Rubriky:

Rallye

Doktor mi dal halušky a já se jen chechtal, popisuje Prokop, jak přemohl bolest

23. ledna 2019 14:42 - Praha

Nejlepší český výsledek v historii vybojoval i s pochroumanýma rukama! Martin Prokop dojel v kategorii osobních automobilů na Rallye Dakar šestý, byť si po skoku v písku vykloubil prostředníčky a těžce zhmoždil levou ruku. „Od dojezdu soutěže se jen nechávám vozit. Vůbec nemohu řídit. Snad nebude ruka zlomená," strachuje se pilot Fordu Raptor.

Sport.cz, MP Sports

V sedmé etapě spadnul v peruánské poušti z velkého písečného valu. Do poslední chvíle se snažil situaci zachránit, čímž si přivodil zranění rukou. „Kdybych pustil volant, skončili jsme v kotrmelcích," vysvětluje. Etapu pak dojížděl v obrovských bolestech. Stejně jako tři další.

„Doktor v Peru mi dal druhé nejsilnější prášky, co měl. Jenže mi neřekl, že to jsou nějaké halušky," směje se Prokop s odstupem, že léky byly téměř halucinogenní. „Bolest jsem rázem necítil a všemu jsem se chechtal jak blázen. Ale neměl jsem čistou hlavu, takže před etapou jsem peruánské dobroty nezobal a vsadil na věci vyzkoušené z domova," přiznává Prokop.

Automobilový jezdec Martin Prokop s navigátorem Janem Tománkem ve voze Ford během poslední etapy Rallye Dakar.

Media Official Prokop Sports/Martin MP, ČTK

I ve zbědovaném stavu v závodě pokračoval. „Odstoupit by bylo zbabělé. Protože když jsem třeba viděl, jak jsou rozstříkaní motorkáři, nemělo smysl kňučet," vypravuje rodák z Jihlavy. „Ale posledních osmdesát kilometrů soutěže jsem jel jako opilý. Hlava chtěla, ruce nefungovaly a já sténal bolestí."

I přes zdravotní potíže dosáhl nejlepšího výsledku kariéry na Dakaru i rovněž nejlepšího českého umístění v kategorii osobních automobilů. „Pořád od mojí premiéry v roce 2016 jdeme výsledkově dopředu. Ale bude to těžší a těžší. Už je před námi jen pět míst. A nutno říct, že tempo prvních tří nechceme akceptovat. Předvádí bláznivé kousky, jedou hodně na sílu. Třeba Sébastien Loeb v místě, kde se šlo na brzdy, ani neubíral plyn," kroutí hlavou Prokop.

Přesto doufá, že se může zlepšit. „Je potřeba jet čistou jízdu bez chyb, vyvarovat se technických potíží a mít štěstí. To jsou tři klíčové faktory pro ještě větší úspěch," má jasno Prokop. „Letos jsem v půlce soutěže kňučel, že je to ztracené, protože jsme měli technické trable. A když jsem se z nich vyhrabali, tak mě limitovala zraněná ruka. Nemohl jsem řídit, jako kdybych byl stoprocentně fit," posteskne si.

Přesto mohl skočit mezi elitní pětku. V předposlední etapě však ukázal gentlemanské gesto a pomohl na kola převrácenému Francouzi Despresovi, který byl přitom v celkovém hodnocení o jedinou pozici před českým závodníkem.

Český automobilový závodník Martin Prokop během 5. etapy Rallye Dakar.

Flickr

„I s odstupem si za svým rozhodnutím stojím, přestože po etapě mi mnozí elitní soupeři moje rozhodnutí vyčítali a říkali, ať tohle příště nedělám. Dokonce jsem to slyšel i od jeho týmových kolegů. V boji o top deset není zvykem soupeři pomáhat. Cítil jsem, že jde o správné rozhodnutí. Nejsem žádný samaritán, ale tohle mi přijde jako fér. On se vyhýbal motorkáři. Cyril po etapě přišel a poděkoval. Jel o smlouvu a bylo vidět, že je fakt šťastný," popisuje Prokop, který má v plánu směrem k dalšímu Dakaru omezit starty v závodech mistrovství světa cross country.

„Pojedeme těžké, dlouhé a navigačně náročné soutěže, které nás prověří pro Dakar," říká Prokop a plánuje, že se dvakrát i objeví v šampionátu WRC. „Soutěže na Sardinii a ve Finsku jsou moje srdcovka. Ale už patřím mezi maratónce."

ram, Sport.cz, Právo

Časová osa: Rallye

Filtr článků - Rallye