Hlavní obsah

Jachtař Křížek se opět chystá pokořit Atlantik, tentokrát ve dvou

PRAHA

Český jachtař David Křížek se znovu chystá pokořit Atlantický oceán. Třetí muž z loňského ročníku extrémní regaty Minitransat za pár dní vyrazí společně s Britem Philem Sharpem do dvouposádkového závodu Transat ag2r třídy Figaro s cílem v Karibském moři. Křížek bere prestižní podnik jako další krok ve své kariéře a možnost získat zkušenosti v konfrontaci s nejlepšími profesionálními jachtaři.

Článek

Český jachtař se rozhodl pro účast krátce po říjnovém úspěchu při podniku Minitransat. "Někdy v prosinci jsem si řekl, že čas letí a že je potřeba jít zase o krok dál, jestliže chci postoupit mezi velké zaoceánské lodi kolem světa. Právě třída Figaro je základem. Kdo chce něco dokázat, musí na figarech jezdit," řekl na úterní tiskové konferenci v Praze Křížek.

Původně měl být jeho partnerem Slovinec Kristian Hajnsek, který se však nešťastně zranil. "Přivodil si dvojnásobnou zlomeninu a teprve v únoru mu vyndali šrouby. Proto jsme se rozhodli, že pojede náhradník Phil, i když je to možná ještě lepší jachtař," pokračoval Křížek.

Na přípravu na devátý ročník profesionálního závodu měla posádka jen minimum času. "Nejlepší jachtaři spolu jezdí i osm let, my se připravujeme teprve od února, což je velký handicap. Trénujeme sice krátce, ale o to intenzivněji," uvedl nejlepší český jachtař uplynulého roku.

Minitransat bylo větší dobrodružství

Od Minitransatu se závod Transat ag2r v mnohém liší. "Minitransat bylo větší dobrodružství, o čemž svědčí i sedm mrtvých v historii závodu. Teď to bude závod profíků, ale zase v tvrdších podmínkách, takže nás čekají těsnější rozestupy. Organizátoři nás rozhodně nebudou šetřit, naopak nás poženou co nejvíce do systémů, abychom nachytali to nejhorší počasí," přiblížil Křížek.

Jedna z mála posádek blížícího se závodu, která nepochází z Francie, využije služeb slovinského meteorologa Jureho Jermana. Křížek s ním spolupracuje už delší dobu. "Jure nám připravil speciální program za posledních deset let, abychom se vyhýbali zásadním chybám. Něco podobného nemá ani Meteo France, tak doufám, že nám to pomůže," věřil Křížek.

Nejvíce se obává oblasti okolo Biskajského zálivu. "Tentokrát se jede jen po severní polokouli. Pokud je kolem Španělska špatné počasí, vytvoří se vysoké a ostré vlny. Nepříjemné pak budou i fronty v Atlantiku," předpovídal český jachtař.

Celá kampaň prý vyjde přibližně na tři milióny korun, což je přibližně o polovinu méně než při závodě Minitransat. "Je to dáno tím, že je to projekt jen na tři měsíce. Předtím to bylo na dva a půl roku. Všechno vznikalo hodně rychle," podotkl plzeňský jachtař.

Jachta Figaro měří deset metrů, tedy o tři a půl více než plavidlo při závodě Minitransat. "Loď je hodně citlivá, i malé detaily hrají velkou roli. Mně se líbí, že odpadá ta amatérská část, dojezdy proto budou hodně těsné. Budeme využívat nejmodernější techniku, elektroniku a počítače. Navíc jsem rád, že jedeme ve dvou, takže se konečně vyspím," smál se Křížek.

Křížek bude u kormidla

S Sharpem si předem rozdělili role. "Phil má zkušenosti s využitím počítačů, jeho práce bude hlavně v podpalubí, kde bude připravovat strategii. Já budu především u kormidla, ale samozřejmě, že se také budeme střídat a mít služby," uvedl Křížek. "Jinak si spolu rozumíme dobře, i když je to jiný typ člověka. Je to tvrdej ostrovan, nezná slitování," řekl český jachtař na kolegovu adresu.

Prestižní závod odstartuje 20. dubna ve Francii, cíl je v Saint Barthélemy v Karibském moři. "Je hrozně těžké říct, jak na tom budeme. V porovnání se soupeři asi budeme hodně rychlí na boční vítr a po větru, naopak asi budeme ztrácet proti větru. Mým snem je umístit se v první polovině, ale od doby Minitransatu věřím na zázraky. Každopádně beru tenhle projekt jako jeden z mezistupňů a velkou šanci a výzvu," dodal Křížek.

Reklama