Rubriky:

Běžkyně sobě

Běhat, když má žena své dny? V principu to nevadí, říká lékař

11. února 2015 12:01 - Praha

Běhat, či neběhat, když máte své dny? Je to jen a jen na vás. Každá žena se totiž s menstruačními bolestmi vypořádává jinak. Může ale běh při menstruaci ženskému organismu škodit?

 

Asics

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

„V principu běh nevadí," říká docent Antonín Pařízek, přední český gynekolog, porodník a také bývalý atlet. „Není ale optimální kvůli běhu posouvat menstruační cyklus tabletami."

Ženy často trpí bolestmi břicha. Mnoho běžkyň však uvádí, že vlivem lehkého běhu ustupují nebo dokonce mizí úplně – mírnější jsou i doprovodné neduhy jako jsou bolesti zad, migrény či změny nálad.

Běh může zmírnit bolesti podbřišku i díky endorfinu, tento hormon utišující bolest se při něm vyplavuje do těla.

Většina odborníků i laiků se však shoduje, že menstruace je období, kdy by běžkyně měly především poslouchat své tělo. „Ženy by měly hlavně dodržovat pitný režim a dbát na osobní hygienu," doplňuje ještě Pařízek.

V zásadě platí:
1) tělo se při běhu prohřeje
Při sportu začne cirkulovat krev, svaly se prohřejí a uvolní. Bolest zad i dělohy je pryč.
2) vyplaví se hormony
Endorfiny, serotonin. I tyto nám pomáhají zvládnout bolest.
3) zklidní se mysl
Mají na to vliv jednak právě hormony, jednak dobrý pocit, že jste pro sebe něco udělala.
4) tělo rychleji splaskne
Rozproudí se lymfa a tělo se rychleji zbaví zadržené vody.

Pokud však trpíte opravdu velkými bolestmi, žádné vytrvalecké tréninky rozhodně neplánujte ‒ bude pro vás vhodnější chůze nebo zkuste zvládnout alespoň krátké úseky proložené chůzí. Tělu to rozhodně prospěje.

Sledujte ale své tělo v případě, že se vaše menstruace nedostaví. Ano, můžete čekat miminko – to je ta lepší zpráva. Amenorea je ta horší. Dlouhodobá absence menstruace u žen se objevuje většinou před menopauzou jako přirozená reakce na ztrátu ženských hormonů. Problém ale existuje i u mladých a zdravých dívek. Podle odhadů potkají poruchy menstruačního cyklu v některém období života až polovinu běžkyň.

Zůstanete-li během svých dnů raději doma, není důvod, abyste se kvůli tomu na sebe zlobily. Běhání je stav mysli. Budete-li se při něm cítit dobře, bude vás bavit. Pokud se na běh necítíte, není dobré zbytečně riskovat.

Markéta Lyachová, Sport.cz

Běháte, když máte své dny?

Zrušit


Časová osa: Běžkyně sobě

Filtr článků - Běžkyně sobě


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce