Hlavní obsah

Sagan nelétá v oblacích, říká König o hvězdě Bory a spřádá plány k útoku na životní výsledek

Praha

Sní o životním výsledku. V devětadvaceti letech se český cyklista Leopold König po přestupu do stáje Bora-Hansgrohe cítí připraven překonat na některém z největších závodů planety vlastní maximum, jímž je 6. příčka z Giro d´Italia 2015. Právě květnový závod v Itálii je pro borce z Moravské Třebové pro následující týdny středem sportovního vesmíru.

Foto: facebok Leopolda Königa

Leopold König z týmu Bora Hansghrohe při tréninku.

Článek
Fotogalerie

Máte za sebou první měsíce po přestupu do Bora-Hansgrohe. Jaký byl návrat do týmu, kde jste prožil čtyři roky před dvěma sezónami 2015 a 2016 ve Sky?

Jsem nadšený, jak se tým za dva roky, kdy jsem byl pryč, posunul. Stáj o čtyřiceti lidech se zdvojnásobila. Vedení udělalo obrovský kus práce. Všichni jezdí uvolněně, atmosféra je dobrá, což je nesmírně důležité. Tým musí fungovat jako velká parta a rodina, závodníci se musí cítit pohodlně. Momentálně jsme třetí nejlepší tým podle bodů ve World Tour. Začátek vysoce předčil očekávání managementu.

Byl pro vás přesun ze Sky snadnější, když jste mířil do známého prostředí?

Bylo to odlišné, než jiný přestup. Měl jsem v zádech čtyři společné roky z minulosti, navíc jsem šel do formace, kde je hodně slovanských jezdců. Máme k sobě hodně blízko mentalitou a jazykem. Ve velikosti stájí rozdíl nevidím. Pořád je zřejmě jistá odlišnost v budgetu proti Sky, kde si nás kolikrát hýčkali až za hranou. I v Bora Hansgrohe je přitom kvalita materiálu a zajištění jezdců na nejvyšším možném stupni.

Co si lze představit v podobě hýčkání za hranou?

Jde vlastně o kompletní servis poskytovaný stájí. Všichni závodníci mají to nejlepší na trhu. Telefony, počítače, neomezené tarify. Když někdo z jezdců potřebuje cokoliv zařídit, je na to člověk. Letenky se mění půl dne před původní rezervací. Když člověk nejel poslední etapu závodu, letěl domů o šest hodin dříve, jen aby měl maximální komfort na další přípravu.

Při přestupu do Sky se nadšení v přístupu k tréninku stalo kontraproduktivní. Minulý rok jste měl zase velké zdravotní trable. Berete v přípravě zřetel na nedávné zkušenosti?

Trénoval jsem letos jinak. Jsem rád za každý den na kole. Snažím se přípravu nepřetáhnout jako před dvěma lety. Zaměřil jsem se na jiné věci, změnil jsem přístup a v nynější fázi sezóny jsem zařadil méně intenzity. Více bych to nechtěl rozvádět. Snažím se tak předcházet možným zdravotním potížím.

Zatím jste nastoupil jen do jednoho menšího závodu ve Španělsku a další program jste korigoval? Co stálo za změnou? Kde vás fanoušci znovu uvidí v akci?

Byl jsem trošku nachlazený, tudíž jsme program změnili a start na Tirreno-Adriatico jsem zrušil. Chvilku jsem se připravoval doma, tento týden poletím za teplem a na konci března bych měl jet Kolem Katalánska, následně Kolem Baskicka.

Top výsledky Leopolda Königa
6. na Giro d´Italia 2015 (Sky)
7. na Tour de France 2014 (NetApp Endura)
9. na Vueltě 2013 (NetApp Endura)
vítěz 8. etapy na Vueltě 2013 (NetApp Endura)
vítěz 7. etapy Kolem Kalifornie 2013 (NetApp Endura)
2. místo v 17. etapě na Vueltě 2016 (Sky)
3. místo v 13. etapě na Tour 2014 (NetApp Endura)

Vrcholem první poloviny vaší sezóny by mělo být Giro d´Italia. Stý ročník se má stát oslavou cyklistiky. Už máte závod startující za 56 dnů v hlavě?

Přemýšlím nad ním. Startovní listina bude enormně nabitá. Giro pojedou kluci, kteří by normálně upřednostnili Tour. Výsledek z Itálie bude mít obrovskou prestiž.

Může letos z pohledu prestiže mezi závodníky Giro předčít Tour?

Je patrné, že spousta jezdců se chystá vyloženě na Giro. Když se podívám na předběžnou startovní listinu Tour, tak si říkám, kdo z elity na celkové pořadí ji pojede v plné formě. Vidím Frooma a Contadora. Z mého pohledu je trať Gira zajímavější než Tour de France. V programu jsou dvě časovky a spousta lidí si myslí, že boj s chronometrem skvěle zvládá.

Pro vás představuje pozice lídra Bory velkou odpovědnost. Nebudou vám však chybět závodní kilometry ve srovnání s ostatními?

Velké odpovědnosti se nebojím. Kvůli časovkám a několika dalším etapám jsem Giro upřednostnil. Vedení Bory mě zná a vědí, že mohu být tři čtyři týdny před velkým závodem o jeden level níže. A poslední krok udělám těsně před závodem nebo v jeho průběhu.

Byť jste na začátku sezóny, je ve hře kombinace dvou Grand Tour v podobě Gira a zářijové Vuelty?

Ano a moc se na dané spojení těším. Už jsem absolvoval Giro a Tour, ale podobu sezóny připravenou pro letošní rok jsem nikdy nezažil. Věřím, že mi to bude sedět. Trať Vuelty by mi měla vyhovovat. Po Giru si člověk může odpočinout a nabrat síly, začít znovu trénovat. Rozjet se třeba při závodě Kolem Polska. Spousta lidí jako Aru či Chaves to tak v minulosti udělali a konečnému výsledku to prospělo.

Patříte mezi tři největší hvězdy stáje Bora, v jejichž čele stojí Peter Sagan jako úřadující dvojnásobný mistr světa. Jak do týmu zapadl?

Nikdo z vedení si nedokázal představit, jak se Saganem budou jednat. Sportovní ředitelé nejsou tolik zkušení. Hodně jsme se bavili i mezi sebou, že není důvod být nervózní, protože jde o normálního kluka. Po soustředění v Sierra Nevadě a prvních závodech všichni zjistili, že jeho přínos je obrovský, neuvěřitelný, ale současně je férový.

Vyplývají pro vás z výjimečného postavení i nezávodní úkoly?

Ano. Je to odraz věku a dosažených výsledků, jde o roli jakéhosi mentora. Máme v týmu hodně mladé kluky. Někdo jim zkušenosti musí předávat. A současně se za ně postavit, když mají jakýkoliv problém. První týdny jsem si připadal jako prostředník mezi vedením a všemi závodníky. I proto, že jsem tam všechny znal. Byl jsem takový mluvčí za kluky, a vlastně i za vedení směrem k týmu.

Angažuje se i v této oblasti Sagan? Nebo jde o věci, které jdou zcela mimo něj?

Předsudky se rychle rozplynuly. Peter nelítá v oblacích, není to kluk, s nímž se nedá bavit. Jeho jednoduchá angličtina je pro mnohé odzbrojující a strašně vtipná. I mladí kluci, kteří jsou první rokem ve World Tour, se rychle osmělili. Peter ve Španělsku při soustředění pozval na večeři všechny jezdce, ovšem vedení či trenéři měli vstup zapovězený. Ujistil každého ze závodníků, aby se nebál ozvat a byl třeba i prostřednictvím nás starších slyšet hlas každého z jezdců. Bylo to hrozně důležité pro nastavení zdravého konceptu pro celou sezónu.

Reklama