Hlavní obsah

Expert: Tajenka ve formuli 1? Rosberg titul získat musí!

Praha

Rekordně dlouhá sezóna formule 1 je u samého konce. A až jednadvacátý díl letošní ságy z královské motoristické disciplíny v Abú Zabí rozkryje hádanku, kdo pozvedne nad hlavu trofej pro titul mistra světa. Jak vidí napínavé finále sezóny televizní komentátor Tomáš Richtr?

Foto: Sport.cz s použitím Reuters

Tomáš Richtr

Článek

Rekordně dlouhá sezóna dospěla do finále a musím se přiznat ke dvěma věcem. Skutečnost, že po dvaceti závodech (z rekordního počtu 21 Velkých cen) není rozhodnuto o titulu, je velmi pozitivní záležitost. Je to jako bojovat o titul ve fotbalové nebo hokejové lize až do posledního kola. Nebo o post světové tenisové jedničky až na posledním turnaji, jak se to letos stalo mezi Novakem Djokovičem a Andym Murraym.

Druhá věc, která mě překvapila, jsou výkony Nika Rosberga a Lewise Hamiltona. Oba byli v letošní sezóně jiní, než kdykoli před tím.

Analýza vs. šestý smysl

Nico Rosberg měl v posledních dvou sezónách spíše nálepku jezdce s analytickým přístupem, bez instinktu. Potřeboval častěji než kdokoli jiný podporu závodního inženýra, který mu na základě dat z telemetrických údajů radil, co má s autem dělat. Když v závodě vedl a soupeř dotahoval ztrátu, vždy odmítal být informován o tom, jak se jeho náskok mění. Protože jej to rozptylovalo a znervózňovalo.

Lewis Hamilton je pravým opakem. Je vybaven oním šestým smyslem, neuvěřitelně nadaným citem pro auto, aniž by si to potřeboval potvrdit analytickými údaji.

Hamilton a Rosberg protáhli svůj boj o titul mistra světa až do posledního závodu již před dvěma lety v sezóně 2014. To byl první rok nové generace takzvaných hybridních pohonných jednotek. Rosberga v posledním závodě toho ročníku potrápila technika a titul získal Hamilton. A experti předpovídali, že do sezóny 2015 vstoupí Rosberg daleko nebezpečnější, posílen nepříjemnou zkušeností bolestivé porážky.

Opak byl ale pravdou. Deset vítězství pro Hamiltona a šest pro Rosberga znamenalo, že titul se slavil již ve čtvrtém závodě od konce. O rok dříve Rosberg stavěl na výborných výsledcích v kvalifikaci – Hamiltona v boji o první místo na startu porazil poměrem 11:7. Tento poměr zůstal pro ročník 2015 nezměněn, ale v Hamiltonův prospěch. Triumf britského pilota v roce 2015 překvapivě nesl rozdíl třídy.

Obavy se nenaplnily

Ohledně zavedeného trendu panovaly obavy, že se ročník 2016 ponese ve stejném, ne-li horším duchu. Ale přišlo překvapení dramatické bitvy. Souboje, do kterého však výrazným způsobem promluvila technika.

Aniž by bylo o titulu rozhodnuto, velmi mne zaujala silná vyjádření ve smyslu, že případný Rosbergův titul by byl nezasloužený. To údajně proto, že Hamilton měl technické problémy v Číně a Rusku, startoval poslední v Belgii, protože potřeboval novou techniku a byl penalizován. A v Malajsii mu explodoval motor.

Jenomže Nico Rosberg byl oproti tomu penalizován ve Velké Británii za porušení pravidla kolem rádiové komunikace, které se ukázalo tak nesmyslné, že bylo o dva týdny později zrušeno. A přišel o body. Stejně jako v důsledku nesmyslného trestu při VC Německa za manévr mezi ním a pilotem Red Bullu Maxem Verstappenem, po kterém neměl být potrestán nikdo. A pokud někdo, tak Verstappen.

Pak ale Nico Rosberg získal první místo na startu Velké ceny Maďarska neférovým způsobem, když v podstatě ignoroval příkazy ke zpomalení v důsledku smyku Fernanda Alonsa v závěru kvalifikace.

Prostě se to přesýpá z jedné strany na druhou.

Nezasloužený titul? Nesmysl

Technika je nedílnou součástí F1. Selže-li jezdci motor, je to stejné, jako když žokejovi vypadne kůň z dostihu. A ohledně kontroverzních rozhodnutí sportovních komisařů platí, že jsou to lidi, stejně jako rozhodčí v hokeji nebo fotbale. Někdy uteče ofsajd, jindy je přehlédnuta ruka. Objektivně lze říci, že tyto prohřešky nebudou mít na výsledek šampionátu vliv.

Formule 1 není jen o souboji pilotů mezi sebou. Mají k dispozici techniku, na které pracují stovky dalších lidí. A ta někdy vydrží, a někdy ne. Držitelem titulu je ten, kdo má v cíli posledního závodu největší počet bodů. Bude-li jím Nico Rosberg, bude právoplatným a hodnotným mistrem světa. Ať je to třeba jenom o bod.

Před finálovým soubojem o titul celý příběh letošní sezóny zdobí ještě jeden faktor: Nico Rosberg ten titul získat musí! Hamilton totiž vedl mistrovství světa jen mezi desátým a čtrnáctým závodem. Ztratit po takovém boji titul, ve světle porážek v sezonách 2014 a 2015, by bylo katastrofální pro jeho psychiku. Prohrál by již potřetí v řadě.

A s takovou koulí na noze by se do čtvrté sezóny vstupovalo hodně, hodně těžko.

Reklama

Související témata: