Hlavní obsah

Bank před legendárním sjezdem: Kitzbühel je jako Monako formule 1. Nebezpečný, neodpouští chyby

Praha

Legendární sjezd v Kitzbühelu čeká v sobotu na muže bojující o body ve Světovém poháru lyžařů. Na trati proslulé sjezdovky Streif dlouhé 3312 metrů se představí i český reprezentant Ondřej Bank, který se na start postaví posílen třetím místem z páteční superkombinace. A poprvé pojede legendární závod v losované třicítce.

Foto: Dominic Ebenbichler, Reuters

Ondřej Bank na trati v Kitzbühelu

Článek
Fotogalerie

Do sjezdu v Kitzbühelu nastoupíte posílen nejen druhým umístěním na stupních vítězů ve Světovém poháru, ale i devátým místem ze sjezdu ve Wengenu, což je prakticky stejně fenomenální výkon. Jak jste skvělý výsledek ze Švýcarska vstřebal?

Bylo to rozhodně super. Být v desítce při sjezdu ve Wengenu je jeden ze splněných snů. Pro mě bylo deváté místo vážně velkou věcí. Řadím výsledek z Wengenu hodně vysoko. Být devátý ve sjezdu třeba v Lake Louis není stejné jako ve Wengenu. To je lyžařská klasika. Sotva jsem si kdy uměl představit, že tam pojedu. A ještě budu v desítce (směje se).

Nyní čeká další klasika, prakticky vrchol sezóny v podobě Kitzbühelu, kde jste v předešlých čtyřech letech nestartoval.

Sloučit páteční superkombinaci a sobotní sjezd je dost vražedná kombinace. Když jsem neměl v minulých letech ambice ve sjezdu, nemělo smysl se stavět na trať. Každopádně jde o zajímavý a hezký zážitek.

Lyžařskou klasikou nazýváte i Wengen. Jaké je porovnání dvou slavných závodů?

Wengen je strašně obtížný délkou. Člověk si to může užít. Jsou tam nádherné dlouhé pasáže, pak zase technické pasáže v úzkých místech. Ale není megaobtížný či nebezpečný, Kitzbühel je spíše boj a ještě hodný zrádný. Na Streifu člověk zaspí na setinu vteřiny, dostane se o dva metry níže a už na něj číhá síť.

Je Kiztbühel nejnáročnější ze závodů světového poháru?

Asi je nejtěžší. Hlavně však nejzrádnější. Bezpečnostní zóny nejsou tak veliké. Když závodník udělá chybu, není prostor ji napravit. Hned se vymstí. Přirovnal bych to k okruhu formule 1 v Monaku, kde jezdec v případě chyby letí rovnou do svodidel. Také Kitzbühel chyby neodpouští.

V Kitzbühelu jste v roce 2008 po pádu na cílovém skoku utrpěl zlomeninu pravé holenní i lýtkové kosti a následně rok a půl nezávodil. Jde o velkou přítěž pro psychiku?

Uvědomuji si, jak nebezpečné a zrádné to v Kitzbühelu je. Moje staré zranění hrálo roli v prvním tréninku, kdy jsem nechtěl zbytečně blbnout. Hlavní bylo svah si osahat, neudělat zbytečnou chybu. Jel jsem opatrně, prohlédnul si trať. Při druhém tréninku mi vypnula lyže, tudíž jsme následně u videa analyzovali proč. Čas jet naplno přijde v sobotu. Jde o technický a těžký sjezd, což mi vyhovuje.

Takže si přes všechny staré trable i obtížnost věříte?

Ta sjezdovka mi sedí. Většinou jsem při složitějších závodech v pořadí výše. Ale nemám Kitzbühel moc najetý, což je proti ortodoxním sjezdařům nevýhoda. Při studování tréninkových jízd je vidět, že soupeři přesně vědí, kde není potřeba jet více zezadu s přehnaným respektem. Já tyto pasáže mám naučené v Beaver Creeku nebo Wengenu, v Kitzbühelu si je musím oživit.

Poprvé pojedete Kitzbühel mezi losovanou třicítkou. Jaký výsledek vás uspokojí?

Už v Santa Catarině jsem měl závod rozjetý na desítku, ale udělal jsem megachybu. Ve Wengenu se potvrdilo, že lyže jsou rychlé a jdeme správným směrem. Cítím se dobře. Hlavní je odjet domů zdravý a skloubit to s dobrou jízdou. Ve Wengenu jsem si po tréninku docela věřil. Myslím, že desítka je reálná i nyní. Ale budu spokojený s jakoukoliv bodovanou pozicí.

Lze jet v Kitzbühelu bez přehnaného rizika a přitom dostatečně rychle?

No, moc to nejde (směje se). Když chce člověk mezi pět nejlepších, musí některé pasáže projet na riziko. Ale to je součástí našeho sportu.

Reklama

Související témata: