Hlavní obsah

Toyota bere v Le Mans jen vítězství. Má na to!

Le Mans/Praha

Tým Toyota Racing bere v nadcházejícím nejslavnějším vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans jen vítězství. Dosud byla nejlepším umístěním loňská druhá příčka. Letos jsou však oba vozy Toyota TS 040 Hybrid ve fantastické kondici a zcela ovládly první dva závody seriálu mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. V testech na letošní Le Mans pak zajely nejrychlejší časy.

Foto: www.toyota.cz

Sebastien Buemi s Toyotou TS 040 Hybrid při testech v Le Mans.

Článek

V dubnu v šestihodinovce na okruhu v Silverstone zvítězila trojice Anthony Davidson, Nicolas Lapierre a Sébastien Buemi před týmovými kolegy Alexem Wurzem, Stéphanem Sarrazinem a Kazukim Nakadžimou. V květnové šestihodinovce ve Spa-Francorchamps triumfovala první posádka, kolegové skončili třetí. „Celou zimu jsme usilovně pracovali a toto je odměna. Výsledky prvních dvou závodů jsou obrovským povzbuzením před Le Mans," liboval si prezident závodního týmu Jošijaki Konošita.

V Le Mans startovala Toyota od roku 1985 ve slavném závodě už patnáctkrát, ale dosáhla nejvýše na druhé místo (1992, 1994, 1999 a 2013). Okruh dlouhý 13 629 m je rychlý, ale nabízí i mnohá úskalí. A hlavně 24 hodin se zdá nekonečně dlouhých a často o úspěchu rozhodne jediná sekunda... Letošní Toyoty jsou ještě rychlejší, výkonnější a hlavně spolehlivější, než loni.

Vyhrát chtějí oba

„Máme před sebou největší událost roku, kde se může přihodit cokoli. Celý tým je pod ohromným tlakem. Samozřejmě usilujeme i o titul v šampionátu WEC, ale hlavní akcí sezóny je Le Mans a každý se na tento závod tvrdě připravuje. Je to obtížné, ale chcete-li dobrý výsledek, musíte se věnovat každé drobnosti. Cílem je samozřejmě na Le Mans zvítězit, ale nikdo nemůže předvídat, jak se bude závod vyvíjet. Je to dlouhý a tvrdý závod plný překvapení, takže budeme pracovat, jak nejlépe umíme a pak uvidíme, jak to nakonec dopadne. Budu se snažit o prostřední stupínek na bedně," slíbil Švýcar Sébastien Buemi, pilot vedoucího vozu letošního šampionátu a největšího favorita závodu.

Rakušan Alex Wurz už zažil, co to je tento závod vyhrát. V roce 2009 seděl ve vítězném Peugeotu 908. „Zahájení závodního týdne jsem se nemohl dočkat; čekali jsme na to celý rok. Le Mans je něco úplně jiného než ostatní závodní okruhy, protože se zde v průměru jezdí hodně rychle a nejsou zde žádné úseky, které vyloženě vynášejí, zvláště v části lesa a zatáčce Porsche. Bude to tvrdý souboj, jakým Le Mans vždy bývá, ale mám vysoká očekávání. Pokud se dostanu na bednu, chci být na tom nejvyšším stupínku," netajil svoje ambice jezdec „druhého" vozu Toyota Racing Teamu.

Legenda Kristensen nechybí

Největší hvězdou v Le Mans ale bude Dán Tom Kristensen. Ten se radoval z absolutního vítězství už devětkrát, poprvé v roce 1997 a naposledy loni. Triumfoval ve vozech Porsche, Bentley a především v Audi. Loni to bylo Audi R18 e-tron quattro, s nímž pojede i letos a bude společně s Brazilcem Lucasem Di Grassim a Francouzem Loicem Duvalem, ten se s ním dělil o vítězný vůz i loni, největším soupeřem pro obě toyoty.

Audi Sport Team Joest nasazuje hned tři vozy stejného typu. Jeden pojede s posádkou Marcel Fässler (Švýc.), André Lotterer (Něm.) a Benoit Tréluyer (Fr.), v dalším se budou střídat Filipe Albuquerque (Port.), Marco Bonanomi (It.) a Oliver Jarvis (v. Brit.). Podle odborníků jsou však letošní audi pomalejší než toyoty.

S vozy Porsche 919-hybrid přichází na start další slavná německá automobilka. Zatím jsou však příliš „syrové" a tudíž nespolehlivé. V jednom z nich však usedne ještě loni hvězda formule 1 Australan Mark Webber, jehož kolegy budou Novozélanďan Berndon Hartley a Němec Timo Bernhart. Posádku druhého auta tvoří Romain Dumas (Fr.), Neel Jani (Švýc.) a Marc Lieb (Něm.).

Továrním posádkám tří nejsilnějších týmů by chtěli s polosoukromou Toyotou Rebellion R-one zatopit zkušený Němec Nick Heidfeld, syn slavného otce Francouz Nicolas Prost a Švýcar Mathias Beche. Mnoho šancí se jim však v obrovské konkurenci, která se tradičně sešla v královské kategorii LMP1, nedává.

Z Čechů jen Charouz

Česko bude mít ve startovním poli také zastoupení, byť ne týmové. Jan Charouz jede společně s Němcem René Rastem a Francouzem Vincentem Capillairem v týmu Sebastien Loeb Racing s vozem Oreca 03R Nissan v kategorii LMP2. Další Čech však v devadesátičlenném startovním poli už není.

Program v Le Mans začíná ve středu 11. června odpoledne tréninkovými jízdami a ve 22 hodin první kvalifikací. Ve čtvrtek jsou na programu od 19-ti a 22-ti hodin další kvalifikační jízdy. Na startovní rošt se posádky seřadí podle nejrychlejšího času ze tří kvalifikací. V pátek odpoledne je na programu slavná Jezdecká paráda - představení jezdců, které by i letos podle prodaných lístků mělo přihlížet na 150 tisíc diváků. V sobotu 14. června závod startuje v 15 hodin a končí v neděli 15. června rovněž v 15 hodin.

Reklama