Hlavní obsah

Skončil fenomén, jenž dokázal rozplakat Čínu i zvýšit spotřebu mléka

Praha

Čína ztrácí další ze svých sportovních ikon počátku 21. století. Po basketbalistovi Jao Mingovi a tenistce Li Na v úterý potvrdil konec kariéry překážkář Liou Siang. Atlet, jenž nejlidnatější zemi světa připravil mnoho radosti i slz.

Foto: Mark Blinch, Reuters

Čínský překážkář Liou Siang po pádu při rozběhu na OH v Londýně.

Článek

V Aténách 2004 jako 21letý mladík ohromil olympijským zlatem ve vyrovnaném světovém rekordu 12,91 s, o dva roky později v Lausanne ještě tři setiny ubral, v roce 2007 se stal v Ósace mistrem světa. Olympiáda v Pekingu měla stvrdit jeho pozici čínské sportovní modly.

„V olympijské vesnici byl všude na fotkách on a Jao Ming. Říkali nám, že když chtěli třeba o deset procent zvýšit spotřebu mléka, dali jeho fotku na krabice a spotřeba se zvedla,“ vybavuje si český rekordman Petr Svoboda.

Jenže Liou Siang v rozběhu odstoupil po pár krocích kvůli zranění achilovky. Stadión Ptačí hnízdo zůstal jako opařený. „Trenér říkal, že bylo slyšet, jak lidi brečí v ochozech. Začali odcházet, vše pro ně skončilo,“ vypráví Svoboda.

Smutný konec v Londýně

Trable Liou Sianga nekončily. Dokázal se vrátit, získal stříbro na MS 2011, ale achilovka o sobě dávala pořád vědět. Nejtrpčeji na OH v Londýně, kdy se čtyři roky starý scénář opakoval. Od té doby už nevyběhl, sen o návratu při letošním MS v Pekingu se rozplynul.

Liou Siang si díky své popularitě a sponzorským kontraktům vydělal přes dvě miliardy korun. „Se mnou si povídal jen jednou, když jsem ho v roce 2011 porazil v Düsseldorfu a gratuloval mi, jinak byl uzavřený a bavil se spíš se svými trenéry. Ale v Asii byl ikonou, působil i v Čínské komunistické straně, má vysoké postavení. Myslím, že se bude dál pohybovat kolem atletiky,“ očekává Svoboda.

„Já mu hrozně fandil. Když se zranil a byl zpátky, říkal jsem si, že se dá vrátit se vším,“ dodává český překážkář, jenž po potížích převážně s achilovkou vloni prožil úspěšný comeback na dráhu po třech a půl letech.

Reklama

Související témata: