Hlavní obsah

Rallye Dakar? Čtyřkolkář se chce proveslovat do elitní desítky

Ideální forma pro Rallye Dakar? Dřina na veslařském trenažeru a taky v posilovně. Touhle cestou se vydali motokrosař Rudolf Lhotský, tak jezdec čtyřkolky Zdeněk Tůma, kteří už se dokázali v minulosti popasovat s nástrahami legendární dálkové soutěže Rallye Dakar a dojet do cíle. Stejné plány mají oba zkušení závodníci v barvách týmu BARTH Racing i letos. „Mým cílem je TOP 10," vyhlašuje Tůma.

Foto: Barth Racing

Čtyřkolkář Zdeněk Tůma se chystá na slavný Dakar.

Článek

Svých zatím nejlepších dakarských umístění dosáhli oba závodníci letos v lednu. Lhotský si splnil sen a při svém druhém startu (poprvé kvůli zdravotním potížím nedokončil) dorazil v kategorii motocyklů do cíle na 82. příčce. Tůma pak při své premiéře za řídítky quadu překvapil 12. místem. Do jubilejního 40. ročníku Rallye Dakar, který povede přes Peru, Bolívii a Argentinu, odstartuje Rudolf Lhotský na stroji KTM 450 Rally Replica a Zdeněk Tůma usedne na speciál Yamaha RR 700.

Kategorie čtyřkolek je letos hlavní zbraní BARTH Racingu. Ve dvojici Josef Macháček a Zdeněk Tůma totiž veze do Jižní Ameriky hned dva adepty na umístění mezi nejlepšími. „Pokud budeme mít závodnické štěstí, které k tomu samozřejmě patří, pak je takový výsledek reálný," tuší pětačtyřicetiletý Tůma. Výhodou je podle něj i to, že jsou s pětinásobným šampiónem Macháčkem přátelé a dovedou si pomoci. „To z nás dělá silnou dvojku, i když stylem závodění jsme trošku odlišní. Pepa je dravec, já naopak dávám pozor hlavně na navigaci. Kdybychom oba dojeli v první desítce, to by byla každopádně bomba."

Podobně jako další týmový parťák David Pabiška zařadil i Zdeněk Tůma do přípravy originální prvek: sílu nabírá na veslařském trenažéru. „Člověk si řekne, že když se jede na čtyřkolce, tak se pořád sedí. To je ale omyl, naopak se hodně stojí a ruce se zády dostávají pořádně zabrat. Veslování proto vidím jako skvělou možnost zpevnit nejnamáhanější partie," vysvětluje s tím, že samozřejmě nezapomíná ani na klasickou posilovnu, a v případě rozumného počasí vyráží do terénu na čtyřkolce. „Čekají nás celkem čtyři maratonské etapy, týden v poušti a hory. Tělo dostane dost zabrat, během samotného závodu se navíc člověk moc nevyspí. Proto nechci nic podcenit."

Jeho strategie pro nadcházející dakarskou pouť je jednoduchá. „První týden v dunách to bude těžké na navigaci – kdo bude míň bloudit, míň ztratí. Zároveň bude třeba udržet nějaké tempo a jet přitom s rozumem. Jakmile se vyjede z písku a začnou kamenité cesty, tak se začne i víc závodit." Za svého největšího soupeře považuje Tůma posledního šampiona, Rusa Sergeje Karjakina. „Favoritem bude i letos. Vloni doslova letěl a všem nám ujel," přiznává. „V soutěži čtyřkolek jsme čtyři Češi. Takže když už nic, alespoň bych mezi nimi nerad skončil poslední..."

Dvojnásobný mistr Evropy v BAJA vytrvalostních soutěžích z let 2014 a 2015 Rudolf Lhotský získal cenné zkušenosti při říjnové El Chott Rallye v Tunisku, kde v dunách dominoval kategorii motocyklů.

„Určitě mi to pomohlo. Dělali jsme nějaké úpravy na motorce. Pracovali jsme hlavně s tlumiči, malinko je snížili a charakteristika stroje se změnila k lepšímu. Pro mě jako člověka, který přes rok normálně pracuje, byl El Chott velmi užitečnou přípravou. Ty stovky kilometrů pískem se budou hlavně v Peru hodit," říká.

Právě první týden příštího jihoamerického dobrodružství bude podle Lhotského stěžejní. „První tři pouštní etapy bude potřeba dojíždět ve slušných časech. Pojede se v dunách a pistách, takže musím zvolit rozumné tempo, jet hlavou, pohlídat si navigaci a dostat se bezpečně do La Pazu." V Bolívii se naopak očekávají deště, bláto, zima a vysoké nadmořské výšky. A také extrémně dlouhé maratonské etapy. „Nic pro nevyzrálého člověka, který zbytečně riskuje a neumí si rozložit síly. Je důležité vědět, co si můžu dovolit a co už je za hranou."

I přes víceméně „amatérský" status se Rudolf Lhotský na Dakar 2018 poctivě připravil. Po práci tvrdě makal v posilovně, terénem proháněl motorku i čtyřkolku. „Cítím se dobře a věřím, že bych znovu mohl posunout své hranice. Navíc je možné, že to bude poslední dakarský start na motorce, tak bych se rád rozloučil slušnými výkony," naznačuje s tím, že do budoucnosti čím dál intenzivněji přemýšlí o přechodu mezi quadisty. „Obě kolena mám operovaná a znamenalo by to pro ně menší námahu. A navíc by se přede mnou otevřela nová výzva – dokončit Rallye Dakar ve dvou různých kategoriích," dodal.

Reklama