Hlavní obsah

Ředitel ČT sport o televizních právech: Chceme vysílat tak, jak je divák zvyklý

Praha

Televizní trend je zřejmý. Atraktivní sportovní soutěže se přesouvají na placené kanály a tuzemský divák se musí smířit s realitou, že sport je zboží. K televizní revoluci dojde i po olympiádě v Riu, kdy vysílací práva přejdou na společnost Discovery Communications. Hrozí, že z obrazovek zmizí tradiční servis v podání České televize? „My se s tím smířit nechceme,“ říká výkonný ředitel ČT sport Jiří Ponikelský.

Foto: Sport.cz

Ředitel ČT sport Jiří Ponikelský.

Článek

Vaší snahou je dospět k dohodě s Discovery Communications, která vlastní vysílací práva na přenosy z olympijských her 2018 až 2024. Máte signály, že by se dohoda mohla podařit?

Zatím jde pouze o oťukávání a vzájemné testování. My jsme deklarovali zájem vysílat olympiádu tak jako v minulosti, partner ovšem přemýšlí, nakolik je pro něho naše teritorium lukrativní a co z něho může získat.

Moc ochoty ke vstřícnému kroku tedy nevidíte?

Zatím mám pocit, že by si všechno nejraději současný majitel práv dělal sám a divácký trh oslovil svým produktem.

Takže jisté podobenství se zimní olympiádou v Soči, kdy jste také museli jednat s konkurenční Novou vlastnící práva na hokejový turnaj, než jste je de facto dva měsíce před začátkem her získali?

Jenom zdánlivé. Před Soči se upnula konkurenční komerční televize jen na jeden sport, který si vyhodnotila jako zajímavý, a práva na jeho vysílání koupila. My je získali skutečně až dva měsíce před začátkem turnaje, přesto jsme divákům nabídli kompletní servis, na který jsou od České televize zvyklí. Teď ovšem proti nám stojí společnost, která si koupila práva proto, aby olympiádu vysílala a zároveň na části TV práv vydělala. V tom je zásadní rozdíl.

Práva si sice koupila, z uzavřených smluv ovšem vyplývá, že musí zájemcům z řad volně dostupných stanic poskytnout, resp. prodat sto vysílacích hodin ze zimních her a jednou tolik z letních olympiád.

Jenže my chceme nabízet našim divákům maximum možného, a proto máme snahu a cíl vysílat olympiády tak, jak jsme je v minulosti vysílali, jak je náš divák zvyklý a jak ji ostatně uvidí i ve vysílání z Ria.

Oněch sto, respektive dvě stě hodin se vám zdá proklatě málo? Vždyť vzhledem k olympijskému programu to představuje de facto dvanáct hodin žívého vysílání denně...

Ale v mých očích by to pořád bylo jen takové občasné koukání na olympiádu. Vždyť třeba sto hodin ze zimní olympiády by nestačilo ani na celý hokejový turnaj. A to nemluvím o letní olympiádě, jež nabízí daleko víc sportů a pochopitelně i hodin vysílání. A to nezmiňuji českou stopu, kterou při každé olympiádě sledujeme a o niž nám jde především. Ta zůstane u zahraniční společnosti logicky stranou jejích zájmů, bude se třeba soustředit na snímání jiných sportovců a disciplín než na ty, které zajímají české diváky.

Z televizních práv se stal ovšem byznys. Z olympijských obzvlášť.

A tvrdý. Minulostí už jsou představy, že olympiáda má jediný cíl a myšlenku, která by oslovila co nejširší veřejnost, promlouvala k mládeži... I Mezinárodní olympijský výbor vykročil na cestu finančního zisku.

Alespoň nějakou úlitbu však udělal. Narážíme tím na onen balík hodin, které je vlastník televizních práv povinen nabídnout ve veřejně dostupném vysílání, přičemž je jedno, zda jde o veřejnoprávní, nebo komerční televizi.

Ta povinnost sice existuje, jenže otázkou je, jakou cestu vlastník televizních práv zvolí, protože tady to už bude o prostém obchodu.

Narážíte tím na to, že na něm záleží, jaké sporty v onom zmiňovaném balíku nabídne?

Ano, hodně bude záležet, jaké sporty budou poskytnuty v nabízeném balíku, a zároveň, jaké další omezení majitel zvolí. Ale to už mluvím o situaci, kdy bude zřejmé, že majitel práva k volnému vysílání chce prodat.

Co tedy máte na mysli?

Třeba variantu, že vlastník televizních práv zřídí vlastní televizi a vysílání povinného počtu hodin zabezpečí sám.

Myslíte, že by to pro něho byla cesta? Na našem území, které pro něho přece nemůže být ekonomicky zajímavé?

V nadcházejícím olympijském cyklu něco podobného nepředpokládám. Ale je otázkou, k čemu dojde v tom dalším. Nedokážu predikovat, jak bude celý mediální trh v budoucnu fungovat. Jistě se budou rozvíjet nové možnosti, které nabízí internet. Proto teď myslím jen na cyklus, jenž přijde po Riu.

Bude tudíž vzhledem k tomuto trendu v budoucnu vůbec reálné udržet sport, a především pak olympiádu či evropské nebo světové fotbalové šampionáty, na obrazovkách veřejnoprávních televizí?

Bude to hodně obtížné, protože sport se stal byznysem, přičemž pochopitelně záleží i na tom, pro jaký trh je učen. Velké a tradiční trhy, jako je třeba Anglie, Francie nebo Španělsko, se přece jen liší od toho našeho. Český, podobně jako slovenský trh je menší a specifický v tom, že nemusí fungovat a reagovat stejně jako trhy na západ od nás. A navíc na něm platí jisté letité zvyklosti.

Jakým balíkem peněz ČT sport v této hře nabídky a poptávky disponuje?

Nákup televizních práv dnes spolkne zhruba dvě třetiny celého rozpočtu ČT sport. Záleží samo sebou na tom, zda se jedná o rok olympijský, nebo neolympijský, zda jde o rok sudý, kdy je na programu mistrovství světa či Evropy ve fotbale.

Přesto se najdou peníze, abyste dál vysílali fotbalovou Ligu mistrů, i když jde o pořádnou finanční sumu.

Ale o sumu, která zapadá do naší strategie. I té ekonomické, což je ovšem dáno i tím, že majitel vysílacích práv na Ligu mistrů chce samozřejmě vždy daleko víc peněz, ale zároveň mu jde i o plošnou komunikaci, a tudíž o to, aby se jeho produkt dostal alespoň jeden den v týdnu volně na český trh. Naší výhodou je, že mu to garantujeme.

Stejná strategie zapůsobila na majitele práv na Světový pohár v hokeji, která jste také získali?

Nemohli jsme s konkurenty soupeřit financemi, ale našli jsme jinou cestu. Vymysleli jsme pro NHL projekt, v němž jsme ji oslovili tím, co všechno odvysíláme a jak se budeme Světovému poháru věnovat. A protože NHL hokej miluje, právě díky této cestě jsme k dohodě dospěli.

Jak vnímáte vývoj v oblasti vysílacích práv na domácí extraligu? Sparta s Libercem si od roku 2018 zajistily přenosy na placené stanici. Může se stát, že ligový hokej po více než 60 letech zmizí z obrazovek ČT?

Ne že by nás to nezaskočilo, ale na druhou stranu věřím, že diváci o hokej na ČT nepřijdou, vždyť avizovaná dohoda zahrnuje jen domácí utkání. Nicméně bych nepředcházel, jsou před námi ještě dva roky, během nichž se může stát mnoho věcí.

Naznačujete, že jste přece jen našli cestu, jak usilovat i s daleko menšími finančními možnostmi o získání atraktivních vysílacích televizních práv?

Nazval bych ji českou uličkou, při níž se snažíme využít všech možností, které máme a můžeme nabídnout. Pochopitelně že jsme mohli na práva na Světový pohár rezignovat hned, jak jsme zjistili, v jaké rovině se finanční částky pohybují. Bojovali jsme ale do poslední chvíle a povedlo se je získat.

Takže i o přenosy z olympiád míníte dál bojovat, i když o ně Evropská vysílací unie EBU sdružující evropské veřejnoprávní televize po 46 letech přišla?

Prodej olympijských práv do rukou Discovery je ránou nejen pro nás, ale pro všechny veřejnoprávní televize v Evropě. Netajím se tím, že podle mého olympiáda patří na veřejnoprávní televizi. U nás obzvlášť, protože dovedeme dát olympiádě velký přesah, oslovit veřejnost, mládež, propagovat olympijskou myšlenku a filozofii. V tom jsme silní a máme co nabídnout. Proto bych se zatím nechtěl vyjadřovat k tomu, jak jednání o televizních právech na další olympijské cykly nakonec dopadnou. Počkejme za rok, kdy bude známo, jaký rozsah práv kdo získal.

Reklama