Hlavní obsah

Nejtragičtější nehoda v historii navždy změnila motorsport

Je to přesně sedmdesát let od chvíle, kdy se v rámci slavného závodu 24 hodin Le Mans stala velká tragédie. Přestože po nehodě jezdců zemřelo 84 lidí a 120 jich bylo zraněno, závod se dokončil. Pořadatelé se obávali bezpečnosti stovek tisíc diváků, kteří by se najednou dali na útěk. Po této události se ale mnohé na závodních okruzích změnilo.

Foto: AFP, Profimedia.cz
Článek

Byla sobota 11. června 1955 a příjezdové cesty v okolí francouzského města Le Mans byly od rána ucpány diváky. Mnozí se snažili zabrat co nejlepší místa. Konal se zde další ročník populárního závodu 24 hodin Le Mans.

Čekala se velká bitva, a to hlavně mezi stájemi Jaguar a Mercedes. Zatímco hvězdou německého týmu byl tehdy Argentinec Juan Manuel Fangio, Jaguar doufal v triumf Mikea Hawthorna. Tři sta tisíc diváků se těšilo na parádní souboje. Na startu bylo celkem 76 automobilů, mezi jezdci také padesátiletý Francouz Pierre Levegh.

Fotogalerie

Běžela třetí hodina závodu, když se stalo něco nečekaného. Vozy se blížily k hlavní tribuně. V čele byl Hawthorn, druhý Brit Lance Macklin, třetí Levegh a hned za ním Fangio.

Hawthorn chěl zajet do boxů, na jeho překvapivý prudký manévr stihl ještě zareagovat Macklin, strhl volant doleva, ovšem při brzdění dostal smyk. Levegh už ale neměl kam uhnout a v rychlosti přes dvě stě kilometrů v hodině vylétl jeho vůz na tribunu, navíc ještě ve vzduchu explodoval. Francouz z auta vyletěl a na místě zemřel.

Úlomky z vozu se rozletěly mezi diváky. Motor, kola, přední náprava i další kusy. Šílené okamžiky. Všude krev, mrtvá těla. Lidé, kteří zůstali nezasažení, prchali a přeskakovali i ty, kteří tolik štěstí neměli.

To měl Fangio, který se později svěřil, že ho Levegh stačil signálem ruky jen zlomek sekundy před nárazem varovat a zřejmě mu tak zachránil život.

Závod ale pokračoval dál, pouze zbývající mercedesy z piety odstoupily. O tragédii v tu chvíli věděli jen diváci v okolí neštěstí. Pořadatelé nechtěli riskovat chaos poté, kdyby závod ukončili. Prchající lidé by také mohli komplikovat zásah záchranářů.

Nakonec vyhrál Jaguar s Hawthornem a Ivorem Buebem. I když mnozí ukazovali právě na Hawthorna jako na viníka, on sám to popíral. Soudy mu daly za pravdu, nikdo nebyl potrestán. Verdikt zněl, že šlo o závodní nehodu. Problém byl také v nedostatečném zabezpečení trati.

Tragédie z Le Mans měla velké důsledky. Francouzská vláda řešila zlepšení bezpečnostních podmínek, Mercedes opustil vrcholné šampionáty, a například ve Švýcarsku byla nejdříve zrušena Velká cena formule 1 a později i zakázány veškeré okruhové závody. Zákon byl formálně zrušen až před třemi lety, ale přesto v zemi dosud neexistuje závodní dráha.

Mimochodem, další ročník závodu 24 hodin Le Mans se jede už tento víkend.