Rubriky:

Co na talíř

Mají se muži a ženy stravovat odlišně?

24. dubna 2015 12:15 - Praha

Taky občas vyběhnete a po chvíli si spíláte: Že já jsem si raději nedala k obědu salát? Váš žaludek reaguje na guláš s pěti knedlíky a dává vám to náležitě „sežrat“. Dodržování zásad nutričně vyvážené stravy je pro běhání nezbytné. Je ale opravdu jiné pro muže a pro ženy? Nebo nás jen „masírují“ agresivní reklamní kampaně?

 

Petr Hloušek, Právo

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

V doporučených denních dávkách důležitých živin totiž žádné rozdíly podle pohlaví nejsou. O potravinových výrobcích pro sportovce často rozhodují pracovníci obchodního a marketingového oddělení – a pro ně je hlavním měřítkem komerční úspěšnost. I proto jde „funkčnost" častou stranou.

Metabolismus živin je určován více faktory. Z hlediska rozdílů mezi pohlavími jsou to především hormony. Ať už jde o ty ženské či mužské, jejich tvorba není u každého jedince stejná. Podle hormonální výbavy se mohou dokonce obě skupiny překrývat.

Ženy mají méně svalů

I z toho důvodu někteří výživoví poradci tvrdí, že to, zda jste muž nebo žena má podstatný vliv na jídelníček na hubnutí, nikoliv ale na běh. Ženy mají přirozeně méně svalové hmoty, což znamená, že oproti mužům přirozeně spalují méně kalorií. A tomu je třeba stravování přizpůsobit. Jídelníček pro ženy má být méně kalorický, naopak muži si musejí dát záležet na tom, aby jedli více bílkovin (mají více svalů – bílkoviny jsou pro svalstvo nezbytné).

Důležitá je tedy vyvážená strava. „A to je záležitost, která je velmi individuální podle pohlaví, věku, výšky, hmotnosti, zdravotního stavu, fyzických a psychických aktivit. V praxi to znamená, že neexistuje jedna vyvážená strava pro všechny," říká dietoložka Kateřina Cajthamlová pro Český rozhlas. "Liší se strava mužů, strava žen, strava lidí, kteří mají sedavé zaměstnání, lidí, kteří sportují. Vyvážená strava prostě musí odpovídat živinově."

Železo a hořčík

Ženy to mají podle Cajthamlové ještě o něco těžší. "U žen je dokonce potřeba vědět, v jaké se nachází fázi menstruačního cyklu, protože ta potřeba živin a energie se liší – v době, kdy menstruuje, většinou bývá trošku nižší. V druhé fázi cyklu, kdy roste tělesná teplota a tělo se připravuje na ztrátu krve, zase mají ženy často různé chutě, zejména na sladké."

Menstruační cyklus se projevuje také ztrátou železa z organismu. Doporučuje se i zvýšený příjem hořčíku, který má příznivý vliv na psychiku při premenstruační tenzi.

Rozdíly mezi muži a ženami mohou nastat i v potřebě vitamínů, po většinu života jsou však minimální. Výrazně se ale projevují v době, kdy se žena snaží otěhotnět.

Pokud se rozhodnete pro koupi výživových doplňků, pravděpodobně budete mít problém orientovat se v široké nabídce trhu. Jen málokdo opravdu ví, co mu chybí. Je tedy možné, že budete zbytečně utrácet peníze za něco, co vaše tělo nepotřebuje. Nejlépe tedy uděláte, když se obrátíte na odborníky.

Markéta Lyachová, Sport.cz

Máte problém dodržovat zdravou stravu při sportu?

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce