Hlavní obsah

Po turecké brutalitě a autech v plamenech dorazili ostřelovači i prezident

Asparan

Brutální prověrka techniky i jezdců. Turecká rallye, desátý podnik mistrovství světa, se po osmileté absenci vrátila do programu šampionátu a do myslí jezdců se zapsala jako nejtěžší soutěž. „Nic náročnějšího jsem nikdy v životě neabsolvoval," ulevil si pilot Škody Fabie R5 Jan Kopecký, když měl sedmnáct měřených testů o délce 317 kilometrů za sebou a mohl se radovat z triumfu v kategorii WRC2.

Foto: skoda-auto.com

Jan Kopecký se Škodou Fabia R5 na trati Turecké rallye.

Článek
Fotogalerie

V pekelné výhni, kdy teploty šplhaly přes čtyřicet stupňů, se závodníci koupali ve vlastním potu. Ir Craig Breen a Yazeed Al Rajhi ze Saúdské Arábie s hlavou v dlaních jen nešťastně sledovali, jak jejich Citroën WRC, respektive Fiesta WRC shořela na uhel. Šotolinové cesty nad Marmarisem jsou po víkendu obsypány díly, které odpadávaly ze soutěžních vozidel.

Kusy blatníků, nárazníků, světel či přítlačných křídel se stávaly suvenýry nadšených fandů. Zejména v průběhu pátku, kdy se jelo po cestách připomínajících kamenolom krátce po odstřelu, juchali turečtí diváci nad nečekanými sběratelskými kousky. Zato piloti lamentovali.

„Bylo to brutální," ulevil si Nor Andreas Mikkelsen, pilotující Hyundai i20. „Chvílemi jsme jeli po skále," lamentoval Esapekka Lappi, Fin ve službách Toyoty. „Písek a štěrk nevadí, stejně jako hluboké koleje. Ale ostré kameny představují katastrofu," přitakával Kopecký.

Co chvíli byly k vidění posádky, které mění pneumatiky po defektu. „Šotolinové cesty byly místy plné obřích šutrů či rozbitých betonových bloků, z nichž koukaly dráty. Je to součást hry," krčil rameny Sébastien Ogier, pilot Fiesty WRC a obhájce titulu. Po havárii byl desátý. Lídr MS Belgičan Neuville přišel o naději na výhru, když Hyundaii i20 nevydrželo zavěšení.

Neděle byla ve srovnání s předešlými dny pohodovou. Částečně se jelo po asfaltu, navíc čtyři testy měřily jen 35 kilometrů. Na finále dorazil i turecký prezident Erdogan. S ním stovky policistů. Na střechách servisní zóny, kam nesměli diváci, hlídkovali ostřelovači. „Říkal jsem klukům, že raději na pódiu nebudu dělat žádné prudké pohyby," vtipkoval Kopecký.

Kromě gratulace od Erdogana se vítězové radovali ze speciálních prémií. Pořadatelé věnovali prvnímu v cíli týdenní pobyt na luxusní jachtě Bebe za půl miliardy korun. Ta má na třech palubách i vlastní posilovnu a na přídi pod otevřeným nebem vířivku s barem.

O dva dny kratší pobyt na poněkud skromnější lodi dostal Kopecký coby vítěz WRC2. „Podrobnosti neznám, před startem jsem to neřešil. Pokud bude možnost vzít více lidí, určitě s navigátorem Pavlem Dreslerem možnost zužitkujeme," říkal Kopecký, než vyrazil k domovu.

Reklama

Související témata: