Hlavní obsah

Letec Šonka vychytal mouchy a už nemusí čekat na chyby bohatších týmů. Návrat do armády nechystá

Spielberg/Praha

Svým premiérovým umístěním na stupních vítězů zakončil akrobatický pilot Martin Šonka seriál závodů Red Bull Air Race, který letos ožil po tříleté pauze. Šestatřicetiletý letec skončil v rakouském Spielbergu třetí, celkově bral osmé místo.

Foto: Red Bull

Pilot seriálu Red Bull Air Race Martin Šonka.

Článek

Vedlo se vám i v minulém závodě v Las Vegas, není vám líto, že letos už seriál skončil?

Skoro jo, když konečně začínáme závodit s těmi nejlepšími… Ale postupně jsme vychytávali mouchy na letadle i můj styl letu se zlepšoval, až jsme se na ty stupně vítězů dostali.

Jak v Rakousku proběhlo zakončení sezóny?

Byla společná party všech pilotů i týmů a lidí, kteří se kolem seriálu pohybují. Takže jsme to oslavili a teď (v úterý v poledne – pozn. red.) pořád čekáme na lepší počasí, abychom se odsud dostali domů.

Mezi jednotlivými závody přelítáváte v závodních speciálech?

Když to jde, tak ano, i v Americe mezi Dallasem a Las Vegas jsme letěli po ose. Přes moře se letadla převážejí buď lodí, což je levnější, ale většinou se to nestíhá, nebo dopravními letadly.

Jak se seriál po tříleté přestávce změnil? Pomohla mu upravená pravidla?

Rozhodně. Nejvíc kvituju standardní motory, protože když jsem v roce 2010 do série vstoupil, měli jsme pomalé letadlo a jeden z nejslabších motorů, někteří měli skoro o sto koní víc. Nejbohatší týmy se silnými sponzory mohly do vývoje investovat neskutečný balík peněz a to bylo znát. Před závodem člověk věděl, že když neudělají ti nejrychlejší chybu, nemůže je porazit. Teď se to srovnalo a rozhodují hlavně chyby pilotů. I pro diváky je to napínavější a atraktivnější.

Příští rok se pokračuje i s vámi? Přibydou nové destinace?

Ano, budu opět závodit. Oficiální kalendář ještě zveřejněný není, ale co asi bude zajímat lidi u nás doma, měla by se vrátit Budapešť, což byla oblíbená lokace před parlamentem v centru.

Před sezónou jste kvůli seriálu musel opustit armádu, je možné, že byste se vrátil?

Já odcházet nechtěl, ale armáda odmítla přistoupit na kompromis. Já dlužil za letadlo, tak jsem minimálně jednu sezónu potřeboval závodit, ale armáda mě nepustila, ani mi nedala osmitýdenní neplacené volno na závody, protože bych měl přerušovaný výcvik. A když člověk nemá podporu u nejbližších velitelů, není kam se vracet. Je smutné, že pak člověk ty velitele potká, a když se zeptá, proč mi to neplacené volno nedali, nejsou schopni odpovědět.

Reklama