Článek
Nadcházející Dakar bere jako oslavu svých šedesátých narozenin a rozlučku. Zároveň se netají ambicemi zaútočit na přední pozice. „Vyhrát mladý není žádný problém, vyhrát starý je frajeřina," říká jezdec týmu BARTH Racing. Jubilejní 40. ročník Rallye Dakar startuje 6. ledna v Limě.
V letošním roce zkušený závodník na čtyřkolce triumfoval v Hungarian Baja i v Sahara Rallye El Chott. V Tunisu absolvoval 2000 kilometrů na tvrdých cestách a písečných dunách. „Bolelo mě celé tělo snad jen kromě operovaného ramena. Ale jsem připraven," tvrdí Macháček.
Aby bylo vše „pojištěno", dal Macháček své čtyřkolce od Yamahy osvědčené jméno Legenda. „Vrátil jsem se ke jménu, se kterým jsem slavil vítězství v roce 2007," vysvětluje.
O tom, že se jedná o jeho poslední vystoupení na Dakaru, se rozhodl na jaře. „Když jsem se dal dohromady po operaci, říkal jsem si, že bych to mohl ještě jednou zkusit. Čtyřkolka navíc vůbec nebyla poničená, tak proč toho nevyužít," popisuje Macháček, jenž ročník 2018 pojímá jako oslavu významného životního jubilea.
Zároveň ho těší i velká účast v kategorii čtyřkolek. „Celkem je nás čtyřiapadesát. Když jsem začínal, jelo nás asi šest. Dakar tak budu končit při rekordní účasti," poznamenává.
V současné době se Macháček vyhýbá nebezpečným sportům a činnostem, u kterých se může zranit. Prohlíží si startovní listinu a trať v Jižní Americe. „Trasu tak ze sedmdesáti procent znám, za patnáct ročníků mě nemůže nic překvapit. Všiml jsem si, že organizátoři víceméně okopírovali etapy z roku 2016. Každopádně na to, že se letos jede kulatý Dakar, jsem to čekal těžší," přiznává.
Rychlost babičky na kole
Nebojí se tedy ani náročného startu: úvodní etapy totiž začínají v peruánských dunách. „Ty jsou specifické svou velikostí. Stovky kilometrů strávíme pouze v písku, což bude náročné zejména na navigaci. Takové etapy ale budou vedle té úvodní pouze tři. Pak zase pojedeme do hor a do bláta, což mě moc nebaví."
Zkušeného jezdce na čtyřkolce také čím dál víc štvou rychlostní limity na ostrých měřených úsecích. Dakarská kolona totiž často během nich vjíždí do vesnic a osad. „Tam se musíme plazit i třicítkou. Když ji porušíme, dostaneme penalizaci i peněžní pokutu – deset euro za každý kilometr. V rozpisu se sice dočtete o tom, že vás čeká pět set ostrých měřených kilometrů, ale z toho třeba devadesát jedete rychlostí babičky na kole," připodobňuje Macháček, který do peruánské Limy odlétá spolu s BARTH Racing týmem v úterý 2. ledna. První etapa pak odstartuje v sobotu 6. ledna.