Hlavní obsah

Pololetní vysvědčení mají neúspěšné Rosberg a FIA, naopak Red Bull na výbornou

Praha

Z rekordního počtu jednadvaceti velkých cen je odjeto dvanáct a závody formule 1 si vybírají letní přestávku. Vhodná doba pro jakési pololetní hodnocení. Avšak nikoli napříč předměty činnosti, ale k jednotlivým účastníkům. Sluší se začínat pozitivními prvky hodnocení, ale my učiníme opak.

Foto: Tomáš Richtr

Jak dopadne letošní sezóna F1? Zatím jsme v půlce.

Článek

Po úvodních čtyřech závodech se Nico Rosberg těšil náskoku 43 bodů na kolegu Lewise Hamiltona z Mercedesu, kterého trápila série technických problémů na autě. A i když se za jedno vítězství bere bodů 25, emotivně turbulentní Hamilton prohlásil šance na zisk titulu za ztracené. Dnes je lídrem šampionátu s devatenácti body.

Jak se to vlastně stalo? Byla zlomem sportovní katastrofa Mercedesu při Velké ceně Španělska, kdy se Hamilton a Rosberg vzájemnou havárií vyřadili ze závodu ve čtvrté zatáčce po startu? Po ní totiž dokázal Rosberg vyhrát jedinkrát. V ázerbájdžánském Baku, kde malá Hamiltonova chyba v kvalifikaci znamenala lehčí bouračku a konec rozumných nadějí. V Rakousku Rosberg vedl až do posledního kola, ale přišel další kontroverzní manévr, po kterém tentokrát Hamilton slavil triumf. Rosberg se vzchopil v kvalifikacích na závody v Maďarsku a Německu, ale ani v jednom z případů start z prvního místa nezužitkoval.

Hodnocení Rosbergových výsledků by asi nebylo tak kritické, nebýt předchozích dvou sezón, které naznačily, že Rosberg prostě na Hamiltona nemá zejména po psychické stránce. A ona psychika má vliv na výsledky

Jak si vedl pořadatel F1

Na seznamu špatně ohodnocených po první polovině sezóny je také pořadatel F1, Mezinárodní automobilová federace. Aniž by se někdo prosil, zavedla na začátku sezóny nový formát kvalifikace, který byl fenomenálně nudným představením a musel být již po dvou závodech zrušen. K tomu se přidala dvouletá turbulentní trapnost ve způsobu, jakým FIA uplatňuje pravidlo, podle kterého má pilot řídit auto „sám a bez pomoci". Od září 2014 se vedení F1 nedokáže rozhodnut, zda pravidla kolem rádiové komunikace omezit, uvolnit nebo jinak vyložit. Přišla turbulentní éra zpřísnění pravidla, jeho změkčení, odložení, vysvětlení, doplnění, dalšího doplnění, až došlo k jeho prakticky úplnému zrušení před letní přestávkou v letošní sezóně. Kulminačním prvkem této ságy je skutečnost, že podle pravidla, které dnes již neexistuje, byl Nico Rosberg potrestán po závodě v britském Silverstonu.

Dalším velmi nepříjemným překvapením je Ferrari. To bylo tun textů napsáno v analýzách, jak konečně letos právě Ferrari vyzve Mercedes na souboj. Vypadalo to velmi slibně. Průměrná ztráta Ferrari na Mercedes byla v sezoně 2014 nové ‚turbo-hybridní' éry 1,276 %. (Jedná se o procentuální ztrátu v čase nejrychlejšího kola Ferrari každého víkendu na absolutně nejrychlejší čas víkendu.) Vloni tento odstup činil 0,703 %. Jenomže o prázdninách 2016 pololetní vysvědčení vykazuje ztrátu 1,198 %. Ferrari na Mercedes letos naopak výrazně ztratilo.

Závody jsou letos vyrovnanější

Toliko negativní posudek neutěšených představení. Pojďme se nyní podívat na pozitivní překvapení. Ze dvanácti velkých cen byl v devíti z nich rozestup mezi prvním a druhým v cíli nanejvýš 10 sekund. To je na formuli 1 hodně dobré! Při Velké ceně Španělska byl rozestup mezi prvními dvěma v cíli dokonce pouhých 0,616 sekundy! Jen ve třech závodech (Čína, Rusko, Ázerbájdžán) byl rozestup větší. Znamená to, že závody F1 jsou letos o hodně vyrovnanější.

Velkou zásluhu na tom má překvapivě Red Bull. Vloni plnil média o emotivním rozvodu s dodavatelem motorů Renault. Dnes s ním slaví úspěchy v podobě druhého nejsilnějšího týmu současného startovního pole.

S Red Bullem se pojí ještě jedna pozitivně laděná zpráva. Skoro až senzační. Max Verstappen. Jedná se zatím o famózní příběh. Kluk, který ještě ani nemohl mít řidičský průkaz, už měl na svém kontě účast v 15 velkých cenách F1! Do té doby znal jen motokáry a vyzkoušel si jedinou sezónu ve formulích. V evropské formuli 3 v sezóně 2014 skončil celkově třetí.

Verstappenův vstup mnozí označovali za hazard

V seniorce Red Bullu (týmy Red Bull a Toro Rosso jsou oba vlastněny Dietrichem Mateschitzem) jezdili sympatický Australan Daniel Ricciardo a Rus Daniil Kvjat. Ten do hlavního týmu povýšil díky odchodu Sebastiana Vettela do Ferrari. Pro Red Bull získal stupně vítězů v Maďarsku 2015 a letos v Číně. Jen chvíli před domácí Velkou cenou Ruska, po které došlo k nemilosrdné rošádě: Verstappen do Red Bullu, Kvjat zpátky do školy – do přípravky Toro Rosso.

Verstappenův vstup do F1 mnozí označovali za hazard. Pravda, Monako mu zatím nejde. Obří havárie v sezóně 2015 a hned tři bouračky během víkendu sezóny 2016. Ale před tím vítězství ve Španělsku hned s prvním startem v Red Bullu, a i potom "celkem dobrý" v dalších šesti závodech troje stupně vítězů. A je zřejmé, že s ohledem na formu Red Bullu se jedná jen o začátek. A to je Maxovi teprve osmnáct. Jedná se o věk, kdy je člověk formálně dospělým, reálně však nikoli. Jeden se pak ptá, co dalšího může přinést druhá polovina sezóny. Objektivně je to těžké odhadovat, a to je také dobrá zpráva.

Reklama

Související témata:
  Velká cena Číny - sprint probíhá Živě
20240420T05 : 00:00+0200
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
  Velká cena Číny - kvalifikace dnes 09 : 00
20240420T09 : 00:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články