Hlavní obsah

Báječní muži na létajících strojích jsou zpět. RB Air Race se vrací i se Šonkou

Praha

Dobrá zpráva pro příznivce adrenalinu. Letecká akrobatická série Red Bull Air Race se po tříleté klinické smrti opět probouzí k životu. A s výraznou českou stopou. Mezi dvanáct vyvolených pilotů se opět vešel Martin Šonka a ředitelem celého létajícího cirkusu je formulí 1 protřelý Pavel Turek.

Foto: www.redbullairrace.com

První podnik obnovené série Red Bull Air Race opět přivítá Abú Zabí.

Článek

Šonka se v atraktivním seriálu ohřál jen jeden rok, Red Bull v roce 2010 oznámil znenadání konec po osmi letech účinkování. „Věřím, že teď bude série fungovat dlouhodobě a získá na sportovním poli místo, které jí náleží. A že bude lepší než formule 1," poznamenal s úsměvem český pilot při čtvrtečním setkání s novináři.

Série od začátku vyhlašovala, že by ráda formuli 1 konkurovala a například v návštěvnosti se jí to dařilo: na závody chodilo v průměru 600 tisíc lidí, ale třeba v Budapešti si na nábřeží Dunaje a maďarskou hvězdu Petera Besenyeiho našlo cestu na milión diváků,. „Kdyby formule 1 zrušila vstupné, tak se tolik lidí sejde taky," míní Turek, podle nějž se podařilo seriál posunout o notný kus dopředu, především z pohledu televizního diváka.

„Proti roku 2010 máme nové perspektivy kamer, výrazně se zlepšila analýza dat a jejich grafické využití. Chceme jít směrem americké série NASCAR, kde z nezáživného sportu udělali supersledovaný program," podotkl Turek. Zda a v jaké podobě se seriál objeví na českých obrazovkách zatím není jisté, Red Bull aktuálně jedná s Českou televizí.

Série před obnovenou premiérou přináší některé novinky (viz tabulka) a Šonka osobně přivítal standardizaci motorů o výkonu 300 koní. „To by mělo hodně promíchat pořadím, je tam hodně dobrých pilotů, kteří ale měli letadla na horší úrovni než úplná špička," poznamenal pětatřicetiletý pilot, který si v době pauzy odskočil zpět za knipl armádních stíhaček Gripen či pro stříbrnou a bronzovou medaili ze světového šampionátu v letecké akrobacii.

Novinky pro Red Bull Air Race 2014
12 pilotů místo 15
unifikované motory a vrtule, letadla od tří výrobců
vyšší pylony (25 m místo 15 m)
maximální přetížení 10 G (místo 12 G)
50% poměr závodů nad vodou a zemí
doprovodná „juniorská“ série Challengers Cup

Formát soutěže zůstává podobný, první den piloti absolvují mezi pylony kvalifikační lety, které určí dvojice (1-12, 2-11...) pro první kolo závodu. Z duelu postupuje pilot s rychlejším časem, šest vítězů pak doplní dva piloti s nejrychlejším časem. Další kolo letů proti chronometru určí finálovou čtyřku a z té při dalším kole vyjde vítěz.

Série startuje na konci února příštího roku a Šonka do té doby bude mít o zábavu postaráno. Před několika týdny byl v Americe zkontrolovat své nové letadlo a brzy se za oceán vrátí, aby stroj řádně zalétal. „Před měsícem ještě leželo po kusech ve fabrice, teď už by mělo dostávat konečný tvar. Strávím tam asi celý leden, motor se musí zaběhnout a vše bude potřeba otestovat," doplnil.

Kalendář Red Bull Air Race 2014
28.2.-1.3.Abú Zabí (SAE)
17.-18.5.Putrajaya (Malajsie)
26.-27.7.Gdyně (Polsko)
16.-17.8.Ascot (V. Británie)
6.-7.9.Dallas (USA)
11.-12.10.Las Vegas (USA)
1.-2.11.Čína

Reklama

Související témata: