Článek
Vztahy majitelů stájí a vedení FIA snad ještě nikdy nebyly tak chladné. Šéf týmu Minardi Paul Stoddart dokonce pohrozil, že pokud federace přistoupí k tvrdým postihům, může v dalších závodech mistrovství světa dojít k bojkotu ze strany postižených účastníků.
Prezident FIA Max Mosley se nicméně podobného scénáře neobává a stojí si za tím, že sedm týmů, jimž francouzský výrobce pneumatik Michelin dodal v Indinanapolis nevyhovující obutí a stáje poté odvolaly piloty po zahřívacím kole do boxů, poškodilo pověst motoristického sportu.
Za to chce FIA rozdávat tvrdé tresty, Mosley hovořil o napomenutích, pokutách, odpočtech bodů, ale také o vyloučení ze šampionátu. Ačkoliv závod v Indianapolis skončil velkou ostudou, prezident federace slíbil nepředpojaté slyšení. "Nebude to hon na čarodějnice. Argumenty zástupců stájí pozorně vyslechneme a zhodnotíme. Atmosféra bude klidná a slušná," ubezpečoval Mosley.
Slyšení se týká týmů Renault, McLaren, BAR, Williams, Toyota, Red Bull a Sauber. Nejvíc ohrožená je stáj BAR, která je v podmínce za aféru při Velké ceně San Marina, po níž byly v jejích monopostech objeveny skryté palivové nádrže.
Politická válka
V kuloárech je ovšem jednání v Paříži chápáno především jako špička ledovce dlouhotrvající pře mezi majiteli stájí a FIA. Politická válka se rozhořela poté, co federace otálela s navýšením příjmů pro jednotlivé stáje.
Mosley s hlavním promotérem šampionátu Berniem Ecclestonem poté zvedli ze sedaček šéfy týmů uzavřením kontraktu s týmem Ferrari, jenž se proti vůli ostatních výrobců sdružených v rámci GPWC (vedle Ferrari také BMW, Daimler-Chrysler, Ford a Renault) zavázala jezdit v MS do roku 2012.
To vše hraje do karet ostatním členům GPWC, kteří nosí v hlavě plán na založení konkurenčního šampionátu. Jednání v Paříži by se tak mohlo stát - v případě nečekaně tvrdých sankcí - katalyzátorem, který by rozpad současné formule 1 mohl urychlit.
Vedení FIA si ale podle všeho delikátnost situace plně uvědomuje a podobnému scénáři bude chtít předejít. Výsledek jednání Světové rady by měl být znám odpoledne, tisková konference se šéfem FIA je plánována na 15. hodinu.