Nepodceňujte stravu, běžci. Poradíme a připomeneme mýty

19. října 2015 07:07 - Praha

Běhání, to není jen střídání levé a pravé. Bez zdravého stravování se daleko nedostanete. Proč se tedy na chvíli nezastavit a neříct si co a jak. Na tuto problematiku jsme oslovili poradce v oblasti sportovní výživy a prevence nemocí. „Mnoho lidí stravu podceňuje, poté dochází ke zhoršené regeneraci a někdy i zraněním,“ říká na úvod svého seriálu Jakub Podaný.

 

Milan Malíček, Právo

Společně se budeme setkávat a rozebírat témata, která nám pomohou nastartovat metabolismus a vaši běžeckou dráhu. Chcete přeci běhat, ne? Pokud ano, jsem tu pro vás správně. O čem to tedy bude - běh, sport, výživa, regenerace a praktické rady.

Pokud si kladete otázku - ,,Čím začnu?" Najděte si vlastní „proč". Motor, který vás požene dál. Není důležité závodit, ale stanovit si cíl. Běh dokáže být vše, co si představíte a budete chtít. Je uvolňující, relaxační, jednoduchý, levný, nabíjející, úžasný, ale i náročný. Pro mě běh znamenal osvobození se od stereotypu a nalezení nových hodnot v životě.

Věčné téma stravy pro běžce a další sportovce. Tipy na správné jídlo při aktivním životě

Pojďme to však vzít od začátku. Motivaci máme vyřešenou. Oblečení si zajistíte. Nepřehánějte to moc. Důležité je dobře se cítit, a pokud to myslíte vážně, jděte se poradit s odborníky o výběru běžecké obuvi.

Mojí úlohou jako poradce v oblasti výživy je vám předat jiná základní moudra. První z nich je tolikrát omílaný pitný režim. Výživový specialista Pavel Kohout říká: „Minimum je 0,2 litru vody na kilogram živé váhy. S tímto množstvím tělo dokáže fungovat, ale žádné velké akce od něj nečekejte."

Strava a mýty
• Cholesterol je třeba odbourat z našeho jídelníčku. A ejhle. Naše tělo si jej samo syntetizuje. Není třeba ho odstranit, ale zamezit jeho ukládání v cévním systému. Udržujme naše cévy pružné a průchodné!
• Tuk je špatný. A v čem by se nám rozpustily vitamíny A,D,E,K? Mimochodem mnemotechnická na seznam vitamínů rozpustných v tucích? Zkratka ZADEK.
• Čerstvé ovoce versus zmražené. Mrkev skladovaná déle, jak tři dny na čerstvém vzduchu, ztratí 70 % vitamínů a minerálů.
• Nakonec ryby a omega 3. Pozor na chov v sádkách. Krmíme je kukuřicí a přidáváme barvivo, hormony a antibiotiky. Výživová hodnota není tedy taková, jakou bychom si představovali.

Pokud chcete výkon, dopřejte tělu více vody. Stejně tak jako když nebudou v hospodě proplachovat trubky, bude vám pivo chutnat? Když vážíte 70 kilo, pijte 2,8 litru, což je krásných 9 sklenic. Někteří by mohli namítnout, voda se přijímá i z jídla. O tom, kde je pravda, se budeme bavit už příště.

Jak se najíst před během a nezatížit žaludek

Novinkou v jídelníčku bude ovoce, zelenina, oříšky a semínka. Bez vlákniny můžeme přijímat potravy, co hrdlo ráčí, ale živina pro naše buňky z toho nebude. O přeměně potravin na živiny a jejich vstřebávání se budeme bavit při tvorbě „jídelníčku". Náš výkon je tvořen z 20 % tréninkem a z 80 % stravou. Mnoho lidí stravu naopak podceňuje, poté dochází ke zhoršené regeneraci a někdy i zraněním.

Kdy nefunguje fajfka Pepka námořníka

Důležitou složkou stravy pro lepší regeneraci je protein neboli bílkovina. Pamatujte si, jedná se o totéž. Je to palivo pro vaše nohy a svaly. Pepek námořník používal špenát. V pohádce to funguje, na běžce to nezabírá. Zkoušel jsem to. Pepek měl navíc fajfku, která mu vždy pomohla zažehnout špenátovou směs. Naše tělo využívá místo fajfky sacharidy. I na sacharidy nesmíme zapomenout.

Na kilogram váhy jich naše tělo potřebuje 4 - 6 gramů. Mé oblíbené téma. Vše co je sacharid, nemusí být sladké. Existuje také skupina skryté cukry. Nebojte se, dělají čest svému jménu a jsou opravdu skryté. Například pomerančový nektar, káva a minerální ochucené vody.

Super potravina neexistuje. Běžec musí najít své zažívací okno

Pro dnešní den je toho dost. Příště se budeme dopodrobna věnovat pitému režimu. Dozvíte se, jak je to s kávou, alkoholem a mlékem.

Jakub Podaný a život
Od mala jsem trpěl atopickým ekzémem a alergií, ve 12 letech mi navíc doktorka zakázala sport. Zakulatil jsem se a pomalu začal baštit léky na alergii. Vynechal jsem z jídelníčku silné alergeny ořechy, jablka, poté další ovoce. Došel jsem až do fáze 4 měsíců pravidelného užívání léku na alergii. Vyzkoušel jsem mnoho kůr, ale bez výsledku. Jedl, pil a mazal na sebe ledasco. Před dvěma lety se mi do cesty dostal poradce v oblasti výživy. Po 3 měsících spolupráce nastal ústup ekzému, do roka jsem nebral léky na alergii. Je to skvělý pocit, když po sedmi letech opět ochutnáte jablko bez hrozby otoků, slzení a problémů s dýcháním.
Jakub Podaný, Sport.cz

Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Běhání v zimě

Zima je pro řadu běžců obdobím nejistoty a nechuti k běhání. Nízké teploty od běhu často odradí, proto je důležité dodržovat základní pravidla. Ať už v zimě hledáte běžeckou motivaci, pilujete techniku běhu nebo hledáte zimní běžecké vybavení, jistě vám poslouží naše tipy a triky, jak se na běh v zimním období připravit a pořádně si ho užít.

Kalendář akcí

Kdykoliv březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2022 únor 2022 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce

Patička stránky: