Hlavní obsah

Jezdec rallye Latvala chce ve Švédsku složit reparát za Monte Carlo

KARLSTAD

Jedinkrát v životě byl finský jezdec Jari Matti Latvala v Česku, přesto tři roky jezdil za český tým. První kroky na rallyeové scéně dělal i díky spolupráci se zlínským týmem JM Engineering. Dnes je však dvaadvacetiletý mladíček mnohem dál. Jeho kariéra poskočila mílovými kroky. Od ledna je totiž druhým pilotem týmu Ford Abú Dhabí v mistrovství světa.

Článek

„Je to velký skok,“ uznává rozesmátý blonďák, když se pohodlně usadí pečlivě ustrojen do týmového oblečení v kožené sedací soupravě v motorhome týmu Ford, pro nějž se od čtvrtečního večera bude snažit získat co nejvíce bodů na Švédské rallye.

A také krýt záda týmové jedničce a krajanu Hirvonenovi, jemuž má pomoci obrat na oblíbené soutěži o body úřadujícího mistra světa Loeba. „Absolvoval jsem hodně závodů na sněhu, a proto jsem se do Švédska nesmírně těšil. Je to jedna z mých top rallye. Mělo by nám to zde vyhovovat. Jen je škoda, že není více sněhu. Navíc to mění i možnost využití pneumatik,“ říká Latvala v rozhovoru pro vybraná česká média.

Do startu soutěže zbývá jen pár hodin. On i Hirvonen jsou ale v pohodě. Nedávají na sobě znát žádné napětí. „Je výhoda, že jsme v týmu dva finští jezdci. Rozumíme si. Mikko je velmi pohodový a přátelský. Má více zkušeností, mohu ho v čemkoli požádat o radu,“ vypráví Latvala o idyle u elitního týmu Ford.

Latvala věří v úspěšně složený reparát

V minulé sezóně hájil s Fordem Focus WRC barvy rezervního seskupení Stobart. Když si ho po skončení sezóny 2007 zavolal nejvyšší boss týmu Ford, byl trošku napjatý. „Byl jsem zvědavý, co se bude dít. Když mi řekl, že budu v prvním týmu, byl jsem nadšený,“ vzpomíná Latvala.

Změna pozice mu však přinesla i více povinností. Být dvojkou u týmu pyšnící se titulem v mistrovství světa značek za poslední dva roky není žádná legrace „Musím se snažit maximálně bodovat v každé soutěži, nemohu si dovolit zůstávat bez bodů, tak jako v Monte Carlu na startu letošní sezóny,“ uvědomuje si.

Tam doplatil na nové pravidlo, které jezdcům zakazuje použití systému dohuštění pneumatik v případě defektu. „Museli jsme měnit obě gumy hned první den, raději rychle zapomenout,“ mávne otráveně rukou. „Snad to už tady ve Švédsku složím úspěšný reparát,“ doufá.

Fanynky mají smůlu

Jaký je tedy jeho plán pro další rallye? „Chci být pravidelně na stupních vítězů. Mám fantastické auto, s kterým to je možné. Záleží jen na mých výkonech,“ vykládá borec, který se pochopitelně těší i většímu zájmu ze strany diváků, sličné fanynky nevyjímaje. „Mám přítelkyni, s kterou jsem šťastný. O jiná děvčata se nezajímám,“ culí se mladý pilot, když rozdává desítky podpisů.

Od začátku sezóny jich rozdal nespočet. „Postup v týmové hierarchii znamenal i větší povinnost z hlediska prezentace týmu. Také mohu více testovat a být tak lépe připravený. Samozřejmě pak musím být mnohem rychlejší než před rokem,“ směje se Latvala, jehož pravou ruku zdobí dlouhá jizva od zápěstí přes celý palec. „Je to vzpomínka na dva roky starou nehodu na Korsice. Ale to je prostě rallye,“ pokrčí rameny.

Ani přes nepříjemné karamboly, kterých už pár prožil, se rodiče nikdy o syna nestrachovali. „Táta totiž jezdil závody pětadvacet let a máma ho celou dobu podporovala. Teď je to úplně stejné v mém případě. Jsou na mojí straně,“ vypráví pilot Fordu.

Ten celkem nasadí na čtvrteční start Švédské rallye osm vozů. Jako trojka v továrním týmu pojede pětatřicetiletý Al Qassimi, za Stobart VK M-Sport jedou ve Švédsku Galli, H. Solberg a Wilson. V soukromých týmech pak ještě Focus využijí Mikkelsen a Van Merksteijn.

Jari Matti Latvala
Počet startů v MS:53
První závod v MS:Britská rallye 2002
Největší úspěch:3. místo v Irské rallye 2007
Počet bodů v MS:39
Počet vítězných RZ:18

Reklama

Související témata: