Rubriky:

Co na talíř

Káva a výkony. Jde to dohromady?

3. října 2017 12:28 - Praha

Kofein je velmi známý stimulant a celosvětově patří mezi ty nejrozšířenější a nejoblíbenější. Patří vlastně mezi nejvyhledávanější drogy a jeho uživatelé jsme u nás téměř všichni. Tlak ze strany konzumentů především kávy byl tak enormní, že Světová antidopingová agentura WADA byla v roce 2004 nucena vyškrtnout kofein ze seznamu ve sportu zakázaných látek. Nyní se ale zvažuje, že by na černé listině mohl opět skončit. Je na čase dát si před startem poslední vonný šálek a následně se stát anti-kofeinisty?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Povzbuzující účinky kávy snad na sobě zakusil už každý. I když přihlédneme k vědeckému faktu, že každý na tuto látku reaguje do jisté míry individuálně, celkové ražení kofeinové nálože je jasné ‒ můžeme běžet rychleji a po delší dobu než bez něj. Má to ovšem svá pravidla:

JAK SPRÁVNĚ S KOFEINEM?
• Kávu či jiný nápoj s obsahem kofeinu je nejlepší vypít 30 - 60 minut před startem.
• Nutno svědomitě zapít dostatečným množstvím vody a průběžně doplňovat tekutiny.
• Kofein se vstřebává lépe, je-li káva bez mléka a žaludek prázdný (což koliduje s přípravou na delší závod).
• Jako o efektivní dávce se hovoří o 2 - 4 šálcích silné kávy (příp. ekvivalentu).
• Na dlouhých závodech se doporučuje užít kofein až před poslední čtvrtinou trati.
• Ani téměř smrtelná dávka kofeinu vám nenahradí správný trénink, kvalitní regenerační a spánkový režim, vhodné stravovací návyky nebo adekvátní vybavení. Myslete na to a nečekejte zázraky!

Kofeinu jsou připisována pozitiva, jako je zlepšená koncentrace a pozornost, snížené vnímání únavy, lepší výdrž a zefektivnění svalových kontrakcí. Negativ je ovšem přeci jen poněkud více. Bušení srdce, vyšší svalová tenze, dehydratace a průjem, zvýšený krevní tlak, bolesti hlavy, narušení spánkových a regeneračních vzorců, úzkostné stavy a podrážděnost, křeče v břiše.

Jako asi s ničím, ani s kofeinem bychom to neměli přehánět. Pokud je užíván často, a to nemusí ani zdaleka jít o nějaké koňské dávky, vzniká vůči němu velmi rychle rezistence a zkrátka přestává fungovat, resp. jeho pozitiva se snižují až úplně ztrácejí. V současné době si například někteří vrcholoví sportovci dávají před důležitými závody týdenní kofeinový půst, aby na ně před závody opět začal fungovat.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv říjen listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce