Hlavní obsah

Ať žije Tour de France! Nezničitelná Stará dáma jako největší prázdninová party

Radek Malina, LimouxSport.czPrávo

Je stará, až běda. Letos slaví Stará dáma, jak je často nazývána slavná Tour de France, devadesáté deváté narozeniny. Ale i tak dorazí na její letošní narozeniny patnáct miliónů gratulantů! Přesně tolik fanoušků podle propočtů organizátorů uvidí letošních dvacet etap legendární cyklistické soutěže.

Foto: Radek Malina, Právo

Vstup do divácké vesničky na Tour de France lemují portréty všech vítězů.

Článek
Fotogalerie

„Je to největší prázdninová party, jakou jsem zažil,“ směje se Tim Harris, bývalý cyklista, který se dnes podílí na fungování závodu. „Tour de France se nic nevyrovná. Možná se na Giru snaží postavit těžší trať, možná tam někdy pojede kvalitnější sestava týmů, ale nikdy nebudou mít červencový termín, který je největším trumfem Tour. V celé Evropě jsou prázdniny a navíc, ať se děje v cyklistice cokoliv, Francouzi svoji Tour zbožňují,“ vykládá v průběhu jedné z etap Tour de France.

Už tři hodiny před startem trať etapy lemovaly stovky fanoušků. Rozvalení v kempingových křesílcích, na dřevěných lavicích či klábosících ve vesničkách před kavárničkami. Při průjezdu týmových vozů příznivci cyklistiky nadšeně aplaudovali, aniž by jen zahlédli kohokoliv z jezdců. Městečko, odkud se kolona vydala na trasu dlouhou 217 kilometrů, pak bylo doslova zasypáno fanoušky, byť cyklisté ještě ani nevylezli ze stájových autobusů.

Na trať kvůli reklamní koloně

Nadšeně jásali, když bývalý francouzský cyklista pyšnící se sedmi triumfy v soutěži vrchařů na Tour de France Richard Virenque zasedl za stůl k autogramiádě a se všemi se ochotně fotil. Když dvě hodiny před startovním výstřelem vyrazila na trať reklamní kolona, lidé šíleli. „Podle výzkumu chodí téměř padesát procent příznivců k trati právě kvůli ní,“ říká Vítězslav Pelc, zástupce společnosti Škoda Auto, která je už podeváté generálním partnerem závodu.

Kolona je totiž dlouhá dvacet kilometrů a její průjezd jedním bodem trvá pětačtyřicet minut. Přesně podle vzoru první karavany z roku 1930 ji tvoří většinou alegorické vozy propagující značky, které se na Tour de France podílejí. A tak mezi příznivce lačně natahující ruce létají žvýkačky, sušenky, trička bankovních společností, čepice společností půjčujících auta, miniaturní vozy mladoboleslavské firmy, propisky, noviny a spousta dalších drobností.

Tohle je pravá Tour

V den, kdy Francie slavila výročí dobytí Bastily, a děti měly první den prázdnin, byly sličné hostesky na roztrhání. A cyklisté o dvě hodiny později při průjezdu tratí nadšení. I v rovinaté etapě cestu obsypaly tisíce fanoušků. Ve městech stáli lidé v zástupech, byli navěšení na balkónech, vrávorali na mostních římsách, ve vinicích či mezi slunečnicovými lány pak čekali v zázemí obytných vozů na příjezd závodní kolony. Mnohdy v dresech, pestrobarevných parukách, kombinézách z vlajek, plavkách v národních barvách či s pomalovanými těly.

„Tohle je pravá Francie, pravá Tour. V horách jsou fanoušci z Belgie, Nizozemska, Dánska, Anglie, Německa, Ruska a letos hodně i ze Slovenska. Jenže se chovají hloupě, snaží se na sebe upozornit, dostat do záběrů kamer s cyklisty. Tady v údolích jsou hlavně starousedlíci, pro něž je závod symbolem země,“ vysvětluje Harris.

Trať skutečně lemují stovky plakátů Ať žije Tour, Tour navždy, Tour je jen jedna, Život je Tour a mnoho jiných zdůrazňujících význam akce. Nechybí nápisy oslavující domácího miláčka Thomase Voecklera.

„Stará dáma je pro řadu z nás Francouzů největší sportovní událost každého roku. A nic ji nezničí. Ani věčně probírané kauzy dopingu, protože jména vítězů se možná změní někde ve statistikách, ale nám zůstane v srdci Tour,“ vykládá zasvěceně devětašedesátiletý stařík, který s manželkou v obytném karavanu kočuje s Tour po Francii při posledním týdnu závodu už dvanáct let. Vždy rozloží gril, vyndají dobroty, mrazící box a alespoň na pár vteřin podpoří borce bojující o vteřiny. Po průjezdu kolony vytrvají do večera, v klidu se přesunou na vytipované místo dalšího dne závodu.

„Tour je nezničitelná právě kvůli Francouzům, kteří ji dávají duši,“ vykládá Harris, který je v závodní koloně už pošesté. „Image Staré dámy za ty roky nijak neutrpěla. Spíše je silnější a silnější,“ ujišťuje na konci třináctého dne, který podle pořadatelů sledovalo u trati v den národního svátku dvě stě padesát tisíc lidí.

Reklama