Článek
Mercedes na stupních vítězů nakonec nechyběl zásluhou Valtteriho Bottase. Lídr šampionátu Lewis Hamilton skončil až pátý za dalším smolařem devátého soutěžního víkendu Sebastianem Vettelem z Ferrari. Žádný jiný pilot neměl ve Spielbergu plný počet kol.
Elita formule 1 jako kdyby si na Red Bull Ringu vzala k srdci kritiku po předchozích spíše nudných závodech a na trati se odehrála celá řada bitev. Pro pozdějšího vítěze přitom domácí Grand Prix jeho týmu nezačala vůbec dobře, protože start z první řady pokazil a propadl se z druhého místa na osmé.
⚔️⚔️⚔️
After a fierce fight, this is how @Max33Verstappen took the lead from Charles Leclerc
The incident is under investigation, with both drivers summoned to the stewards#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/lju989gxFN
— Formula 1 (@F1) 30. června 2019
Postupně se ale propracoval vpřed, nečekaně snadno předjel i největší esa a obstaral infarktové finále. Na Leclerca v závěru opakovaně útočil a uspěl až v 69. kole v pravotočivé zatáčce, do níž vjel vnitřní stopou. Vůz nasměroval k vnějšímu kraji silnice, aby neměl soupeř místo, a kola vozů se při tom dotkla. První místo pak Verstappen nepustil a vybojoval šestý triumf v kariéře.
"Nemyslím, že bychom za to měli dostat penalizaci. Podruhé jsem brzdil trochu později v zatáčce. Z mého pohledu je tohle závodění. Je to tvrdé závodění, jinak bychom mohli zůstat doma," prohlásil Verstappen. "Pokud by tohle nebylo v závodech povoleno, jaký by pak mělo smysl být ve formuli 1," dodal. Leclerc ze souboje jednadvacetiletých jezdců vyšel jako poražený a na poslední chvíli přišel o premiérové vítězství v kariéře. Předjetí po sporném manévru jen těžko trávil.
Verstappen crosses the line -
F1's youngest ever top-two finishers took it to the last lap #AustrianGP #F1 pic.twitter.com/wPRECyzYvm
— Formula 1 (@F1) 30. června 2019
"Pro mne v autě to bylo celkem jasné. Nevím, jak to vypadalo zvenčí," řekl. "O kolo předtím to bylo všechno v pořádku, taky jsem byl na vnějšku a na výjezdu mi nechal prostor na šířku auta. V dalším kole ne, došlo ke kontaktu a já musel vyjet z trati, takže už jsem neměl šanci ho znovu předjet," dodal.
Šťastný víkend neabsolvoval ani jeho týmový kolega Vettel. V sobotní kvalifikaci nemohl kvůli technickým problémům zasáhnout do finálové části, ale po startu z devátého místa se brzy propracoval na dohled pódiu. Jenže další porci smůly si čtyřnásobný mistr světa vybral při první zastávce v boxech, protože při jeho příjezdu nebyli připraveni mechanici s pneumatikami.
BREAKING:
No further action on the Lap 69 incident between Verstappen and Leclerc for the race lead
Verstappen keeps the race win#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/1CnPI3rH2U
— Formula 1 (@F1) 30. června 2019
Nakonec alespoň získal skalp Hamiltona, který poprvé v sezoně skončil hůře než druhý. Britský pětinásobný šampion Hamilton po penalizaci z kvalifikace kvůli ohrožení soupeře startoval až ze čtvrtého místa a v závodě se také on zdržel v depu. Při přezouvání pneumatik mu mechanici vyměnili i poškozené přední přítlačné křídlo, což jej stálo čas, a propadl se pořadím.
GP Rakouska, závod MS vozů F1 ve Spielbergu: |
---|
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:21:58,017 |
2. Leclerc (Mon./Ferrari) -2,724 |
3. Bottas (Fin./Mercedes) -18,960 |
4. Vettel (Něm./Ferrari) -19,610 |
5. Hamilton (Brit./Mercedes) -22,805 |
6. Norris (Brit./McLaren) |
7. Gasly (Fr./Red Bull) |
8. Sainz (Šp./McLaren) |
9. Räikkönen (Fin./Alfa Romeo) |
10. Giovinazzi (It./Alfa Romeo) všichni -1 kolo. |
Nejrychlejší kolo: Verstappen. |
Průběžné pořadí (po 9 z 21 závodů): |
1. Hamilton 197 b. |
2. Bottas 166 |
3. Verstappen 126 |
4. Vettel 123 |
5. Leclerc 105 |
6. Gasly 43 |
Pohár konstruktérů: |
1. Mercedes 363 |
2. Ferrari 228 |
3. Red Bull 169 |
4. McLaren 52 |
5. Renault 32 |
6. Alfa Romeo 22 |
7. Racing Point 19 |
8. Toro Rosso 17 |
9. Haas 16 |