Rubriky:

Cyklistika

Lak z pryskyřice či inženýři z F1. Proč Britové na dráze drtí zbytek světa včetně Čechů?

17. srpna 2016 18:21 - Rio de Janeiro

Šest zlatých olympijských medailí z deseti možných získala Velká Británie v dráhové cyklistice na hrách v Riu. V součtu se čtyřmi stříbry a jedním bronzem představovalo jedenáct pódiových umístění absolutní dominanci. Nebylo divu, když tým v čele s hvězdným Wigginsem užíval speciální kola vyvíjená v utajení ve spolupráci s týmy formule 1.

SNTV

Byť pořád o medailích rozhodují jedinci v sedlech a jejich síla, jde i o drobnosti, které pomáhají získat tisíciny vteřiny určujících při bojích o milimetry vítěze a poražené. I proto platí, že dráhová cyklistika je v současnosti pomyslným závodem ve zbrojení. A jednoznačně mu dominuje Velká Británie.

Tamní tým, který vede Dave Brailsford, připravil pro hry v Riu stroj Cervelo T5GB za deset tisíc liber, tedy téměř tři sta tisíc korun. „Je to nejlepší kolo planety, na němž jsem seděl," prohlásil Bradley Wiggins ještě před startem v Riu, aniž by tušil, jak dopadne.

Plán byl rekordní počet medailí

Britský tým se při vývoji spojil hned s třemi týmy formule 1: ruku k dílu přiložili inženýři Mercedesu, McLarenu a Red Bullu. „Jde nám o rekordní počet zlatých medailí z Ria," nijak netajil plán Brailsford.

Speciálně byly vyvíjeny všechny součásti kola včetně laku. A povrch je tak hladký, že ani pod nejsilnějším mikroskopem není možné nalézt vady. „Jde o nejvíce aerodynamický model dráhové cyklistiky v historii Velké Británie," prohlásil dokonce hlavní šéf technického vývoje Tony Purnell, jenž dříve pracoval v týmech Jaguar a Red Bull.

Směs použitá k nátěru je přísně tajná, ale podle všeho se jedná o speciální pryskyřici užívanou na monoposty formule 1. A ve srovnání se standardy je mnohem tužší rám. Vývoj se však neobešel bez problémů. Wiggins s pěti parťáky kola dlouho testovali. Nebyli spokojeni s řídítky, která se jim zdála příliš tenká, rukojeti zase moc krátké. I proto byla vyrobena pomyslná evoluce II, která už byla přijata s obrovskou chválou.

Americká inovace? Nefunguje

Na domácím velodromu v Manchesteru umístili Britové desítky kamer a na základě pořízených záběrů pak počítač určil, jak se Wiggins, Cavendish, Trottová a další mají držet v sedle či otáčet pedály, aby maximalizovali využití energie při šlapání.

Speciální kapitolou byl i vývoj kombinéz. Výjimečný materiál dal britskému týmu sedm procent rychlosti k dobru proti standardním materiálům. Jenže získat podrobnosti ať už k vývoji kola nebo oblečení bylo nemožné. „Máte otázky k závodům," usmívali se závodníci Velké Británie, neboť dobře věděli, že není důvod odkrývat karty před konkurencí.

Ani ta nespala. Kupříkladu Američané připravili pro Rio nová kola s řetězem na levé straně rámu, což jim mělo poskytnout výhodu v zatáčkách. Údajně měli získat k dobru 3,5 sekundy pro stíhací závod družstev. A výsledek jejich snažení? Zjevně udělali někde chybu, protože v Brazílii brali jen dvě medaile. Britové se jim vysmáli. „Zkoušeli jsme to a přínos byl nulový. Nefungovalo to," přiznali po skončení závodů s lehce škodolibým úsměvem.

ram (Rio de Janeiro), Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Cyklistika

Filtr článků - Cyklistika


Podsekce:

     
  • Výsledky
  • Kalendář
  • Medaile

Načítám data
Vyčkejte prosím, načítám data..