Hlavní obsah

Francouz dal Kovářovi netradiční svatební dar: Vezme manželku a proletí se se mnou

Moskva

Zatímco jeho brankářský kolega na hokejovém světovém šampionátu Dominik Furch našel zálibu v potápění, Pavel Francouz místo pod vodu rád vyráží do oblak. Už jako kluk měl pro letadla slabost, ta ho neopustila ani v dospělém věku. Před rokem a půl si dokonce udělal pilotní průkaz.

Foto: archiv Pavla Francouze

Pavel Francouz v akci coby pilot letadla.

Článek
Fotogalerie

Odkdy jste si začal budovat vztah k letadlům?

Můj strejda je dopravní pilot a dřív létal na malých letadlech. Už když jsem byl malý, párkrát jsem za ním vyrazil na malé letiště v Klatovech a on mě vzal mě do vzduchu.

Říkal jste si tehdy, že byste si taky rád jednou vyzkoušel pilotování?

Lákalo mě to. Jenže jsem měl jiné starosti, kvůli škole a hokeji jsem na letadla moc nemyslel. To se ale někdy před třemi lety změnilo. V Litvínově jsem se po večerech nudil, tak jsem si říkal, proč bych si taky nemohl udělat licenci. A přihlásil jsem se na kurz.

Jak takový kurz probíhá?

Když to zlehčím, podobně jako autoškola. Samozřejmě je o trochu náročnější, protože ve vzduchu je mnohem větší riziko. Člověk musí odchodit třicet hodin teorie a nalétat čtyřicet hodin.

Trvalo vám dlouho, než jste licenci obdržel?

Skoro rok. Neměl jsem moc času, protože skloubit to s chytáním v Litvínově a národním týmu nebylo jednoduché. Kurz mě vyšel zhruba na 200 tisíc korun, platíte hlavně za pronájem letadla. Ale těch peněz nelituju, beru to tak, že jsem si aspoň mohl splnit sen.

Jaká letadla vlastně můžete pilotovat?

Licence se vztahuje na jednomotorová letadla, což jsou hornoplošníky, klidně i několikamístné. Začínal jsem létat na dvojmístných, teď už jsem přešel na čtyřmístná. Mohl bych si licenci rozšířit i na vícemotorová letadla nebo na létání podle přístrojů, čímž by se mi zase zvýšila možnost výběru strojů.

Co vás na létání nejvíc fascinuje?

Je skvělý vidět svět seshora. Člověku se naskytnou strašně zajímavé pohledy a najednou zjistí, jak je ten lidský svět malinký.

Měl jste strach, když jste před svým prvním letem usedl do kokpitu a neměl už vedle sebe instruktora?

Nenazval bych to strachem. Pořád ale cítím velký vnitřní respekt. Což je na druhou stranu správné, protože člověk by si v letadle nikdy neměl říct, že teď už je machr a už to půjde samo. Když nabouráte v malé rychlosti autem, není to až zas takový problém. Jenže v letadle byste šel kvůli jedné chybě hned k zemi. Takže musíte všechno několikrát kontrolovat a být neustále ve střehu.

Zažil už jste v oblacích krizový moment?

Ještě během instruktážního výcviku nám začal pomaličku vysazovat motor a pořádně jsme nevěděli, co se děje. Byla klika, že jsme byli těsně nad letištěm, takže jsme mohli přistát.

A když jste seděl za kniplem sám?

Musím zaklepat, že zatím bylo všechno v pohodě. Jednou mi sice nefungovala navigace, ale zjistil jsem, že je to kvůli vypojenému kabelu a za letu jsem to spravil.

Věříte, že pokud by nastal vážnější problém, nezpanikařil byste?

Dokud něco takového nepřijde, člověk si to nedokáže pořádně představit. Určitě je ale potřeba zachovat chladnou hlavu. Postupy třeba při vysazení motoru jsou přesně dané a musíte se držet toho, co jste si natrénoval během výcviku a přistát někde v poli.

Máte spočítáno, kolik času už jste létáním strávil?

Když počítám jen sólo výpravy, tak nějakých 80 hodin. Ale teď už jsem v tom kvůli angažmá v Čeljabinsku dlouho neseděl a už se těším, jak to po mistroství doženu. Budu ale potřebovat lety s instruktory, abych si zase všechno oživil. I kvůli tomu, že mám jeden rest.

Jaký?

Honza Kovář ode mě dostal jako svatební dar, že vezme manželku a půjdou se se mnou proletět. Dlužím mu to a věřím, že to v létě napravím.

Obrací se na vás hodně kamarádů, že by se s vámi rádi proletěli?

Když jsem ještě chytal za Litvínov, pár spoluhráčů jsem s sebou vzal. Jenže jsem to nasliboval spoustě lidem a pak to bohužel kvůli časovému vytížení nemohl splnit.

Kam jste se dostal nejdál?

Nejdéle v kuse jsem letěl okruh z Roudnice nad Labem přes Hradec Králové do Mostu a pak zase zpátky. Jednou jsem měl naplánovaný let i do Brna, kvůli počasí z něj ale nakonec sešlo.

Sníte o tom, že byste někdy pilotoval boeing nebo airbus?

Určitě by to bylo zajímavé. Ale v současné době není letecký průmysl úplně v rozkvětu, piloti mají spíš problém najít práci. Kdybych se teď mezi ně chtěl nakýblovat, měl bych to hodně těžké. Ale nikdy neříkej nikdy.

Postoupí čeští hokejisté na MS přes celek USA a zahrají si o medaile?
Ano
84,5 %
Ne
15,5 %
Celkem hlasovalo 28032 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Pavouk - MS v hokeji 2016

  • Čtvrtfinále

  • 19.05.16      15 : 15 Moskva
    Česká republika Česko Spojené státy USA
    1 : 2
  • 19.05.16      19 : 15 Petrohrad
    Kanada Kanada Švédsko Švédsko
    6 : 0
  • 19.05.16      15 : 15 Petrohrad
    Finsko Finsko Dánsko Dánsko
    5 : 1
  • 19.05.16      19 : 15 Moskva
    Ruská federace Rusko Německo Německo
    4 : 1
  • Semifinále

  • 21.05.16      19 : 15 Moskva
    Spojené státy USA Kanada Kanada
    3 : 4
  • 21.05.16      15 : 15 Moskva
    Finsko Finsko Ruská federace Rusko
    3 : 1
  • Finále

  • 22.05.16      19 : 45 Moskva
    Kanada Kanada Finsko Finsko
    2 : 0
  • 22.05.16      15 : 15 Moskva O 3. místo
    Spojené státy USA Ruská federace Rusko
    2 : 7