Článek
Po boku Radima Rulíka, Zdeňka Štybara či Jiřího Ježka ve čtvrtek vpodvečer pokřtil knihu 130 sportovních příběhů, pak se Tomáš Enge usadil za stůl a poutavě hodnotil letošní sezonu F1. Příští rok mu bude padesát a zároveň uplyne čtvrtstoletí, kdy jako první a stále jediný Čech okusil královskou motoristickou disciplínu. O dění ve formuli má však stále velký přehled.
Tomáši, jak vnímáte letošní sezonu?
To, co se děje po letní přestávce, je brutální. Najednou se něco stalo, nikdo neví co, nejspíš ani sám Norris. Ale teď je tak našláplej a v takovém flow, což ukázal naposledy v Brazílii, že už by si titul neměl nechat ujít. Max Verstappen se bude snažit do posledního kola utrhnout alespoň druhé místo, když už ne první. Upřímně by to chtělo, aby Lando měl příští závod nějaký problém a nebodoval, naopak Max vyhrál a Oscar Piastri byl třeba šestý. Tři lidi by se rvali o titul do posledního závodu, což by bylo to, co chceme vidět a co jsme viděli v roce 2021 mezi Hamiltonem a Verstappenem. Za mě letošek nabízí super podívanou, je na co se těšit, ale pořád zůstává otázka, co se stalo s Oscarem, že rázem tak zpomalil. A to i na tratích, kde jsem počítal, že bude dobrý.
On sám říká, že vše odstartovala výměna pozic v Monze, pak zpackané klání v Ázerbájdžánu.
Je ale zajímavé, jak se role obrátily. Najednou je Lando v onom flow, Oscar v problémech. Jestli sehrál roli tým, nějaké interní praktiky? Ta otázka tu je. A další zní, co dělali přes léto? Jestli se Lando věnoval meditaci někde v Himálaji nebo byl u dalajlámy, zatímco Piastri měl jednu party za druhou. Sám neznám odpověď, ale jsem si jistý, že se něco objeví. Dnešní F1 je plná spekulací, kdy jedna paní povídala, ale pak se ukáže, že na každém šprochu pravdy trochu.
Na druhou stranu ale McLaren nechal oba jezdce spolu bojovat. Líbí se vám to?
To, že spolu mohou bojovat na trati, je super. Ale zasahují do férového souboje tím, že jednomu se nepovede pit stop nebo jede do boxu dřív, pak ho musí pustit zpátky. To je zvláštní na koukání. Mně by se líbilo, kdyby Oscar vyhrál. Pro mě je to takový druhý Kimi (Räikkönen), taky moc nemluví, moc se nevyjadřuje, neukazuje emoce. Je mi sympatický. Ale taky se k něčemu přiznám. Nikdy jsem nefandil Verstappenovi, zvlášť po jeho prvním titulu. Ale od Monzy, kdy rozjel stíhací jízdu a stahoval ten neskutečný rozdíl, jsem mu fandit začal. I když asi spíš fandím tomu souboji, napínavosti než jednotlivým jezdcům.
To jeho vzkříšení se dává do souvislosti s odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Vážně to tak může být, že zmizí Horner a rázem je vše růžové?
Ne, vůbec ne. Ale prý se změnila nálada v týmu. Snažím se sledovat Sky Sports, kde mají informace většinou správné a jako první. Je důležité pochopit, že auto se dělá rok dopředu, po prvních závodech následují vylepšení. To může mít vliv, i když mám pocit, že Juki Cunoda teď jezdí hůř, než když do Red Bullu po druhém závodě přišel. U Maxe je to asi zázrak. V Brazílii mu dali nový motor, stvořili skoro nové auto a on jel standard, který umí, když má v pohodě auto. On je prostě výjimečný, mimořádný. Jako ve své době Schumacher či později Hamilton.
Až tak?
Mně přijde, že Max převyšuje všechny. A zopakuji, já ho nikdy neměl rád, nebyl to můj favorit. Byl to floutek, který přišel do formule 1, a hned na trati všechny soupeře fackoval. Nesr… se s nimi. Když ho chce někdo předjet, tak soka klidně zabije, než by se nechal předjet. Nebo zabije sebe. Ale umí to dopředu i dozadu, vyjímá se oproti všem kolem. Nehledě na to, že je taky hodně chytrý. Což musíte být.
I tak to podle vás Norris ustojí?
Má takovou formu, že už by měl. Ale byl bych rád, aby to neměl jednoduché, aby bojovali tři jezdci do posledního kola posledního závodu.

Tomáš Enge na křtu knihy 130 sportovních příběhů
Co říkáte na trápící se Ferrari?
Mrzí mě, jak na tom jsou. Charles (Leclerc) je sem tam OK, ale Lewis (Hamilton) se na to prostě měl vyprdnout, jak prohrál titul s Verstappenem. Odmlčel se na měsíc dva, nikdo o něm nevěděl. A já si myslel, že přijde a řekne: ‚Víte co? Fuck you!‘ Ale on se vrátil, sedl do auta, které nefungovalo. Dostával od Russella naloženo. Pak na konec své kariéry přišel do Ferrari, kde je jiný skoro domácí jezdec taky hodně dobrý, lepší. Co čekal? Pro Hamiltona to musí být neskutečná frustrace. Teď vykřikuje: ‚Jdeme dopředu, nikdy se nevzdáme!‘ Ale to jsou taková slova poslední naděje, posledního zachycení.
Ještě jedno jméno hodím do placu: Roman Staněk.
Roman je špičkový jezdec, ale v tomto sportu musíte mít nejen dobré ruce, ale dobré kompletně tělo a auto. Někdy prostě sedíte ve voze, který nefunguje, a vy sice porážíte týmového kolegu, jenže závodíte o 20. místo. Taky jsem zažil takové sezony. Ale jako jezdec je hodně dobrý.
Co jeho budoucnost? Může se objevit v F1, nebo je to nereálné?
To je právě otázka, co nikdo neví. Abyste se dnes dostal do F1, tak většinou musíte být juniorský jezdec nějaké automobilky či týmu, nebo musíte být v něčem speciální. Ale dnes už si stáje vybírají v motokárách. Vyhrajete tam mistrovství světa a příští rok jedete za Mercedes třeba italskou formuli 4. To je jeden způsob, jak se dostat do F1. Tím druhým je, že musíte mít batoh peněz. A teď počítejte: příští rok je ve formuli 22 sedaček. Polovina jsou tovární sedačky. Z té druhé části polovina patří juniorským jezdcům. Takže zbývá čtvrtina, tedy pět, šest aut, kde piloti potřebují ten batoh. Jenže takových jezdců s batohem peněz je dnes v tom sportu poměrně dost…
... a co rozhodne?
Pak už záleží, z jaké jste země, jakou máte juniorskou minulost, pověst. A samozřejmě neskutečnou roli hrají politické zájmy. Myslím si, že když se v Česku pojede F1, tak bychom pilota v F1 mohli mít. Pokud se nepojede, tak si nedokážu představit, že by někdo z Česka v blízké budoucnosti jel. Ufff, už jsem pamětník, protože je to strašná doba, co jsem sám v F1 závodil a tenkrát jsem si nedokázal představit, že by se za čtvrtstoletí nenašel můj nástupce.











