Článek
„Zřejmě to bude největší otřes v tomto odvětví za posledních dvacet let od chvíle, kdy sázkařské firmy začaly s propagací na dresech,“ říká pro The Athletic Joe Williams, ředitel londýnské společnosti WH Sports zabývající se sponzoringem sportu.
Změnu si kluby „dobrovolně“ odhlasovaly předloni, když britská vláda zpřísnila zákony o hazardních hrách.
Proto se nyní rozjela sezona, v níž naposledy mohou kluby na hrudi propagovat sázkovky. Pravidlo se vztahuje k podzimu 2026, sázkařská reklama se ovšem dál smí využívat na rukávech nebo na tréninkovém oblečení.
Možná si řeknete, že se nejedná o velký zásah. Další čísla vás vyvedou z omylu.
Aktuálně na přední straně dresu najdete jméno sponzora ze sázkařské branže hned u 11 z 20 klubů Premier League. Namátkou se jedná o týmy jako Aston Villa, Everton, West Ham s Tomášem Součkem nebo Wolverhampton, jenž má zájem o další reprezentanta Ladislava Krejčího.
Jde především o kluby mimo velkou anglickou šestku, které mají uzavřené dlouholeté smlouvy s partnery z leteckého nebo bankovního průmyslu.
Experti odhadují, že regulace může způsobit odliv až 50 procent příjmů ze sázkařské reklamy.
Zajímavé je, že po přijetí sázkařských regulí v roce 2023 dokonce stoupl počet týmů, kteří se prsí se sázkařskou reklamou. Ještě předloni jich bylo osm.
Zatím není ani jasné, jaké společnosti odsouvané bettingové firmy za necelý rok nahradí. „Kluby jsou v dobré pozici, aby přechod zvládly,“ odhaduje George Isherwood, ředitel pro globální partnerství v agentuře Sportquake.
„Mezi největší investory ve světě sportovního sponzoringu patří automobilový průmysl, finanční služby, letecké společnosti a IT. Je pravděpodobně příliš brzy na predikce, ale růst zaznamenávají i oblast kryptoměn, umělá inteligence nebo cestovní ruch.“
Zdá se, že miliardový otřes Premier League zvládne.