Michek se na Dakaru posunul do elitní desítky, Macík bez brzd odsunul Lopraise

14. ledna 2021 13:21 - Janbu/Praha
(Aktualizováno: 14. ledna 2021 20:20)

Motocyklový jezdec Martin Michek se v předposlední etapě Rallye Dakar posunul na 10. místo průběžného pořadí. Martin Prokop je mezi automobily nadále devátý. Na pozici nejlepšího českého pilota kamionu se posunul Martin Macík, jenž dnes předstihl Aleše Lopraise a na start závěrečné 12. etapy se postaví jako čtvrtý muž celkového hodnocení.

Facebook Martina Macíka

Organizátoři 43. ročníku slavné soutěže pro závodníky připravili nejdelší a nejtěžší etapu. Oproti původním plánům ji sice kvůli počasí zkrátili, i tak je ale čekala 464 km dlouhá rychlostní zkouška.

Macík se na start postavil jako vítěz předešlých dvou etap a ze začátku bojoval o další triumf. Na třetím kontrolním bodu ale ztratil pět minut a nakonec dojel pátý za třemi posádkami Kamazu a Bělorusem Alexejem Višněvským s vozem Maz.

Martin Macík v 10. etapě Rallye Dakar

Big Shock! Racing

„Byl to nervák. Ale radost převládá. Každopádně jedna z nejtěžších etap, Dakárek. Na neutralizaci jsme zjistili, že v řečišti nám kámen odstřelil čidlo na diferáku a současně šroub s olejem. To jsme dali dohromady a jelo se dál. Pak přišla pneumatika, opraveno. Letíme až do dun, jsou brutálně složité, zvláštně nafoukané, plné kamení. Utrhli jsme hadici na brzdách, takže nebrzdíme," chrlí dojmy pilot týmu Big Shock! Racing.

Loprais se omluvil za sexistické narážky na Kolocovy dcery

„Jak jsme duny pálili bez brzd, praskla spojovačka. Máme kola do véčka. Pak jeden z šutrů utrhl čidlo na převodovce a hodila se do nouzového režimu. Tím pádem jsme posledních 40 kilometrů dojížděli na trojku. A nevydržel řemen. Ale jsme tady. Jsme čtvrtí celkově. A kluci mechanici mají zase o zábavu postaráno a můj velký respekt," usmívá se Macík.

V druhé polovině etapy výrazně ztratil i Loprais. Musel třikrát zastavit kvůli problémům s hadicí mezichladiče a zaostal skoro o 26 minut za nejrychlejším Antonem Šibalovem z Ruska. Před pátečním závěrem Loprais zaostává za Macíkem o šest minut. V čele je stále další Rus Dmitrij Sotnikov.

"Začátek byl stejný jako včera. Opět jsme jeli v prachu za Kamazem. Dávali jsme mu signál sentinelem, ale nebylo to k ničemu, předjet se nám ho nepodařilo," uvedl Loprais, jenž stejně jako Macík řešil technické problémy. "Utřepal se nám držák trubky intercooleru, která s sebou bohužel strhla i hadici k mezichladiči. Zastavili jsme a provizorně to opravili, ale situace se opakovala, dokud jsme hadici nepřikurtovali k rámu. Bylo to docela napínavé, protože nakonec nám už zbývala jediná spona k jejímu uchycení," dodal pilot týmu Instaforex Loprais Praga.

Vyházejte sklo za jízdy oknem! Macíkovi pomáhá i navigátorova občanská odvaha

Prokopa přibrzdil defekt hned v úvodu, následně musel část trati jet za pomalejšími vozy a zaznamenal desátý čas s odstupem 15 minut a 33 sekund za nejrychlejším Násirem Al Attíjou z Kataru. Jeho odstup na průběžně osmého Jihoafričana Giniela de Villierse se o dvě minuty zvýšil. Nadále vede Stéphane Peterhansel z Francie, který v pátek může vylepšit vlastní rekord o čtrnáctý dakarský triumf.

Byl rád, že vůbec dojel

Zkušený český jezdec byl ale rád, že vůbec dojel do cíle a může v rallye pokračovat. Vedle nepříjemného defektu byl dvakrát blízko odstoupení. "Posledních sto kilometrů jsme jeli v dunách, ale byly nějaké zvláštní a přišly dvě horké chvíle. Nejprve jsme přeskočili dunu a za ní byla skála, skočili jsme na ni a zůstali tam břichem. Myslel jsem si, že je to konec, protože to byla taková rána, že jsem myslel, že je po Shrekovi," přiznal Prokop velké obavy o stav vozu.

Martin Prokop v 10. etapě Rallye Dakar

Benzina Orlen Team

Další krizový moment zažil po navigační chybě. "Minuli jsme azimut o sto metrů, jeli jinou stopu a spadli jsme z obrovské stráně. Byl jsem si jistý, že půjdeme přes střechu, a nechápu, že jsme přes ni nešli. Jen jsme udělali defekt a strašně se vylekali," popsal Prokop. Kolize ho ale poznamenala i zdravotně. "Vypadalo to, že mám zlomené prsty, nakonec jsou jen pochroumané. Jedeme dál, ale jsme vyřízení. Shrek je úplně dodělaný a my taky," prohlásil Prokop.

Mezi motocyklisty se o dvě místa vpřed posunul Michek, který tentokrát ztratil 27 minut a 47 sekund na nejrychlejšího Brita Sama Sunderlanda. V čele je stále Kevin Benavides z Argentiny. Dvaatřicetiletý Michek byl na prvním mezičasu třetí, poté se držel na pátém a šestém místě, ale v závěru ztratil a propadl se na 15. příčku.

Jde se odevzdat

"Královská etapa byla opravdu pěkná. Přichystala úplně všechno od terénů po písky, duny, kamení, šotolinu. Organizátoři to vybrali opravdu důkladně," řekl Michek. Před závěrečnou etapou vyrovnal české maximum na Dakaru v kategorii motocyklů, desátý byl v roce 1998 Stanislav Zloch. "Jdu do boje a jdu se odevzdat. Věřím, že všichni fanoušci budou se mnou a budou to se mnou prožívat. Budu se o to rvát, možná to teď řeknu trochu bláznivě, pojedu přes závit. Nenechám to ležet na zemi," prohlásil člen týmu Orion Moto Racing Group.

Mohlo to být ještě lepší. Martina Michka v 11. etapě zdržela proražená pneumatika a bloudění

Orion Moto Racing Group

Michek předstihl Joaquima Rodriguese z Portugalska, nečekaná chyba pak ukončila rallye pro zkušeného Španěla Joana Barredu. Tovární jezdec Hondy a čtvrtý muž průběžného pořadí byl ještě na pátém kontrolním bodu virtuálně na prvním místě, následně ale minul tankovací zónu a na 267. km rychlostní zkoušky mu došel benzin. Barreda se nechal přepravit do bivaku a v soutěži nepokračuje.

"Rodrigues je za mnou čtyři minuty, Walkner čtrnáct minut. Takové dakarské hvězdy, vítěz Dakaru... Oba to jsou navíc motokrosaři, takže se známe dobře z jiných závodů, kde jsme spolu bojovali. Bože, to bude krásná etapa. Už teď jsem z toho rozsypaný jak čínský čaj. Už mě svrbí zápěstí," podotkl Michek s úsměvem.

Jeho týmový kolega Milan Engel zajel 19. čas, ale dostal dvacetiminutovou penalizaci, neboť neprojel jeden kontrolní bod. Místo posunu vpřed je stále devatenáctý. "Dlouhá etapa, moc mi neutíkala, protože jsem jel celou dobu sám. Ke konci mě to vyškolilo a netrefil jsem jeden bod. Držel jsem se celou dobu kolem 20. místa. O umístění v Top 20 bojuji hlavně s Lailou (Sainzovou). Dával jsem jí 15 minut, ale zabloudil jsem ke konci. Bude to s ní ještě boj, abych poskočil trošku dopředu," řekl Engel, který nyní na osmnáctou Španělsku ztrácí tři minuty.

Své maximum opět vylepšil Libor Podmol, jenž byl 21. a celkově je třicátý. David Pabiška drží čtvrté místo mezi jezdci bez asistence.

Podruhé v závodě se podařilo Tomáši Kubienovi dojet čtvrtý v kategorii čtyřkolek a v průběžném pořadí se posunul na 5. místo. Vedení v dílčí kategorii "lehkých" prototypů nadále drží Josef Macháček.

Rallye Dakar - 11. etapa (Úla - Janbu, 557 km celkově/464 km rychlostní zkouška):
Automobily:
1. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 4:34:24,
2. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -1:56,
3. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -2:26,
...10. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -15:33,
30. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -45:47,
43. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -1:40:02.
Průběžné pořadí:
1. Peterhansel, Boulanger 42:09:26,
2. N. Al-Attíja, Baumel -15:05,
3. Sainz, Cruz -1:04:14,
...9. Prokop, Chytka -3:59:23,
42. Ouředníček, Křípal -23:18:46.
SSV:
1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 5:10:30.
Průběžné pořadí:
1. Lopéz, Latrach 50:49:48.
Prototypy:
1. Quintero, Zenz (USA, Něm./OT3) 4:58:17,
...16. Macháček, Vyoral -34:46,
21. Enge, Tošenovský (všichni ČR/Can-Am) -40:00.
Průběžné pořadí:
1. Lopéz, Latrach 50:49:48,
...12. Macháček, Vyoral -5:47:33,
33. Enge, Tošenovský -17:03:46.
Motocykly:
1. Sunderland (Brit./KTM) 4:35:12,
2. P. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -2:40,
3. K. Benavides (Arg./Honda) -6:24,
...15. Michek (ČR/KTM) -27:47,
21. Podmol (ČR/Husqvarna) -53:56,
27. Engel -1:05:23,
31. Pabiška (oba ČR/KTM) -1:33:33,
27. J. Brabec (ČR/KTM) -1:42:20,
42. Lhotský (ČR/Husqvarna) -2:08:09,
44. Krejčí (ČR/KTM) -2:12:55.
Průběžné pořadí:
1. K. Benavides 45:01:44,
2. Sunderland -4:12,
3. R. Brabec (USA/Honda) -7:13,
...10. Michek -2:14:55,
19. Engel -6:11:09,
30. Podmol -10:48:21,
31. Pabiška -11:09:19,
42. Lhotský -19:52:25.
Čtyřkolky:
1. Enrico (It./Yamaha) 6:21:16,
...4. Kubiena (ČR/Yamaha) -12:04.
Průběžné pořadí:
1. Andujar (Arg./Yamaha) 57:19:11,
...5. Kubiena -7:07:17.
Kamiony:
1. Šibalov 4:46:38,
2. Mardějev (oba Rus./Kamaz) -4:13,
3. Višněvskij (Běl./Maz) -4:53,
...5. Macík (ČR/Iveco) -7:43,
7. Šoltys (ČR/Tatra) -19:10,
8. Loprais (ČR/Praga) -25:57,
10. Valtr st. (ČR/Iveco) -47:50.
Průběžné pořadí:
1. Sotnikov (Rus./Kamaz) 45:51:33,
2. Šibalov -39:58,
3. Mardějev -1:11:30,
4. Macík -1:47:48,
5. Loprais -1:54:08,
...9. Šoltys -5:08:40,
12. Valtr st. -8:36:05.
Klasik (jízda pravidelnosti):
1. Lamarre, Laroche (Fr./Mitsubishi) 38 bodů,
..22. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 48.020.
Průběžné pořadí:
1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 886
...19. Klymčiw, Vlček 133.301.
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Sportcz (@sport.cz_ig)

Sledujte Sport.cz také na Instagramu>>>

dos, ČTK, Sport.cz

Časová osa: Rallye Dakar 2021

Filtr článků - Rallye


Sportovní legendy

Sport.cz pro své čtenáře pravidelně připravuje životopisy slavných světových sportovců. Najít zde můžete příběhy českých legend, jako je Kateřina Neumannová či Josef Váňa, nebo světových superhvězd kalibru Mika Tysona, Pelého nebo šachisty Kasparova.

Patička stránky: