Rubriky:

Ostatní

Bude to raketa! Aleš Loprais staví nové auto a vyhlíží další Dakar

8. května 2019 14:33 - Praha

Nejzkušenější český pilot kamiónů Aleš Loprais už zbrojí na nový ročník rallye Dakar. Přesun soutěže z Jižní Ameriky do Saúdské Arábie vítá. Prostředí zná a výrazně to zjednoduší i logistiku. Navíc pro start chystá novinku, zřejmě už nepojede s Tatrou Queen 69, nebo s její výrazně vylepšenou verzí. Zatím vývoj a výrobu nové zbraně pečlivě tají, jak přiznal v rozhovoru pro Sport.cz a Právo.

 

Zažil jste Dakar ještě v Africe, pak i ten jihoamerický. Co říkáte jeho přesunu do Saúdské Arábie?

Vnímám to velmi pozitivně z mnoha hledisek. V první řadě získáme více času na přípravu, protože přesun techniky nebude časově tak náročný, jako do Jižní Ameriky. Lodí z italského Janova, který mě napadl jako možný výchozí bod, to bude trvat řádově v počtu dnů, nikoliv týdnů, jako třeba do Peru. Důležité je, že pojedeme v prostředí, které známe. Už delší čas jezdím za přípravou do Spojených Arabských Emirátů, kde jsou podmínky prakticky stejné, jako v Saúdské Arábii.

Podíváte se tam teď častěji?

Pochopitelně cesty do této oblasti za přípravou ještě víc zintenzivníme, abych do sebe co nejvíc nasál terén a prostředí, který u nás nikde nenajdu. Zvažujeme i účast na některé z tamních soutěží, buď Abú Dhabí Desert Challenge nebo Dubaj Desert Challenge, brali bychom to jako ostrý test. Dakar by se měl v blízké budoucnosti dostat i do Emirátů a dalších zemí v této lokalitě.

Znamená to tedy i soustředění se závodním autem?

Určitě ne na všechna soustředění, ale před Dakarem tam chceme jet na delší testování, takže budeme řešit přepravu separátně a možná do Džiddy na pobřeží Rudého moře, kde má Dakar 5. ledna startovat, přijedeme z druhé strany než ostatní. Podrobnosti kolem startu bychom se měli za pár týdnů dozvědět ve Varšavě, kde bude mítink pro středoevropské účastníky. Podle toho nastavíme i logistiku.

Bude trať méně náročná než v Jižní Americe?

Neřekl bych méně náročná, ale pochopitelně jiná, bližší původnímu Dakaru. Terén v tomto koutě světa celkem dobře známe, takže se na něj dokážeme i lépe připravit. Navíc se pojede v nižších nadmořských výškách a ani teploty tam v té době nebudou nijak extrémní. V lednu se pohybují okolo devíti stupňů, takže to bude spíš chladný Dakar, což je ale dobře pro motory.

Na rozdíl od jihoamerického kontinentu tam nebudou asi průtrže mračen...

Co vím od místních, může tam být období dešťů, která, ač se to třeba nezdá, mohou být velmi intenzivní. Čekají nás krásné hory, velké duny, zkrátka všechno, co k Dakaru patří. V každém případě je to velmi zajímavá destinace. Jak budou závod brát místní lidé, samozřejmě poznáme až na místě.

Jak vůbec budete na jihoamerický Dakar vzpomínat?

Jenom v dobrém. Osobně mám velmi rád Peru i další místa, kudy vedla trasa jednotlivých jihoamerických Dakarů. Pravda, zažil jsem tam i těžké chvíli při havárii nebo nocování pod širým nebem při poruše, ale klady převažují. Především skvělí lidé kolem, kteří vytvářeli báječnou atmosféru. Výborné místní jídlo. Vyhráli jsme tam několik etap, zajeli celkově čtvrté, páté, šesté a sedmé místo, což je na soukromý tým výborné.

Vyrazíte opět s vylepšenou Tatrou Queen 69?

Pokud všechno dobře dopadne, tak nevyrazím. Chystáme totiž nový závodní kamión a podle testů uvidíme, jestli ho nasadíme už do nadcházejícího Dakaru. Vyjet na první testy by měl v průběhu září. Věřím, že se to podaří. I proto letos neplánujeme žádné soutěže v Evropě. Maximálně se soustředíme na nové auto.

Bude to nová Tatra nebo přestoupíte k některé zahraniční značce?

Nezlobte se, ale podrobnosti zatím nemohu prozradit. Probíhají intenzivní jednání a už samozřejmě i přípravy. Řeknu jen to, že nepůjde o zahraniční značku. Jedná se o úplně nový projekt, v němž ale chceme využít to nejlepší ze stávající Královny 69. Nemohu nic říct ani o jeho designu, jednak kvůli partnerovi, ale pochopitelně i kvůli konkurenci.

Prozraďte alespoň, v čem by mělo být nové auto lepší, než Tatra Queen 69?

Alespoň to základní. Měli bychom jít s výkonem nahoru a s váhou naopak dolů, což by nás mělo i zrychlit. Tím se pochopitelně změní také těžiště auta. Díky automatické převodovce bude i rychlejší řazení. Od toho všeho se pak odvinou další věci.

Řídit kamion na Dakaru vyžaduje i dobrou fyzickou kondici. Jak si ji udržujete?

V rámci možností cvičím, posiluji a v květnu vyrážíme společně s partou lidí, s nimiž na věcech kolem Dakaru spolupracujeme, na soustředění po jižní Moravě. Ovšem nikoliv s auty, ale na kolech. Jedeme ve stylu etapového Dakaru, který trvá jeden týden. Na něj se velice těším, jelikož je to jedno z mála míst, kde se si zasportuji a zároveň krásně zrelaxuji.

Karel Felt, Sport.cz, Právo

Časová osa: Ostatní

Filtr článků - Ostatní