Rubriky:

Ladíme

Skutečně u běžeckých bot záleží na výškovém rozdílu mezi patou a špičkou?

20. října 2016 12:55 - Lucemburk

Když se podíváme do obchodů s běžeckou obuví, snadno bychom nabyli pocitu, že takzvaný drop je jednou z nejdůležitějších věcí u bot na běhání. Sledování rozdílu mezi patou a špičkou přišlo ruku v ruce s minimalistickou obuví a progresivním hnutím hlásajícím návrat k přirozenému běhání. Dříve lidi běhali hlavně naboso, a i když měli nějaké sandály, noha dopadala na podklad vždy rovně. Řešení se tedy zdá poměrně snadné: nic než nulový drop není přirozené. Pojďme se ale podívat na výsledky jedné zajímavé vědecké studie.

 

Asics.com

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Výzkumníci z Luxembourg Institute of Health dospěli na základě svých výzkumů k závěru, že výška paty oproti špičce nehraje v podstatě žádnou roli. Velikost dropu se začala sledovat právě kvůli přesvědčení, že přirozenější postavení chodidla při dopadu má za následek méně potíží a méně zranění. Lucemburským vědcům vyšlo něco jiného.

BUDE VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Pravidelný trénink prospívá tělu, ale i rozumovým schopnostem

Zastánci minimalismu tvrdí, že velký drop zvyšuje riziko zranění, umožňuje totiž běžci natahovat krok zvýšeným dopadáním na patu, což může mít za následek poškození kolenních kloubů a dalších. Dále se věří, že plochý dopad lépe rozprostírá působící síly a je tudíž šetrnější k lidskému tělu. Dlouhý krok s dopadem na patu prý také může vyvést tělo z přirozené rovnováhy, což může mít za následek kompenzační zranění ‒ zranění vyplývající z nepřirozeného zapojování svalů a šlach do procesu vyrovnávání stability v nepřirozeném postavení.

Studie se zúčastnilo 533 rekreačních běžců, kteří po šest měsíců sportovali v identické obuvi, jen s rozdílným dropem 0, 6 a 10 milimetrů. Míra zranění u jednotlivých skupin však byla identická. Jako zranění se bralo cokoli, co bolelo v oblasti nohou nebo spodní části zad a zabránilo běžcům účastnit se tréninku minimálně na jeden den. Dokonce se ukázalo, že více běhající osoby s nulovým nebo šestimilimetrovým dropem byly častěji zraněné než náruživí běžci s dropem 10 milimetrů. Lze z těchto závěrů skutečně vyvozovat, že drop nemá žádný vliv a že dokonce malý drop škodí více než velký?

Pozor na omyl!

Vědci si to naštěstí nemyslí. Nepropadli svým teoriím doposud natolik, aby si nebyli vědomi jedné důležité věci: Člověk chodící a běhající (a dle podiatrů také ničící si chodidlo) celý svůj život, nemůže čekat, že bude pár měsíců stačit k bezbolestnému návratu k přirozenosti. Sami výzkumníci uvádějí, že 78 % zkoumaných osob nemělo před účastí ve studii žádné zkušenosti s minimalistickým druhem obuvi, tedy nízkým dropem. I příznivci minimalismu upozorňují na to, že přechod z běžné na minimalistickou obuv by měl probíhat velmi opatrně, pozvolna a hlavně dlouhodobě.

Známý sportovní podiatr Brian Fullem k problému magazínu Runner's World řekl: „Obecně doporučuji někomu, kdo má problémy s klouby u palce nohy, spíše nižší drop, tomu, kdo trpí plantární fasciitidou nebo zánětem achilovek, spíše drop větší."

TIP: Podiatr se s výzkumníky shoduje, že asi nejlepší strategií pro většinu běžců je boty střídat, a to boty s různorodým dropem. Různě konstruovaná obuv nabízí lidskému chodidlu a jeho vazům a svalům různorodější podněty, což jej udržuje v kondici. Lucemburští výzkumníci dokonce ve své loňské studii upozornili na to, že střídání obuvi vede k nižšímu počtu běžeckých zranění.
kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce