Hlavní obsah

Začala dárcovská sbírka na Jizerskou magistrálu

LIBEREC

Dárcovská sbírka formou SMS od lyžařů na úpravu Jizerské magistrály v zimních měsících začala ve středu na svatého Martina. Vyhlásila ji obecně prospěšná společnost Jizerská, která už deset let pečuje o údržbu téměř dvou stovek kilometrů běžeckých tratí.

Článek

Rok od roku je pro ni ale obtížnější sehnat dostatek peněz. Obrátila se proto na lyžaře a veřejnost, která stále ještě považuje upravené tratě za naprostou samozřejmost.

„Rozhodli jsme se víc oslovit samotné lyžaře, kteří od středy mohou přispět dobrovolně posláním dárcovské SMS. Hlavním úkolem Jizerské o. p. s. je zejména sehnat peníze na úpravu a údržbu tratí, ročně jde o čyři milióny korun,“ podotkla Milena Jelínková z Jizerské o. p. s.

Hlavní část nákladů přitom na svých bedrech nesou dvě malé horské obce Bedřichov a Janov nad Nisou, peníze ale poslal také Liberec a Jablonec nad Nisou. Svůj příspěvek poskytl rovněž Liberecký kraj. Ani tyto prostředky ale nestačí.

„Jizerská magistrála se ale neobejde ani bez desítek sponzorských darů od firem. Už jsme pocítili napjatou atmosféru v ekonomice, která firmám velí omezit výdaje. Sponzorování či reklama jsou bohužel mezi prvními škrty v jejich rozpočtech,“ pokračovala Jelínková.

Jizerská o. p. s. proto přistoupila k novince a obrátila se na samotné lyžaře. Už v minulosti padaly návrhy, jak případné lyžování na magistrále zpoplatnit. S ohledem na její délku a velký počet nástupních místo to je ale prakticky nemožné. Ve hře byly v minulosti také samolepky, které by si lyžaři koupili a nalepili na své lyže. Tím by se na první pohled poznalo, kdo na své lyžování přispěl. Nakonec ale vyhrály SMS zprávy.

„Je to forma dobrovolných příspěvků. Dárcovská SMS ve tvaru DMS MAGISTRALA na číslo 87 777 přijde na 30 korun, lidé ale mohou přispívat i v hotovosti anebo na účet veřejné sbírky Jizerské magistrály 229 222 824/0300,“ upřesnila Jelínková.

Vloni například Jizerská udržovala po dobu pěti měsíců 170 kilometrů tratí. „Za tu dobu jsme najezdili téměř 10 tisíc kilometrů a naši řidiči strávili v rolbách na 1600 hodin, což je 67 dní bez přestávky,“ naznačila Jelínková.

Úprava jednoho kilometru vloni stála 400 korun. Průměrný lyžař přitom objede v horách trasy dlouhé okolo 20 kilometrů, což přijde zhruba na osm tisíc korun.

Reklama