Článek
Finská rallye, v minulosti známá pod názvem Rallye 1000 jezer, patří do seriálu mistrovství světa od roku 1973, její první ročník se jel ale už v roce 1951. Tratě rychlostních zkoušek, táhnoucích se po cestách uprostřed lesů v okolí města Jyväskylä, patří k prubířským kamenům severské, či ještě lépe řečeno finské rallyeové školy.
Četné horizonty, přes které vozy v plné rychlosti létají, nejsou jen atraktivní diváckou podívanou, ale především klíčem k úspěchu v tradiční soutěži. A právě Finům sedí charakter soutěže naprosto nejvíc, vždyť za dobu pořádání rallye zde zvítězili nefinští jezdci jen v šesti případech a z toho byla ještě polovina Švédů.
Finská rallye je v tomto ohledu specifická podobně jako její zimní sestřička v sousedním Švédsku. V okolí Karlstadu pro změnu panují tradičně Švédové, kteří jen v několika případech přepustili vítězství Finům. Až loni jako první neseverský jezdec ukořistil vítězství ve Švédsku Francouz Sébastien Loeb, letos už ale opět převzal žezlo skandinávský pilot - Petter Solberg z Norska.
Tři mušketýři Sainz, Auriol a Märtin
Ve Finsku se podařilo prolomit severskou hegemonii přece jen o něco dříve. V roce 1990 zde vyhrál legendární Španěl Carlos Sainz, s šestadvaceti výhrami v seriálu MS vůbec nejúspěšnější jezdec všech dob. O dva roky později triumfoval v rallye 'tisíce skoků' Francouz Didier Auriol, jenž později startoval ve světovém šampionátu v barvách týmu Škoda. A konečně posledním neskandinávským premiantem je Estonec Markko Märtin, který ve Finsku v roce 2003 utnul tři sezóny po sobě jdoucí Grönholmovu vládu.
Fin se ale v posledních dvou letech opět vrátil na trůn a zařadil se tak mezi ikony populární soutěže. Stejně často jako Grönholm se v Jyväskylä radoval legendární Tommi Mäkinen. Mistr světa z let 1996-99 a vítěz 25 soutěží MS však spolu s Grönholmem figuruje v pomyslném pořadí jen na bronzovém stupínku.
Šestkrát totiž dokázal zvítězit Markku Alén, pilot, jenž nikdy nevyhrál mistrovský titul, přesto ale patří s dvaceti triumfy ve světovém šampionátu mezi nejúspěšnější jezdce historie. Koruna pro skutečného krále Finské rallye pak náleží Hannu Mikkolovi. Mistr světa z roku 1983 soutěž vyhrál celkem sedmkrát, byť třikrát ještě před zařazením rallye do seriálu MS.
Finové zkrátka v Jyväskylä vždy uměli. Proč? To je otázka, nad níž si lámou hlavu generace jezdců. Potvrzuje to i jeden z neseverských vítězů Markko Märtin? "Vletíte na horizont a pak si užíváte pohledu z ptačí perspektivy. Ale tak jednoduché to tady není. Záleží na správném najetí a rychlosti, abyste letěli daleko a nešlo jen o planý efekt pro diváky a neztráceli jste čas. To se nedá vysvětlit, musíte si to zkusit..."
Finská rallye | |
Jezdci s pěti a více triumfy | |
7x | Hannu Mikkola (Fin.) - 1968, 1969, 1970, 1974, 1975, 1982, 1983 |
6x | Markku Alén (Fin.) - 1976, 1978, 1979, 1980, 1987, 1988 |
5x | Tommi Mäkinen (Fin.) - 1994-1998 |
. | Marcus Grönholm (Fin.) - 2000-2002, 2004, 2005 |
Jiní, než finští vítězové | |
1957 | Erik Carlsson (Švéd.) |
1960 | C. O. Bremer (Švéd.) |
1971 | Stig Blomqvist (Švéd.) |
1990 | Carlos Sainz (Šp.) |
1992 | Didier Auriol (Fr.) |
2003 | Markko Märtin (Est.) |