Hlavní obsah

Bratři Klatovští se perou v GP, ale při týmovém šampionátu budou jako jeden muž

Milevsko

V roce 2012 se bratři Antonín a Jan Klatovští radovali z bronzové medaile na mistrovství světa družstev. Starší Antonín se pak odmlčel a Jan neměl do týmu adekvátního parťáka, s nímž by mohl jet o medaili. Letos jsou znovu spolu. V GP, což je mistrovství světa jednotlivců, bojují proti sobě. O nadcházejícím víkendu ale pojedou spolu v jednom týmu, jako jeden muž. Jak jinak u ledařského rodu Klatovských, cílem je medaile.

Foto: Archiv bratrů Klatovských

Ledařský speciál Antonína Klatovského.

Článek
Fotogalerie

Zatímco Jan si vybojoval účast v letošním seriálu GP díky loňskému výsledku, starší bratr Antonín musel po tříleté pauze do kvalifikace. „Ve Švédsku jsem skončil třetí, v St. Johanu se nejelo, nebyl led. FIM si tak sestavila startovní listinu pro GP podle svého. Nebyl jsem v ní a nepomohla ani intervence naší federace. Až když se odhlásil jeden nizozemský jezdec, tak mě vzali. O to větší mám motivaci ukázat, že do šestnáctky nejlepších patřím,“ popsal svoji anabázi Antonín Klatovský

Po pekle v nebeské Almatě jsou fifty fifty

První tři dvojzávody závody GP se jely na východě. V ruském Krasnogorsku a Togliatti a třetí pak v kazašské Almatě, na „nebeské“ dráze Medeo ve výšce téměř 2000 m nad mořem. „Nejlépe nám vyšel úvodní dvojzávod GP v Krasnogorsku, vešli jsme se v pohodě do první desítky. V Togliatti už se jelo na velice tvrdém ledě, nebylo to ideální ani z naší strany,“ ohlédl se Jan Klatovský, a jen podotknul, že starší bratr jede hlavně proti němu...

„Není to tak žhavé. Mám odjeto víc sezón. I když jsem tři vynechal, tohle řemeslo se nezapomíná. Honza je lepší, ale dělá chyby a toho využívám. Nejen u něj, ale i u dalších jezdců. Toho, kdo chyby nedělá, nepředjedete. Sezóna je krátká, ale fyzicky i psychicky náročná. Brácha ještě musí zrát. Není tak vyčuraný, myslím v tom dobrém slova smyslu, jako já,“ pravil s úsměvem Antonín a dodal, že s první částí GP je vcelku spokojený. „Jede se ještě Inzell a Assen, tedy evropské ovály. Uvidíme, co se s tím dá udělat. Zatím je to s bráchou fifty fifty, oba máme 38 bodů a dělíme se o desáté místo,“ dodal starší z bratrů.

Nejhorší vzpomínky mají na závod v Almatě... „Očistec, nebo peklo v oblacích, protože to je nějakých osmnáct set metrů vysoko. GP tam pořádali poprvé a vůbec nevěděli jak se to dělá. Na nedělní závod neudělali led. Dráha se musela zúžit, aby se vůbec mohlo jet. Jezdci podepsali petici, že na té hrůze nepojedou. Pohrozili nám, že když nepojedeme, zůstaneme tam o den déle, až udělají nový led. Jenže většina z nás už měla letenky. Měli jsme před sebou mistrovství Evropy. Tak jsme to nakonec odjeli. Ale bylo to vyostřené. V neděli se čekalo tři a půl hodiny, než vymyslí, jak to odjet alespoň na hraně regulérnosti. Velký problém byl v té nadmořské výšce i výkon motorů. Prostě nefungovaly,“ nabídl svoji zkušenost Jan.

Evropa plná kotrmelců

Plno kotrmelců přišlo v dalších dnech. Ne snad jezdeckých, což by bylo při velikosti hřebů na pneumatikách (3,5 centimetrů) o život, ale spíše těch funkcionářských. Provázely mistrovství Evropy jednotlivců v Luchovicy. „Jelo se opět za těžkých podmínek, především led byl hrozně měkký. Navíc mě tam potkalo pár nepříjemností, které pokazily celkový výsledek. Jednou jsem byl z jízdy diskvalifikován, i když mě na led poslal nekompromisně ruský jezdec. Ve třetí jízdě mi odešel motor a v páté jízdě mi poškodil přední kolo Rakušan Simon. Měl být diskvalifikován, ale nechali ho jet... Prostě zase organizační zmatky. Komunikace s jezdci nulová, byli jsme tam jako cvičené opice,“ konstatoval Jan Klatovský, který skončil sedmý.

Páté místo vybojoval Antonín. „Jen to potvrdilo moji celkovou spokojenost s východním plošinářským tažením, i když trvalo přes měsíc. Mně se problémy vyhnuly. V Rusku nebyl čas se věnovat víc technice a čtyři závodní víkendy se na ní podepsaly. Náš mechanik Michal Matějka tam předváděl ten víc než měsíc fantastické věci, a to se staral o dva jezdce,“ pochválil Antonín Klatovský mechanika, s čímž Jan vřele souhlasil.

Do medailové třetice

Bratři Klatovští mají ve společné sbírce dvě bronzové medaile z mistrovství světa týmů. Jejich otec, Antonín starší, si kdysi přivezl dokonce stříbro. Bez medaile se z víkendového šampionátu v Berlíně nechtějí vracet. Věří, že na ni mají. Záda jim bude krýt jako náhradník mladý Lukáš Hutla. Podivné je, že domácím Němcům povolila FIM vpředvečer šampionátu na berlínské dráze domácí šampionát... O titul mistrů světa pojede sedm týmů.

„Šance na mistrovství světa týmů je opravdu medailová, ale musí se všechno povést. Třeba motory musí fungovat na maximální výkon. Formu s Antonínem máme oba dobrou, teď pojedeme spolu, ne proti sobě jako v GP. Věřím, že nám to bude zase fungovat,“ přál si Jan.

A hned nabídl svůj pohled na rozložení sil... „Favority jsou Rusové, zejména když jede sedminásobný mistr světa Nikolaj Krasnikov a k sobě má Danila Ivanova a Dmitrije Chomiceviče. I s nimi se dá jet, ovšem nesmí mít svůj den. Může je pozlobit technika. S Rakušany se popereme. Zorn je hodně rychlý a Simon také. Němci budou doma a Weber s Bauerem jsou vyrovnaní, ale na ty bychom mít mohli. Švédové postavili mladý tým. Finové a Švýcaři jsou horší,“ hodnotil šance Jan Klatovský.

Jeho bratr se přidal. „Šance na medaili opravdu je, ale je to plošina. Selže motor, přijde pád a místo na stupních jsme na chvostu. My se ale o placku popereme,“ slíbil Antonín Klatovský. K technice pak dodal: „Je zkontrolovaná, Honza pojede v motoru titanové věci, což by byl přínos. Máme k dispozici několik motorů, bude z čeho vybírat. Zůstáváme na zemi, ale nechceme přijet po tomto víkendu z Berlína s prázdnou.“

Reklama