Hlavní obsah

FIA poslala Renault do problémů, Alonso zpomalí

PRAHA

Stáj Renault definitivně ztratila možnost používat speciální zařízení, které tlumí vibrace kol, a tudíž i vozu na nerovnostech, při přejíždění obrubníků a v zatáčkách. Řídící orgán formule 1 o tom rozhodl ve středu. Úřadující mistr světa a vedoucí jezdec letošního seriálu MS tak bude pomalejší.

Článek

Podle odborníků se otevírá velká šance na osmý titul sedminásobnému mistru světa Michaelu Schumacherovi, protože za této situace jsou ferrari rychlejší.

"FIA neví, co dělá. Musíme předělat i další díly, vlastně celý vůz, tím se mění jeho aerodynamika. To je pro stáj velice složitá a nepříjemná situace," přiznal technický ředitel stáje Renault Pat Symonds. "Alonso ztrácí svoji neoprávněnou výhodu. Závody teď budou zajímavější a já jsem na ně úžasně nažhaven," radoval se Michael Schumacher.

"Je to nepříjemné, ale musíme se s tím vyrovnat," reagoval podle zahraničních médií lakonicky Fernando Alonso. "FIA hraje proti nám, před koncem seriálu je to absurdní. Ovlivnila tak průběh mistrovství světa," konstatoval šéf stáje Renault Flavio Briatore.

Renault musí aerodinamiku kompletně předělat

Podle odborníků toto speciální zařízení zrychlovalo renaulty proti ostatním, především ferrari, o 0,3 až 0,5 s na jedno kolo. To je velký časový rozdíl. "Renault v podstatě na toto speciální zařízení ušil konstrukci a aerodynamiku svých vozů. Ostatní, jakmile zjistili, kde je jeho velká výhoda, zkusily obdobná zařízení, ale s menším úspěchem. Došlo tedy na protesty," vysvětlil Právu Pavel Turek, který deset let pracoval jako manažer ve stáji West McLaren Mercedes a nyní působí jako spolukomentátor přímých přenosů z F1 na TV Nova.

"Nikdo nedokázal přesně popsat a vysvětlit, jak tlumicí zařízení vypadá. Jedná se o hmotu umístěnou v přední a zadní části vozu, která při vibracích působí protisměrně, to znamená, že je tlumí a ty menší téměř úplně eliminuje. Má to velmi výrazný vliv na aerodynamiku vozu a jeho lepší nastavení a stabilitu. Kola vozu tak mají větší kontakt s povrchem trati a monopost je tím pádem rychlejší. V přeneseném významu se něco podobného používá proti vibracím na střechách výškových budov," popsal zařízení Turek.

Renault tuto speciální tlumící hmotu zkusil poprvé loni v Monze. Letos jí přizpůsobil celý vůz. Když FIA používání zařízení pozastavila před GP Německa, Renault musel vozy upravit, což se projevilo na pomalejších časech. Definitivní rozhodnutí FIA pro francouzskou stáj znamená prakticky přestavení vozů a jejich výrazné zpomalení. Z toho bude profitovat nejen Ferrari, ale i další stáje, především McLaren a Toyota. Příbuzná verze tlumení byla v F1 použita a ihned zakázána už v roce 1969.

Reklama

Související témata: