Hlavní obsah

Zvracení i kolaps. Brutální, jako byste byli uvnitř trouby, popisují piloti F1 závod v Kataru

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Fotbalový šampionát se tu kvůli nesnesitelnému horku z tradičního letního termínu přesunul na přelom listopadu a prosince. A ještě měly stadiony unikátní klimatizaci, aby to hráči ve zdraví přečkali. Jenže formule 1 zamířila do Kataru teď počátkem října a nedělní závod se pro řadu jezdců proměnil v hororové okamžiky. Esteban Ocon v průběhu jízdy zvracel, další kvůli dehydrataci skončili v péči lékařů. „Byly to absolutně brutální podmínky. Jako byste byli uvnitř trouby,“ řekl George Russell z Mercedesu.

Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool, Red Bull

Vyčerpaný Max Verstappen v Kataru

Článek

Fernando Alonso skrz vysílačku toužebně prosil mechaniky, jestli by na něj při zastávce v boxech nevylili studenou vodu a alespoň na chvíli nezastavili utrpení, které v rozpáleném kokpitu prožíval. Ovšem marně, kvůli pravidlům o minimální hmotnosti je podobné chování přísně zapovězeno, a tak se musel v „sauně“ potit bez přestávky dál.

Logan Sargeant raději předčasně zajel do boxů, lékaři pak u něj i kvůli viróze zkraje týdne diagnostikovali akutní dehydrataci. Jeho týmový kolega z Williamsu skončil u doktorů rovněž, pro změnu se silným úpalem. „Pro každého z nás to byl nejtěžší závod v kariéře,“ vyprávěl Charles Leclerc z Ferrari.

Esteban Ocon dokonce v kokpitu zvracel, přesto nakonec získal body za sedmé místo. „Stalo se to někdy okolo 15. či 16 kola. Řekl jsem si: Do pr…, to budou dlouhé závody. Nic podobného jsem ještě nezažil. Jsem trénovaný na to, abych v autě odjezdil vzdálenost dvou Velkých cen. Ale dnes to nešlo, v autě muselo být okolo 80 stupňů. Šílenost,“ popisoval své pocity.

Po závodě v Kataru skutečně připomínal padok F1 vojenský lazaret, v němž řada pilotů byla na hraně kolapsu. I v místnosti, kde tři nejrychlejší čekají na stupně vítězů, leželi hrdinové na zemi, jiní se snažili všemožně zchladit. Lance Stroll zase po projetí cílem málem nedokázal vystoupit z vozu a i on musel následně k lékařům.

„Narazili jsme na limit. Je smutné, že jsme na to museli přijít tak, že hodně kluků omdlelo, nebo museli k doktorovi. Bylo to dost nebezpečné a musíme to řešit, protože k tomu v první řadě nemělo vůbec dojít,“ řekl naštvaně Lando Norris, pilot McLarenu. A šéf stáje Ferrari Frédéric Vasseur přidal: „Když jezdci zastavují, protože nejsou schopní pokračovat, tak jsme hodně na hraně, nebo dokonce za ní. A to ještě zastavili, ale klidně mohli také nabourat. To nesmíme jen tak přejít.“

Na okruhu se i v noci pohybovala teplota kolem čtyřiceti stupňů, k tomu se přidala vysoká vlhkost a tuze náročná trať. „Občas trénuju v sauně, abych šel na limit. Po chvíli se dostanu do bodu, kdy je horko nesnesitelné a musím ven. Tady jsem se tak cítil od dvanáctého kola,“ řekl George Russell.

Katar získal pořádání závodů F1 na deset let, dobrou zprávou pro jezdce však je, že v roce 2024 se tu pojede až 1. prosince, kdy už jsou teploty přece jen snesitelnější.

Reklama

Související témata: