Hlavní obsah

Russell měl po nehodě strach a křikem žádal červené vlajky. Za jeho karambol vyfasoval Alonso trest

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Carlos Sainz vjel do posledního kola a zbývala zhruba minuta, než coby vítěz protne cílovou lajnu. Jenže v ten okamžik se kus za ním stala na první pohled děsivá nehoda, po které George Russell do týmové vysílačky se strachem křičel: „Červené vlajky, červené vlajky. Jsem uprostřed tratě.“ Jeho monopost byl obrácený na bok a on zatarasil skoro celou dráhu. Nakonec se do cíle dojelo v režimu virtuálního safety car, a jak později naznačila telemetrie, a především potvrdili komisaři, tak spoluviníkem Russellova karambolu je Fernando Alonso.

Foto: Profimedia.cz

George Russell ve Velké ceně Austrálie havaroval.

Článek

Alonso zuby nehty držel šesté místo, Russell ho pronásledoval. Drželi téměř konstantní odstup, než se v nájezdu do šesté zatáčky dostal Brit blízko Alonsova monopostu, ztratil přítlak na přední nápravě a jeho vůz ustřelil. Pak už jen bez naděje cokoliv změnit musel čekat, jak to dopadne. Auto dostalo ránu o svodidla, zlomila se obě levá kola a on se přetočil na bok.

A bylo velké štěstí, že bezprostředně za ním nikdo nejel, protože by z toho mohla být tragédie. Jenže opakované záběry hned odhalily, že Alonso v zákrutě nečekaně zpomalil (podle údajů o 37 km/h oproti předchozímu projetí), jako by chtěl dotírajícího protivníka „vybrzdit“. I proto se hned celým incidentem začali zabývat komisaři.

Ještě než k nim jezdci vyrazili na slyšení, vyprávěl Russell, že ho Alonso svým chováním zaskočil. „Hodně kol jsem jel za ním, ztrácel jsem na něj půlvteřinu. Najednou dramaticky zpomalil a pak opět sešlápl plyn. Nečekal jsem to a překvapil mě tím. Nevím, zda měl nějaký problém,“ popisoval Russell, aniž by nejzkušenějšího pilota v šampionátu vinil z úmyslu. „Nebudu ho z ničeho obviňovat, dokud nezjistíme víc.“

Alonso se hájil: „Já jsem se koncentroval na to, co se děje přede mnou, ne za mnou. Posledních 15 kol jsem měl nějaké problémy, které se týkaly baterie. Na konci závodu jsem se už trochu trápil.“ Navíc si svému inženýrovi stěžoval na potíže s plynovým pedálem.

U komisařů podle zpráv z Austrálie strávili více než hodinu, přičemž obvyklých je 15 až 30 minut. Po výslechu pak „sudí“ rozhodli, že je Alonso vinen, neboť se „zachoval nestandardním způsobem a ohrozil tak jiné účastníky“. Dostal penalizaci 20 vteřin, čímž přišel o šestou příčku a klesl na osmou.

„Telemetrie ukazuje, že Alonso mírně zvolnil o 100 metrů dříve než kdykoliv předtím. Taktéž zabrzdil na místě, kde obyčejně nebrzdil, a podřadil, kde nikdy nepodřazoval. Vzápětí před zatáčkou opět zařadil vyšší rychlostní stupeň a akceleroval, aby pak opět zvolnil,“ zdůvodnili stevardi své rozhodnutí.

Alonso jim prý vysvětloval, že měl v plánu zpomalit o něco dřív, ale nezvládl to, a tak musel opět přidat. Komisaři zároveň uvedli, že neberou v potaz následky Russellovy nehody ani je nezajímal úmysl Alonsova počínání. „Podle názoru komisařů byla jeho jízda přinejmenším potenciálně nebezpečná vzhledem k vysokorychlostnímu charakteru daného úseku.“

„Chtěl jsem maximalizovat svou výjezdovou rychlost, abych se ubránil. Necítil jsem, že by to bylo nebezpečné. Jsem zklamaný, že jsem dostal trest za závodění tvrdým, ovšem spravedlivým způsobem,“ reagoval Alonso.

Byl Alonso potrestán správně?
Ano
24,6 %
Ne
75,4 %
Celkem hlasovalo 6056 čtenářů.

Reklama