Hlavní obsah

Kudy na Taxis? Jezdci před Velkou pardubickou raději moc neplánují

PARDUBICE

Více než třiceti tisícovkám diváků v hledišti a miliónu u obrazovek zase zatrne, když se koně v neděli vznesou nad Taxis. Po úpravách už ale nebývá smrtící překážkou Velké pardubické České pojišťovny (15.40, ČT 1) jako dříve. Kudy na něj? Většina míří k pravé straně. A odráží se k cestě dál nejbohatším a nejproslulejším domácím dostihem.

Článek

„Pro mě je optimální trasa středem, spíše doleva, ale ne moc," lehce vybočuje ze standardu Jaroslav Myška, žokej Mandarina, jednoho z adeptů na přední pozice vedle superfavortiky Sixteen. „Jde o to skočit kolmo, nikoli šikmo, většinu to tak táhne do náběhového rukávu před překážkou spíše napravo,“ ví Myška.

„Přitom nalevo je příkop menší. Jsou to ale metry navíc obloukem," počítá další z žokejů Michal Köhl. Plány? „Jdu tam, kde je prostor,“ říká. S hnědákem Profilem má šanci na životní výsledek. I Sixteen už porazil. Na Taxis jde popáté. Ale nejprotřelejší z žokejů, Váňa, poletí přes obávanou čvrtou překážku potřiadvacáté. „Ne, Váňa neřídí, kde kdo má skákat, jak se říká,“ tvrdí Myška. „Usměrní jen kluky, kteří jezdí pro něj. Z plánů by byly zbytečné šachy,“ podotýká Köhl. "Na trati ale sem tam na někoho houknu," netají Váňa.

Na točný bod si dají všichni pozor

Spíše počet aktérů než Taxis motá hlavy jezdcům. „Možná, ale kolize může nastat i při 10 koních, při 25 si každý spíš dá pozor,“ míní Myška. Zádrhel se však přece jen rýsuje. „Sedm překážek zkraje je hodně těžkých, kůň musí dobře vidět, aby skočil, v tom může být potíž,“ soudí Köhl. A co nehrozí? „Chyba na točném bodě,“ připomíná Josef Bartoš tragédii Amant Grise, jehož loni navedl žokej Stromský z opačné strany. A diskvalifikací ztratil vítězství, pomohl k němu Bartošovi a Sixteen.. „Každý už si dá pozor,“ tuší Bartoš.

A obávaní cizinci? Většina jezdců už pardubická specifika zná. Koně zkusí v přípravě hlavně tzv. zahrádky, pro ně neznámý skok. „Jsou zvyklí skákat živé ploty poctivě, doletí daleko a nemohou se odrazit na jeho druhou část," připomíná potíž šéf pořadajícího spolku Miroslav Petráň.

Taxis zůstává skokem, na který až na výjimky koně v přípravě nechodí. „Kdysi ho ale skákala řada oficírů s brigadýrkami, skočili prý všichni a žádnému nespadla,“ říká s úsměvem Petráň. Oceňuje, kterak jeho předchůdci vystavěli kurz. "Šlechticové to připravovali s velkým rozmyslem - živý plot, živý plot s příkopem, pak voda a těžký Taxis, ten následuje s dokonalou logikou," netají obdiv.

Odskoky i dopady pořadatelé znovu upravili, déšť jim s nekonečným kropením pomáhá udělat trať pro koně co nejpřijatelnější. „Bylo sucho srovnatelné s tím v roce 1947, na dráhu jsme nalili až 100 tisíc kubíků vody, stálo to milión,“ říká Petráň. Z pěti kategorií stavu dráhy se tak rýsuje ta prostřední. „Pružná, možná i měkká. Za ní už je jen hluboká. Jen v září letos byla o stupeň horší," dodává Petráň.

Co přinese 119. Velká pardubická
Třetí triumf jasné favoritky Sixteen a žokeje Bartoše?
Pro Váňu st. (56) by to byl 7. trenérský triumf, 23. start v roli žokeje mu ale může přinést 6. jezdecké vítězství. Loňská slova o konci vzal zpět, vede hnědáka Tiumena.
Znovu běží i proti synovi (Del Sole), nastoupí i v charitativním dostihu legend. Přítomen bude i čtyřnásobný vítěz VP, Němec Gehm, po úrazu upoutaný na vozík.
Na trati bude husto: poběží 25 koní. Pošesté v řadě je ve hře 4,5 miliónu. Program v neděli začne v 10.45 h, před VP (15.40, ČT1) je 7 dostihů. V sobotu se běží rovinový St. Leger.
Rekordmani – jezdci:
5 - Váňa (1987-89, 1991 a 1997), 4 - V. Chaloupka (1969, 1971-72 a 1977), Gehm (2001-2004). Koně: 4 - Železník (1987-89 a 1991), 3 - Peruán (1998-2000), Sagar (1981-83), Korok (1969 a 1971-72), Epigraf (1957-59), Lady Anne (1891, 1894 a 1896), Brigand (1875 a 1877-78), 2 - mj. Sixteen (2007 a 2008). Trenéři: 6 - Váňa a Olehla, 5 - F. Holčák.

Reklama

Související témata: