Hlavní obsah

Průlom tradic? Velká pardubická v sobotu, ve hře i havarijní plán. Ale bez Váni

PRAHA

Rýsuje se překvapivé vyústění! Velká pardubická a Zlatá přilba na sebe nakonec možná termínově nenarazí, což těmto dvěma velkým sportovním podnikům ve východočeském městě reálně hrozilo. Z druhého říjnového víkendu nemají kam uhnout. Primátorka města Štěpánka Fraňková předložila prezidentovi Jockey clubu Václavu Lukovi návrh, ať dostihová vrcholná akce termínově alespoň částečně ustoupí - na sobotu. Jiné řešení, jež by zabránilo kolizi, se nerýsuje.

Foto: Roman Vondrouš, ČTK

Velký Taxisův příkop na Velké pardubické.

Článek

„Hučím do pana Luky, ať se Velká pardubická přesune z neděle na sobotu, jinak se na závodiště autem dostanou jen koně a ministři,“ varuje primátorka před zřejmě těžko představitelnou dopravní komplikací při případném souběhu akcí.

Její plán vyřešení nezvyklé situace, která se přetřásá dlouhé měsíce předem, je jasný: 13. října boj Josefa Váni o deváté vítězství ve Velké pardubické, 14. října proslulá Zlatá přilba plochodrážníků. Obě akce jsou již ukotveny ve stejném víkendu v domácím i mezinárodním kalendáři. Obě zatím na neděli.

„Mohlo by to být od nás vstřícné gesto,“ připouští Luka možnost ústupku. „Objektivní velký důvod, který by tomu bránil, nevidím, ale menší se mohou ještě objevit,“ přemítá šéf Jockey clubu „Je to také otázka pro televizi,“ připomíná dále. Ale hlavně jde o průlom tradice. A pro mnohé možná nepřijatelný... „Rozhodne Rada Jockey clubu v co možná nejkratší době,“ avizuje Luka.

Velká pardubická má závažnější potíže

Ale Velké pardubické mohou nastat i mnohem horší potíže než ty s termínem. Pořádající Dostihový spolek balancuje na hraně insolvenčního řízení, jeho účetnictví vyšetřuje policie. Závazky organizace jsou podle primátorky desetimiliónové. Insolvence by znamenala konec možností spolku pořádat akce.

Zájem o organizování dostihů projevil slavný žokej a trenér Váňa se svojí firmou. Ale narazil. Město Pardubice, majoritní akcionář, hodlá "svůj" Dostihový spolek držet nad vodou. Počítá se stabilizačním programem, v němž podle primátorky nechybí navýšení kapitálu o 3,1 miliónu korun i další, méně standardní postupy, včetně více než čtyřmiliónového "příplatku".

„Kouzlo tohoto kroku tkví v tom, že když spolek začne fungovat, město si příplatek vytáhne zpátky,“ tvrdí Fraňková. Ale jistota, že se to zdaří, jí chybí. „Máme i havarijní plán,“ přiznává před valnou hromadou, jež má v příštích dnech Dostihovému spolku vdechnout nový život. Ale k resuscitaci potřebuje součinnost minoritních akcionářů...

Nenastane-li, insolvenční řízení se stane realitou. „Podle katastrofického scénáře by se pak pořádání dostihu ujalo samo město,“ naznačuje.

S Váňou se nepočítá

Rozhodně nepočítá se vstupem Váni coby provozovatele závodiště. „I kdybychom chtěli, není to možné,“ odvolává se opakovaně na nezbytnost dodržení koncesního zákona a z něj plynoucího zdlouhavého výběrového řízení. „A pokud má Josef Váňa zájem pomoci, nemusí to přece být výhradně jen jako ten, kdo pořádá dostihy. Uvítali bychom, kdyby se stal tváří závodiště,“ říká primátorka.

Váňa nechce mít nic společného s ničím, co je spojeno se zadluženým Dostihovým spolkem. Chtěl začít na "zelené louce". „Další jednání ale nemá smysl,“ reaguje na odmítavé stanovisko primátorky k jeho plánu, podle něhož si chtěl se svojí firmou závodiště pronajmout, hodlal už letos výrazně navýšit dotace Velké pardubické a do své režie chtěl převzít správu závodiště. Počítal ovšem s tím, že by město mělo kontrolu nad ochrannými známkami spojenými s prestižním dostihem (mj. Velká pardubická, Taxis apod.).

Primátorka tvrdí, že zůstanou v majetku města, i kdyby nastal nečekaný překotný vývoj situace. „Odkoupíme je, aby je nemohlo mít třeba Kladno,“ dodává.

Reklama

Související témata: