Hlavní obsah

Cyklistická kometa v premiérové sezóně míří na Tour. Rychlost si představit neumí

Praha

Česká cyklistika kometa zažívá dovršení pohádky! Na podzim minulého roku bikera Ondřeje Cinka strašilo, že po krachu týmu Merida zůstane bez práce. Pak dostal roční kontrakt v silniční stáji Bahrajn. Rodák z Rokycan nabídku v nouzi přijal. A oslnil. V sobotu se šest měsíců od přestupu postaví na start Tour de France, nejslavnějšího závodu světa!

Foto: Team Bahrain-Merida/BettiniPhoto

Ondřej Cink (vlevo) při představení týmu před startem Tour de France v Düsseldorfu.

Článek
Fotogalerie

Už si uvědomujete, co se vám podařilo?

Dlouho mi to nedocházelo. Pořád jsem měl pocit, že se nic neděje. Až když jsme s týmem dorazili do Düsseldorfu, kde závod startuje, uvěřil jsem, že vážně pojedu Tour de France.

Závod je označován za nejtěžší na světě. Z hlediska stresu v pelotonu, boje o pozice a vítězství. Těšíte se, nebo převládá strach?

Ohromně se těším. Zejména na atmosféru. Podle vyprávění kluků z týmu je při Tour neuvěřitelná a lidí kolem trati jsou desítky tisíc. Tvrdili, že se mi Tour určitě bude líbit a budu se na ni rád vracet. Doufám, že měli pravdu.

Někteří cyklisté se na Tour nedostanou za celou kariéru. Vám se to poštěstilo po půlroce závodění na silnici. Když jste zjistil nominaci, napadlo vás, jaké máte štěstí?

Ano. V našem týmu bude premiéru jako já zažívat i Španěl Javier Moreno. Ve dvaatřiceti za sebou má osm startů na závodech Grand Tour, ale nikdy nejel Tour. A celou kariéru prožil na silnici. Z mého pohledu je neuvěřitelné, že budu na startu. A jsem za to vážně ohromně rád.

Máte už jasno, jaké budou vaše úkoly při závodě?

Tým je složený z poloviny směrem do kopců, pak máme čtyři kluky na roviny, kde se pojede na Itala Sonnyho Colbrelliho. Mojí hlavní náplní bude pomáhat v kopcích Ionu Izaggirovi, který bude lídrem týmu. Vyzkoušel jsem si tuhle úlohu už ve Švýcarsku. V kopcovitých etapách navíc budou vrchaři skákat do úniků a pokoušet se vybojovat etapu.

Do téhle skupiny budete patřit i vy? Je reálné, že se pokusíte o dílčí triumf?

Protože nepojedu na celkové umístění, tak budu mít velkou ztrátu, nebudu nikoho ohrožovat a pro žlutý dres nebudu zajímavý. Samozřejmě jde i o štěstí, aby člověk byl ve správné skupině.

Etapy na Tour de France čítají i dvacetikilometrová stoupání. Jde o profily, které vám budou vyhovovat?

Myslím, že delší kopce mi sedí. Ale abych byl upřímný, já si profily etap jen prolétnul. Koukal jsem, kolik dnů bude rovinatých nebo vyloženě horských.

Působíte velmi klidně, uvolněně. Vážně vás vidina startu na Tour ani trošku neděsí?

Není důvod se nervovat. Ale nebudu tvrdit, že nemám strach. Je to největší závod planety. Nepochybně se pojede zase o stupeň rychleji, než ve všech dosavadních etapových závodech, na nichž jsem byl. Uvědomuji si, že na Tour je sto devadesát osm závodníků, kteří jsou nejlépe připravení na světě. Bude to určitě hodně těžké.

Přitom po debutu v Austrálii jste tvrdil, jak moc vás tempo zaskočilo.

To je fakt. Ale jak sezóna postupovala, postupně se zrychlovalo. Když vezmu lednovou Austrálii či únorovou Andalusii, a porovnám ji se závodem Kolem Švýcarska v polovině června, byl to hrozný skok. S přibývajícími týdny sezóny nasazovaly týmy kvalitnější závodníky, sestavy byly v plném složení směrem k velkým závodům a zrychlovalo se. Moc si vlastně neumím představit, jak rychle se na Tour pojede.

Poprvé v kariéře navíc absolvujete závod čítající jednadvacet etap. Nestraší vás nachystaná porce kilometrů?

Toho se bojím. Nejdelším podnikem bylo právě Švýcarsko, které mělo devět etap. Byl jsem pak hodně unavený. Upřímně, tři týdny závodění si neumím představit. Doufám, že nominace na Grand Tour nepřišla moc brzy. Nerad bych zrovna na Tour de France po deseti dnech slezl z kola.

Dosavadní část sezóny se vám vydařila. Podle dostupných informací už se vyjasnila situace kolem příštího kontraktu. Můžete přiblížit, kam budou směřovat vaše kroky?

O budoucnosti mám jasno, což je velmi pozitivní. Mohu být v klidu a nemusím se nervovat, že je potřeba bezpodmínečně zajet skvělý výsledek. Více říct nemohu.

ONDŘEJ CINK
+ Narozen 7. prosince 1990 v Rokycanech. Svobodný, přítelkyně Pavlína.
+ Od dětství závodil na horských kolech, je vyučeným automechanikem.
+ Už v roce 2010 slavil bronz z mistrovství světa cross country ve štafetách.
+ V roce 2012 se stal v Saalfeldenu mistrem světa do 23 let.
+ Má bronz z MS 2015 v Andoře.
+ V závodech světového poháru horských kol dojel nejlépe dvakrát druhý v Andoře (2013, 2016) a třetí v Lenzerheide (2015).
+ Je dvojnásobným českým šampiónem.
+ Startoval na OH v Londýně 2012 a v Riu 2016. V obou případech skončil čtrnáctý.
+ Od ledna 2017 závodí za silniční tým Bahrajn Merida.

Reklama