu a sněhu, kterou potřebují běžci znát, aby mohli dobře namazat lyže. Na Ještědu budou pozorovat vertikální a horizontální proudění a rychlost větru. "Vedle techniky a výpočtů jsou pro nás stále nejdůležitější také vlastní oči," uvedl Novák.

Meteorologové zapojí techniku již 13. února, ostré měření pak stejně jako první tréninky na Ještědu začne 16. února. Předpovědi se budou vydávat týdenní a třídenní, dvakrát denně se budou aktualizovat. Zvláštní hlášení vypracují meteorologové na hodiny závodů a tréninků. Nedostatek sněhu už šampionát neohrozí, pořadatelé navíc chtějí dál zasněžovat. Problém by mohlo způsobit naopak hodně sněhu, ale předpovědi jsou zatím příznivé. Co nelze příliš odhadnout dopředu, jsou mlhy. "Zkušenosti ukázaly, že s nimi se musí počítat nejen na Ještědu, ale i ve Vesci," řekl Novák.

Podle sportovního ředitele mistrovství Michala Lamplota pozorovali chování a proudění větru na Ještědu odborníci Ústavu fyziky a atmosféry Akademie věd ČR. Měřili ho na nájezdu, na odrazové hraně a na bubnu můstku. "Jejich výsledky pak vyhodnotili meteorologové a podle nich se stanovily začátky závodů," uvedl mluvčí mistrovství Zdeněk Soudný. Pořadatelé šampionátu dostávají týdenní předpovědi pro oba areály od ČHMÚ od podzimu 2007 a jejich přesnost je podle Lamplota velmi vysoká.

Mistrovství světa začíná 18. února a skončí 1. března. V Liberci bude závodit rekordních 660 sportovců ze 62 zemí.

Reklama

Související témata: