Hlavní obsah

Prvními lídry Dakaru jsou Sainz, Després a Čagin, Loprais šestý

PORTIMAO (Portugalsko)

Karel Loprais s vozem Tatra zahájil dakarskou rallye šestým místem. Na úvodním měřeném úseku o délce 83 kilometrů z Lisabonu do Portimaa ztratil na Kamaz Rusa Čagina devět a půl minuty, Tomáš Tomeček se s další tatrou zařadil hned za Lopraise. V ostatní kategoriích zvládli portugalskou premiéru nejlépe Carlos Sainz ze Španělska a nejrychlejší motocyklista minulého ročníku Cyril Després.

Foto: Vierka Kaštanová

Ivo Kaštan na startu prologu rallye Dakar

Článek

V 6:30 sjel ze startovní rampy v Lisabonu první motocykl, skutečně tak odstartoval 28. ročník rallye Dakar. Začalo tím dobrodružství a dlouhá cesta pro 232 motorkářů, včetně devíti žen, 174 automobilů a 69 kamionů.

První speciální zkouška měřila 83 km, což je na první evropskou etapu velmi nezvyklé. Z celého startovního pole se najde jen pár nadšenců, kteří mají tento typ etap rádi.

Všichni se obávali deště, tím však jako by ho přivolali. Terén byl velmi blátivý a kluzký, trasa se klikatila mezi stromy a jízda tak byla velmi nebezpečná.

Després kraloval motocyklům

V motocyklech kraloval Cyril Després. Pouhé čtyři sekundy za ním zaostal domácí Ruben Faria. Třetí nejrychlejší byl Marc Coma. Všichni na KTM.

Podle výsledkové listiny trasa opravdu nejvíce seděla portugalským a španělským závodníkům. Na zdejší terény jsou zvyklí z národních soutěží typu Baja.

Ivo Kaštan měl na trati velké problémy. Hned v úvodních kilometrech se mu do brýlí dostala voda a bláto. Ivo tak musel brýle sundat a v pichlavém dešti absolvovat celou trasu bez nich. Sám mi po příjezdu do cíle řekl:"Nemám rád úvodní etapy, člověk se teprve sžívá s motocyklem, poslouchá každý zvuk, jestli se náhodu někde něco neuvolnilo.

Uklouzaný speciál

První, spojovací část této etapy, 186 km po silnicích nás hnali šíleným způsobem, na mokrých silnicích to bylo velmi nebezpečné. Pak velmi blátivý, uklouzaný speciál. A opět 101 km po asfaltu. Patrně kvůli velkému počtu účastníků jsou časy na přejezdy a servis velmi našponované. Nemám z toho vůbec dobrý pocit. Bez asistenčního auta mám velké problémy.

Ráno jsem musela jít skoro čtyři kilometry v motokrosových botech a plné výstroji pěšky na start etapy. V šest hodin ráno v Lisabonu taxíky prostě nejezdí. Těším se do Afriky, až tam začne opravdový Dakar."

V automobilech úvodní etapa seděla nejvíce nováčkovi Dakaru, avšak zkušenému pilotovi rallye Carlosi Sainzovi. Patrně právě proto že se speciál velmi podobal trati světových rallye.

Kamionům uklouzaný terén patrně vůbec nevadil, jejich časy jsou srovnatelné s časy automobilů i motocyklů. Velmi zostra začal čtyřnásobný vítěz závodu Rus Čagin, v patách mu dojel bývalý pilot WRC Massimo Biasion, třetí místo patří Tatře a Andre de Azavedovi. Karel Loprais začíná tradičně velmi zlehka, dojel na šestém místě, místo sedmé naleží Tomáši Tomečkovi.

Výsledky 1. etapy (83 km):
Automobily: 1. Sainz (Šp./Volkswagen) 56:20, 2. Sousa (Portug./Nissan) -1:30, 3. Saby (Fr./Volkswagen) -1:51, 4. Kleinschmidtová (Něm./Volkswagen) -2:24, 5. Chicherit (Fr./BMW) - 3:02, 6. Roma (Šp./Mitsubishi) -3:12.
Motocykly: 1. Després (Fr./KTM) 58:10, 2. Faria (Portug./KTM) -4, 3. Coma (Šp./KTM) -7, 4. Rodrigues (Portug./Yamaha) -50, 5. Esteve Pujol (Šp./KTM) -1:00, 6. Frétigné (Fr./Yamaha) -1:05, ...127. Kaštan (ČR/KTM) -17:33.
Kamiony: 1. Čagin (Rus./Kamaz) 1:12:59, 2. Biasion (It./IVECO) -2:20, 3. De Azevedo (Braz./Tatra) -3:15, 4. Alen (Fin./IVECO) -6:38, 5. Vila Roca (Šp./IVECO) -7:33, 6. Loprais (ČR/Tatra) -9:32, 7. Tomeček (ČR/Tatra) -9:51, ...42. Macík (ČR/Liaz) -45:56.

Reklama

Související témata: